یورو نیوز به زبان فارسی

نویسنده

» فیگارو از یک رسانه تازه خبر می دهد

بخش فارسی یورونیوز از این پس به صورت رسمی عمل می کند. شبکه خبری ۲۴ ساعته یورونیوز که مقر آن در لیون است، تا پایان سال جاری شبکه زبان فارسی را به صورت رسمی راه اندازی خواهد کرد. فیلیپ کایلا، رییس این شبکه می گوید: “امیدواریم این بخش تا اواسط ماه اکتبر شروع به کار کند.”

یورونیوز که درحال حاضر به ۸ زبان و بزودی به ۹ زبان [تا پایان ماه جاری زبان ترکی نیز به آن اضافه خواهد شد] پخش می شود، برنده مناقصه ای شد که توسط کمیسیون اروپا برای راه اندازی یک شبکه فارسی ۲۴ ساعته درنظر گرفته شده بود. این گروه از ۳۰ نفر که قادر به تکلم زبان فارسی اند تشکیل شده است.

سال گذشته شبکه بی بی سی در این عرصه پا گذاشت. موفقیت آن تضمین شده بود: تلویزیون فارسی این شبکه از زمان اعتراض های مردمی به نتیجه انتخابات به یک منبع موثق تبدیل شده: پخش رویدادهایی که ایران را به لرزه انداخته است. این تلویزیون تا حدودی بر تلویزیون صدای آمریکا که یکی از سردمداران در این حوزه است و برنامه های آن از ایالات متحده پخش می شود سایه افکنده…

از سوی دیگر، این مسأله نارضایتی دولتمردان جمهوری اسلامی را به همراه داشته، زیرا علی رغم ممنوعیت شبکه های ماهواره ای، دسترسی مخفی به شبکه های برون مرزی، به ویژه بی بی سی، باعث شده تا مردم از شبکه ملی کشور رویگردان شوند.

دولتمردان جمهوری اسلامی تا این لحظه نسبت به راه اندازی این شبکه جدید واکنشی نشان نداده اند. فیلیپ کایلا با اشاره به برخوردار بودن این شبکه از آزادی بیان می گوید: “شبکه ما یک شبکه سیاسی نیست، بلکه یک شبکه خبری متعادل است. کارمندان این بخش طبق قوانین فرانسه از حق استقلال در روزنامه نگاری بهره مند خواهند بود.”

در ایران نیز مقامات دست به سینه ننشسته اند. صدای و سیمای جمهوری اسلامی با متعدد و متنوع کردن شبکه های ماهواره ای خود سعی در جلب مردم دارد. دولت تهران پس از راه اندازی شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی در سال ۲۰۰۷ به تازگی شبکه “سحر ۲” را به سه زبان انگلیسی، اردو و کردی راه اندازی کرده. این درحالی است که شبکه های عربی مانند العالم نیز در گذشته برای بینندگان عرب زبان در خاورمیانه راه اندازی شده بود.

اکنون نیز چند هفته است که شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی مناظرات جدیدی را با نقد بی سابقه دولت آغاز کرده است. مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس، در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت: “یکی از جنبه های مهم این مناظرات تلویزیونی ضربه زدن به شبکه های فارسی برون مرزی مانند بی بی سی و صدای امریکاست.”

یکی دیگر از راه های ضربه زدن به شبکه های برون مرزی ایجاد پارازیت برای این شبکه هاست. اکنون جنگ امواج فرارسیده…

 

منبع: فیگارو،۱۹ ژانویه