پارازیت های بی صاحب جمهوری اسلامی

نویسنده
مهناز ملکوتی

» وزیر ارتباطات اظهار بی اطلاعی کرد

مردم ایران چند سالی است با پدیده ای به نام “پارازیت ماهواره” آشنا شده اند که با وجود زیان های فراوان این امواج برای سلامت مردم و برغم پیگیری مجلس و شورای شهر، هنوز هیچ کدام از نهادهای جمهوری اسلامی مسوولیت ارسال آنها را برعهده نگرفته است.

 پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و در جریان اعتراض های خیابانی، بعد از سایت های اینترنتی، دسترسی به شبکه های ماهواره ای نیز با اخلال مواجه شد. مقامات جمهوری اسلامی بر این باورند که شبکه های فارسی زبان خارجی از جمله بی بی سی و صدای آمریکا مهمترین نقش را در ایجاد اعتراض های خیابانی به تقلب در انتخابات سال 88 داشته اند و تاکنون افراد زیادی هم به اتهام ارتباط با این شبکه ها دستگیر شده اند. در راستای همین بینش بود که جمهوری اسلامی علاوه بر دستگیری معترضان، تصمیم گرفت برای جلوگیری از تماشای برنامه های ماهواره ای بر روی فرکانس های این کانال ها پارازیت ارسال کند؛ موضوعی که اعتراض های زیادی در مجلس و شورای شهر بر انگیخته است.

با این حال رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم در گفتگو با خبرگزاری مجلس اسلامی گفته است: “پارازیت‌های اخیر مخابراتی از سوی وزارت ارتباطات ایجاد نشده و منشاء آن نیز مشخص نیست. در ارتباط با این موضوع به دفعات مکرر گزارشی درباره پارازیت‌های تلفن‌های همراه برای نمایندگان و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه کرده‌ایم.”

به گفته وی با توجه به اینکه پارازیت‌های اخیر مخابراتی از سوی وزارت ارتباطات ایجاد نشده، این وزارتخانه درصدد کشف منشاء ارسال پارازیت‌ها است.

این وزیر دولت دهم نیز نسبت به عواقب پارازیت ها هشدار داده و گفته: “قطعا باید به دنبال منبع ارسال این پارازیت‌ها و شناسایی آن بود زیرا آثار و عواقب بسیار سوء و متعددی در پی خواهد داشت.”

به نوشته خبرگزاری مجلس “این مقام مسئول با تاکید مجدد بر اینکه ارسال این پارازیت‌های مخابراتی از سوی این وزارتخانه نیست حاضر به پاسخگویی بیشتر در این مورد نشد.”

در ماه های پس از انتخابات برخی منابع خبری اعلام کردند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با همکاری شرکت “صاایران” وابسته به “سازمان صنایع دفاع” از یک سیستم مجهز روسی برای ارسال پارازیتی که اغلب در جنگ های مدرن الکترونیک برای اختلال در رادارها استفاده می شود، برای ارسال این امواج استفاده می کند. در این سیستم از اسیلاتورهایی[اسیلاتور یا نوسان سازمداری است که پس از طی مدت کوتاهی پس از اتصال تغذیه مستقیم به نوسان پایدارمی رسد] در پهنای باند مایکروویو استفاده شده که تمامی کانال های ماهواره ای را دچار اختلال می کند؛ قدرت باندهای ارسال شده بسیار بالاتر از قدرت امواج مایکروویو یعنی از ۱ تا چند گیگا هرتز است.

معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست در دولت اصلاحات و دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اظهار نگرانی نسبت پارازیت های ماهواره ای گفت: آنچه در حال حاضر برای سلامتی شهروندان تهرانی نگران کننده است ارسال پارازیت هایی است که منشا آنها نیز مشخص نیست.

معصومه ابتکار ضمن ابراز نگرانی درباره ارسال این امواج که بر اساس هیچ ضابطه ای نیست ادامه داد: مشخص نیست مسئولیت این امواج با چه کسی است تا بتوان بابت ان از کسی سئوال پرسید ویا بر آن نظارت کرد.

به گفته ابتکار “نه بخش دولتی حاضر به پذیرش این مسئولیت است و نه مدیریت شهری می تواند به آن ورود پیدا کند؛ متخصصان مخابراتی نیز با وجود تاکید بر استاندار بودن دستگاه های مخابراتی از ارسال پارازیت های بی منشا ابراز نگرانی می کنند.”

ابتکار با هشدار نسبت به تاثیری که این امواج بر سلامت شهروندان دارند گفت: به عنوان اعضای شورای شهر تهران هیچ اطلاعاتی در رابطه با موضوع پارازیت‌ها و فرستنده‌های آن نداریم. اما آنچه که می‌دانیم این است که این امواج بر سلامتی انسان و سلول‌های بدن تاثیر می‌گذارند ومن به عنوان یک متخصص ایمونولوژی و محقق می‌گویم که سر منشاء بسیاری از عوارض و بیماری‌های بدن می‌تواند این امواج باشد.

او افزود:امروزه وقتی شاهد افزایش بیماری‌های مختلف با منشاء ناشناخته هستیم، به طور قطع و یقین می‌توانیم بگوئیم تشعشع می‌تواند موجب اختلال در سیتم ایمنی بدن شود و این موضوع قطعی است.

