چرا مردم ایران را ترک می کنند؟

نویسنده

» گزارشی از ای بی سی

کانی اگیوس

دولت استرالیا به این نتیجه رسیده است که اکثر پناهجویانی که به این کشور می روند، ایرانی هستند. وزیر امورخارجه این کشور گفت که بسیاری از آنان مهاجران اقتصادی هستند. به همین دلیل اندونزی از صادر کردن ویزا در بدو ورود ایرانیان به کشور، خودداری می کند. اما برخی از ایرانیان معتقدند که وضعیت اقتصادی، دلیل این نیست که کشورشان را ترک کنند.

مصاحبه کانی اگیوس با علی اکبر موسوی خوئینی، نماینده سابق مجلس ایران:

علی اکبر موسوی خوئینی: من زندانی و دوبار شکنجه شدم. ایران را به این دلیل ترک کردم که وضعیت امنیت خود و خانواده ام مناسب نبود.

کانی اگنیوس: ممکن است بعضی ها بگویند که مورد آقای موسوی خوئینی به دلیل اینکه سیاستمدار است، یک مورد خاص است. اما وی معتقد است که مردم عادی هم به همین راحتی تحت تعقیب مقامات ایران قرار می گیرند.

آمار دولت استرالیا چنین گفته ای را تایید می کند. امسال 5541 نفر به استرالیا آمدند.

علی اکبر موسوی خوئینی: بسیاری از ایرانیان از سال 2009 از ایران خارج شدند، بخصوص بعد از سرکوب معترضان به انتخابات ریاست جمهوری این رقم افزایش یافت. وضعیت آزادی بیان در ایران بسیار بد است بخصوص از سال 2004 تا به امروز. در واقع بسیاری از کسانی که ایران را ترک کرده اند به دلیل همین محدودیت ها چنین اقدامی کردند.

کانی اگیوس: اما دلیل سیاسی تنها یکی از دلایلی است که مردم تحت تعقیب مقامات ایران قرار می گیرند. عوامل دیگری نیز وجود دارد.

گراهام مک گرگور، سخنگوی پناهندگان عفو بین الملل است.

گراهام مک گرگور: نقض حقوق بشر بصورت گسترده در ایران وجود دارد و علیه افراد و گروه های اجتماعی بکار می رود. مقامات ایرانی بشدت حقوق اقلیت های غیر شیعه را نقض می کنند و این شامل اقلیت های مسلمان غیر شیعه هم می شود.

کردها و تعدادی از اقلیت های قومی ایران همه مورد نقض حقوق بشر قرار دارند و این شامل زنان هم می شود.در مورد زنها این مشکل نیز وجود دارد که از لحاظ قانونی هم دارای حقوق برابر نیستند و در موارد اساسی مثل کار و تحصیلات حقوقشان نادیده گرفته می شود.

کانی انگیوس: به نظر می رسد که دیدگاه وزارت مهاجرت هم چنین باشد. آنها می گویند که پناهجویان ایران به دلیل عقاید سیاسی، نژاد و مذهب سرکوب می شوند.

باب کار، وزیر امور خارجه استرالیا چنین عقیده ای ندارد و می گوید اکثر پناهجویان، مهاجران اقتصادی هستند. در مورد ایرانیان نیز دو عامل اصلی وجود دارد. تورم بیش از 30 درصد و نرخ بیکاری که از سال 1997 به بالای ده درصد رسیده است.

علی اکبر موسوی خوئینی ها: بعد از هشت سال دولت احمدی نژاد، وضعیت اقتصادی در ایران بسیار بد است و تورم و بیکاری افزایش پیدا کرده است.

کانی اگیوس: اما سرکوب سیاسی و وضعیت بد اقتصادی کافی نیست، برخی می گویند که تحریم ها نقش مهمی ایفا می کند. کشور های غربی از جمله استرالیا، از سال 2006 هر سال تحریم های جدیدی برای ایران درنظر گرفته اند.

رضا مرعشی از شورای ملی ایرانیان آمریکایی می گوید که تاثیر این تحریم ها را نباید دستکم گرفت.

رضا مرعشی: هر روز خبرهای بیشتری در مورد کمبود دارو در ایران می شنویم. هر روز قیمت مواد غذایی و اتومبیل و هر چیزی که تصورش را بکنید افزایش پیدا می کند؛ هر کالای روزمره ای که دسترسی ما در غرب به آن آسان است، دستیابی به آن برای مردم ایران با دشواری زیادی همراه است.

تحریم هایی که توسط امریکا و کشورهای غربی از جمله استرالیا برای ایران درنظر گرفته شده، دائم افزایش پیدا می کند و مشکلات ایران از دو سال پیش به مراتب بیشتر شده است.

کانی اگیوس: این ها عواملی است که وضعیت ایرانیان را مشخص می کند. تا زمانی که این عوامل تغییر بکند، دلیلی برای ممانعت از خروج آنان از کشورشان وجود ندارد.

ای بی سی نیوز، 10 ژوئیه