اگر رییس جمهور آمریکا بودید چه می کردید

نویسنده

» مقاله فوربس درباره لزوم تغییر حکومت ایران

ملیک کیلان

تصور کنید که چگونه  تغییر حکومت در ایران می تواند دنیا را تغییر بدهد. بسیاری از موانع و مشکلات لاینحل، حل خواهد شد. بیایید فواید این کار را در نظر بگیریم. فواید این کار آنقدر زیاد است که اوباما و مشاورانش دارند آن را مزمزه می کنند.

همانطور که رضا خلیلی در مقاله اخیرش نوشته است، تعداد زیادی کشتی آمریکایی و اسرائیلی و اروپایی به سمت خلیج فارس در حرکت هستند. آیا ما در آستانه جنگ هستیم؟ هیچ زمانی از آلان مناسب تر نیست.کشورهای سنی خاورمیانه از سایه گسترده ایران می ترسند. آنها برای دخالت کشورهای دیگر التماس می کنند. آنها حتی ممکن است مثل جنگ خلیج به آن کمک مالی کنند.بیایید اینطور فکر کنیم: نحراف اذهان عمومی از جریان نشت نفت در خلیج مکزیک و جنگ افغانستان می تواند برای دولت اوباما مفید باشد. به ازای هر یک امتیاز منفی که تغییر رژیم با خود خواهد آورد، تغییر ندادن رژیم یک امتیاز منفی دارد.ممکن است آقای پرزیدنت متوجه شود چاره ای ندارد.

حال ببینیم که تغییر در ایران چگونه موجب تغییر در دنیا خواهد شد:

دسترسی آزاد تر نیروهای آمریکائی به افغانستان از طریق خلیج فارس، به جای تکیه کردن بر دولتهای بی ثباتی مثل قرقیزستان یا ازبکستان. ایران با ناحیه غرب افغانستان که طالبان در آنجا حضور ندارد، همسایه است. با همکاری ایران، آمریکا می تواند مستفیما از طریق خلیج فارس به افغانستان دسترسی داشته باشد.

رهایی از قید و بند روسیه. روسیه تسلط کامل بر جمهوری های همسایه با افغانستان دارد. هر وقت آمریکا  از  روسیه برای جلوگیری از  ایران اتمی کمک می خواهد، تپانچه اش را روی شقیقه هایمان فشار می دهد. با تغییر در ایران، آمریکا می تواند به کارشکنی های روسیه پایان بدهد. در نتیجه کشورهایی مثل لهستان و گرجستان عاقبت از حمایت آمریکا برخوردار خواهند شد و می توانند کاملا از قید روسیه رها شوند.

مسئله اتمی. تهدید اتمی ایران از بین خواهد رفت و دیگر کشور های دیگر خاورمیانه درپی به دست آوردن سلاح اتمی علیه تهدید ایران نخواهند بود.

عراقی آزادتر. رفت و آمد چهره های سیاسی شیعه و کرد به ایران برای جلب حمایت قطع می شود. ایران دخالت هایش را در عراق قطع می کند. تعداد بمب گذاری ها در بغداد کاهش پیدا می کند گرچه نه به طور کامل، چرا که  سنی های عراق همچنان می خواهند در بازی باشند.

لبنانی آزادتر. دیگر حزب الله در لبنان  جایی نخواهد داشت. جمهوری اسلامی اینک  با وجود حزب الله در جنوب لبنان یک مرز دور با اسرئیل ایجاد کرده است. روی گرداندن ایران از حزب الله باعث ثبات در لبنان می شود.

اسرائیلی امن و غزه آزادتر. حکومت ایران از حماس در غزه حمایت می کند و همینطور حمایتش از حزب الله لبنان بهانه ای به دست جنگ طلبان دولت اسرائیل می دهد که تا روند صلح را به تاخیر بیاندازند.

نفت ارزانتر. با وجود تحریم ها ایران می تواند تولید نفت را بالا ببرد. در غیاب تهدید ایران در مورد بستن تنگه هرمز به روی نفتکش ها، قیمت نفت در آینده تثبیت خواهد شد.

آسیای میانه آزادتر. ذخیره عظیم نفت و گاز که در آنسوی دریای خزر وجود دارد، با ایران صلح دوست به دست جهانیان خواهد رسید. دسترسی آسیای میانه به جهان از لحاظ جغرافیایی بین دیوار روسیه و ایران مانده است؛ آنها از این موقعیت استفاده می کنند تا این کشور ها را همچنان وابسته به خود نگه دارند. آذربایجان باید برای دور زدن این مانع خط لوله گرانقیمت  باکو-جیحان را بکشد. ترکمنستان و قزاقستان باید به روسیه پول بدهند تا نفت و گازشان را از خط لوله آنها صادر کنند. همه این ها تغییر خواهد کرد.

قدرت امپریالیستی. قدرت امپریالیستی با پایین رفتن قیمت نفت از بین خواهد رفت و جمهوری های آسیای میانه می توانند بطور مستقیم با دنیای آزاد روابط تجاری داشته باشند. دخالت های روسیه در فروش اسلحه در خاورمیانه به زمان قبل از جنگ با عراق برمی گردد.

ایران آزاد. ممکن است مردم ایران مجبور شوند راه خود به سوی آزادی و دموکراسی را از میان خرابه ها پیدا کنند و قیمتش را با خون و ثروتهای برباد رفته خود بپردازند؛ درست مثل عراقی ها. اما در دراز مدت به راه روشنی از آزادی خواهند رسید. آیا بهترنیست که با وحشت جنگ آزاد شد تا رنج بی پایان و تحمل فشار و شکنجه در نا امیدی؟

 

ما در غرب انسان های خوشبختی هستیم که با چنین انتخاب های مطلقی روبرو نیستیم. ما به دیگران کمک می کنیم که در یک مقطع اجتناب ناپذیر  با آن مواجه شوند. آیا جنگ عراق اجتناب ناپذیر بود؟ ممکن است چند دهه بشود در این مورد بحث کرد. اما باید گفت که مناقشه ایران اجتناب ناپذیرتر و لازم تر است تا جنگ در عراق. باید به یاد بیاوریم که وقوع چنین جنگ هایی بدست رهبران خود کشور ها اتفاق می افتد؛ رهبرانی که مردم را سرکوب می کنند و ثبات جهانی را به خطر می اندازند.این یک توصیف منصفانه از حکومت ایران است.

با این اوصاف پرزیدنت اوباما می تواند با کشور های جهان متحد شود و با ایران بطور مستقیم مقابله کند. اگر چنین اتفاقی نیافتد، انگار که برای انتقام گرفتن از چهره خود، دماغ را ببری. ما می توانیم یک دلیل دیگر هم رد دلایل بالا بیافزاییم. انفجار های هسته ای ایران در تنگه هرمز خرابی بزرگتری در آنجا بوجود می آورد و هرج و مرج نفت کش های کشور های جهان چیزی است که با آن مواجه خواهیم بود. بحران اقتصادی ناشی از این اتفاق تا سال ها ادامه خواهد داشت. اگر شما رئیس جمهور آمریکا بودید، چه می کردید؟

فوربس.  24 ژوئن