وی هشدار داد: در جامعه‌ای که این ضوابط جدی گرفته نشود، شاهد مشکلاتی در آینده خواهیم بود. وقتی هم که به سلامتی مردم بی‌توجهی کردیم متاسفانه در آینده شاهد مشکلات دیگری خواهیم بود. موضوع تشعشع‌های مضر در کنار آلودگی هوا از جمله دلایل بسیاری از بیماری‌ها خواهند بود.

ابتکار با اشاره به اینکه آثار و نتایج تشعشعات قطعی است، گفت: اینکه امروز متخصصان می‌گویند سونامی سرطان در راه است، می‌تواند یکی از نتایج تشعشعات یا آلودگی هوا یا استرس باشد.

وی با اشاره به ساماندهی دکل های مخابراتی گفت: بر اساس مصوبه شورا که ابلاغ نیز شده است دکل سازه ساختمانی محسوب می شود و برای احداث هر دکل باید از شهرداری پروانه و مجوز اخذ شود بنابراین به زودی شاهد ساماندهی در این بخش خواهیم بود.

هشدار ابتکار در خصوص “سونامی سرطان” در حالی است که آمارهای رسمی نشان می دهد این سونامی از چند سال پیش آغاز شده است. وزیر بهداشت دولت دهم در ۲۵ دی ماه سال ۸۹ اعلام کرده بود: سالانه حدود ۷۰ هزار مورد سرطان جدید در کشور بروز می‌کند.

علیرغم این هشدار، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت دهم چندی قبل اعلام کرد: بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده پارازیت‌های ماهواره‌ای خطری برای سلامت انسان ندارند و براساس نتایج کمیته مشترک وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات ‌مضر بودن پارازیت های ماهواره ای ثابت نشده است.

 وزیر بهداشت اشاره ای نکرد این تحقیقات چگونه و توسط کدام نهاد صورت گرفته است. همان موقع نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به خانم ‌دستجردی توصیه کرد به مقالات علمی در این زمینه مراجعه کند.‌

مجلس هشتم و برخی نمایندگان آن هنگام جدی شدن بحران پارازیت ها در ایران خواستار بررسی جدی تأثیرات مخرب پارازیت‌های ماهواره‌ای بر سلامت و روان انسان شدند.

مسعود پزشکیان از نمایندگان اصلاح طلب مجلس، چند ماه پس از انتخابات با بیان اینکه “متأسفانه پخش پارازیت به صورت کاملاً بی‌ضابطه‌ای صورت می‌گیرد”، از نهادی که مسئول پخش پارازیت برای مختل کردن ماهواره‌ها در شهر تهران است خواست به عواقب جدی این امواج مخرب توجه کند.

پیش از این برخی کارشناسان با اشاره به امواج الکترومغناطیس دکل های BTS و پارازیت، افزایش پدیده جهش زایی ژنتیکی و ناباروری در شهروندان را محتمل دانسته بودند. همچنین تاثیر این امواج روی کودکان می تواند باعث بروز برخی از انواع سرطان ها شود. در افراد بالغ نیز در مواردی باعث بروز اختلالاتی در سیستم های عصبی، قلب و عروق و دستگاه گوارش وگاه سرطان خون می شود.

با این وجود یکی از نمایندگان مجلس استراتژی جمهوری اسلامی در خصوص پارازیت ها و تقدم امنیت ملی نسبت به سلامت شهروندان را اینگونه تشریح کرده است: “آنچه که در انتخابات اخیر شاهد آن بودیم، جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران با ابزارهای پیشرفته و جدید و همچنین سوژه‌های متنوع بود. دشمن از هر منفذی برای ورود به افکار عمومی مردم ایران استفاده می‌کند. هر کشوری باید سیاست صحیح و اصولی در برابر تهاجم اخبار نادرست داشته باشد. فیلتر و پارازیت حق طبیعی کشور ما برای دفاع از حریم‌های فرهنگی است. این اقدامات می‌تواند در شرایط بحران‌خیز از فتنه و کودتا علیه نظام پیشگیری کند. اسناد و اعترافات انجام‌شده نشان می‌دهد که بخشی از فرافکنی‌ها و لجن‌پراکنی دشمنان از طریق سایت‌ها و تلویزیون‌های ماهواره‌ای انجام ‌می‌شود و باید مانع این اقدامات شد هرچند لازم است که در کنار اقدامات پیشگیرانه، از سیستمی برخوردار باشیم که حرف‌هایمان را به‌روزتر و در ابعاد گسترده‌تری به گوش جهانیان برسانیم.”

به گفته این نماینده مجلس “آنچه اکنون انجام می‌شود حداقل واکنش لازم به اخبار نادرست است و خیلی کشورهای دیگر هم این کار را می‌کنند؛ به عنوان نمونه در کره‌شمالی فقط رادیو و تلویزیون این کشور در دسترس است.”

در همین حال برخی از شهروندان از بروز پارازیت های ماهواره ای پس از نصب دکل های مخابراتی در محله های مختلف خبر می دهند؛ پارازیت های که همچنان صاحب یا مالک ندارند و براساس آنچه مشخص شده، هدف آنها اخلال در برنامه شبکه ماهواره ای فارسی زبان خارج از کشور است.