کاهش واردات نفت چین از ایران

نویسنده

» رویترز از هماهنگی بی سروصدا پکن با تحریم ها خبر می دهد

جودی هوا و چن آزیهو

واردات نفت خام چین از ایران در ماه ژوئیه معادل یک سوم کاهش یافته است، که به منظور هماهنگ سازی این دومین مصرف کننده نفت جهان با تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا صورت گرفته است.

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های سختی را بر ایران اعمال کرده اند تا درآمدهای نفتی آن را کاهش داده و این کشور را وادار کنند برنامه بحث انگیز هسته ای خود را، که غرب تصور می کند برای تولید سلاح هسته ای دنبال می شود، متوقف سازد.

اگر چین همچنان به افزایش واردات نفت از ایران ادامه می داد، امکان داشت شامل معافیت های آمریکا، که به مدت شش ماه از ۲۸ ژوئن برای چین و چند کشور دیگر قائل شده است، نشود.

یک تحلیلگر نفتی در بیجینگ، که خواست ناشناس بماند گفت: “واردات نفت خام چین از ایران در ماه مه و ژوئن افزایش یافت. دولت چین احتمالا تحت فشار بوده است که واردات از ایران را به دلیل معافیتی که آمریکا برای چین قائل شده است افزایش ندهد.”

افزایش خرید نفت توسط شرکت های دولتی چین در ماه ژوئن این فکر را دامن زد که چین سعی دارد قبل از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا که از ژوئیه آغاز می شد، به اندازه کافی نفت خام ذخیره کند.

این تحلیلگر افزود: “مهمترین محدودیت آن است که کل واردات از ایران نباید نسبت به میزان ذکر شده در قراردادها نوسان زیادی داشته باشد، مگر آنکه شرکت نفت دولتی چین هنگامی که نفت ایران ارزان تر است، مقادیر بیشتری نفت خام ازایران وارد کند.”

چین در ماه ژوئیه ۹۳.۱ میلیون تن نفت خام ازایران خریده است که معادل ۴۵۴۵۰۰ بشکه در روز است در حالیکه این مقدار در ماه ژوئن معادل ۶۳۲۶۱۸ بشکه در روز بوده است.

خرید چین از ایران تشکیل دهنده ۴۱ درصد کل صادرات ایران معادل ۱.۱ میلیون بشکه در روز است.

با این وجود میانگین میزان واردات در ماه‌های ژوئن و ژوئیه معادل ۵۴۰هزار بشکه در روز بوده است که در حد میزان ذکر شده در قرارداد است.

واردات چین طی هفت ماه معادل ۴۳۳۴۵۰ بشکه در روز بوده است که ۲۲ درصد کمتر از سال گذشته است که به دلیل معضلاتی بود که میان ایران و چین در مورد مسائل قراردادی وجود داشت.

محموله‌های نفت خام ژوئیه از ایران، که اکثر آن‌ها در ماه ژوئن بارگیری شده بود، آخرین محموله‌هایی بودند که قبل از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا ارسال شد.

محموله‌های ماه ژوئیه نیز در مجموع کمتراز میزان پیش بینی شده بوده است. محموله‌های نفتی معمولا ۲۲ روز طول می‌کشد تا از ایران به چین برسد.

مقامات صنعتی به رویترز گفتند که حجم قراردادهای ژوئیه و اوت حدود ۵۱۰هزار بشکه در روز خواهد بود که حمل آن توسط ایران انجام می شود و بیمه آن را چین بر عهده دارد.

 

منبع: رویترز– 21 اوت