اظهارات احمدی نژاد تمسخر آمیز است

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» نشریه مصباح یزدی:

در ادامه واکنش های منفی برخی از حامیان دولت به مصاحبه تلویزیونی احمدی نژاد در خصوص طرح عفاف و حجاب، “هفته نامه پرتو” به مدیر مسئولی محمد تقی مصباح یزدی در سرمقاله ای، سخنان وی مبنی بر عدم ارتباط دولت با این طرح را “تمسخر آمیز و به دور از مروت” خواند. در این سرمقاله ضمن حمایت از عملکرد نیروهای انتظامی، از دولت خواسته شده در مورد عملکرد پنج ساله خود در گسترش طرح عفاف و حجاب توضیح بدهد.

 محمود احمدی نژاد روز 23 خرداد با شرکت در یک برنامه تلویزیونی زنده، با انتقاد از عملکرد نیروهای انتظامی در اجرای طرح عفاف، برخوردهای صورت گرفته با زنان و جوانان را نادرست خوانده و مدعی شده بود که دولت هیچ دخالتی در این طرح ندارد و آنچه نیروی انتظامی انجام می دهد به دولت مربوط نیست.

اینک به گزارش سایت اصولگرای “فردا”، هفته نامه  وابسته به مصباح یزدی از مواضع احمدی نژاد در خصوص بحث حجاب و عفاف به شدت انتقاد کرده و نوشته است: “دور از مروت است که کسانی، چشم بر این همه توفیق نیروی انتظامی فروبندند و به بهانه برخی کاستی ها، با تعابیر تمسخرآمیز، تلاش‌های ایثارگرانه نیروهای انتظامی را زیر سؤال برند”.

هفته نامه مصباح یزدی در حالی از گفته های احمدی نژاد انتقاد کرده و تلاش های نیروی انتظامی در اجرای این طرح را ایثارگرانه دانسته که طی روزهای اخیر، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی و احمد رضا رادان جانشین وی کماکان در گفتگوی های خبری خود به توجیه گفته های احمدی نژاد پرداخته و اصرار ورزیده اند که احمدی نژاد و دولت وی بانیان اصلی این طرح بوده و آنچه نیروی انتظامی در این خصوص انجام داده با تائید و حمایت کامل دولت بوده است.

سرمقاله نویس هفته نامه مصباح یزدی در ادامه انتقاد از احمدی نژاد، البته این گفته های وی را چندان بی سابقه ندانسته و به دیدگاه های مشابه احمدی نژاد در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نهم اشاره کرده و نوشته است:“این گونه مواضع از احمدی نژاد بی سابقه نیست؛ چه اینکه ایشان دردوران تبلیغات ریاست جمهوری دور نهم گفته بود: بچه‏ها دوست دارند مویشان را هر جوری که دلشان می‏خواهد بگذارند! به من و تو چه ربطی دارد؟!… یعنی الان مشکل کشور ما این است که مثلاً فلان دختر ما، فلان لباس را پوشید؟!”

در بخش دیگری از این سرمقاله بدون اشاره به اینکه طرح مزبور، طرح خود احمدی نژاد است که سال 84 توسط وی تدوین و به تصویب شورای عالی فرهنگی و امضاء آیت الله خامنه ای رسیده و رسما از سوی وزارت کشور به نیروی انتظامی و بیست و سه نهاد دیگر ابلاغ شده، آمده است: “احمدی نژاد پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز با انتقاد از طرح نیروی انتظامی در زمینه ارتقای امنیت اجتماعی، تصریح کرده بود: حل مسائل فرهنگی و اجتماعی فقط از طریق فرهنگی میسر است و من اجازه‌ ادامه این برخوردها را نخواهم داد!”

سرمقاله نویس هفته نامه پرتو، طرح گسترش حجاب و عفاف را طرح نیروی انتظامی دانسته است، در حالی که مسئولان انتظامی بارها اعلام کرده اند این طرح مصوب دولت در شورای عالی فرهنگی است که توسط دولت و همراه با دستور العمل های اجرایی به آنان اعلام و ابلاغ شده است.

اما در بخش دیگری از همین سرمقاله، نویسنده با خطاب قرار دادن احمدی نژاد و طرح سؤالاتی وی نوشته است: “احمدی نژاد به ملت توضیح دهد که در مدت پنج سال تصدی مسؤولیت و در اختیار داشتن امکانات اجرایی کشور، کدام طرح کارآمدی را در رابطه با حجاب عرضه کرده‌ و چه اقدامات عملی را برای مقابله با بدحجابی سفارش داده اند. همچنین ایشان باید توضیح دهند که برای مثال در مراکز دولتی مانند ادارات و دانشگاه‌ها چه اقدام مؤثری برای ارتقای سطح حجاب انجام داده اند و سطح حجاب در آن‌ها با پنج سال گذشته چه تفاوت محسوسی کرده است؟ همچنین توضیح دهند که برای نمونه در این پنج سال چه اقدامات مؤثری در عرصه هنر برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به کار بسته اند؟ آیا وضعیت حجاب و عفاف در سینما در مقایسه با دولت گذشته تفاوت محسوسی یافته است؟ آیا نیروهای ارزشی از وضعیت کنونی سینما در دوران زمامداری دولت نهم و دهم رضایت دارند؟”

نویسنده این سرمقاله در پایان با اشاره به اینکه امروز بد حجابی و مفاسد اجتماعی بیداد می کند، احمدی نژاد را متهم به سست کردن پایه های حجاب با سخنان فاقد پشتوانه کرده و نوشته: “سست کردن پایه‌های حجاب با سخنان فاقد پشتوانه آن هم از سوی کسانی که از قضا مسؤولیت فرهنگ سازی و گسترش فرهنگ اسلامی را بر عهده دارند، اقدامی ناخوشایند است که نمی توان محملی برای آن در نظر گرفت. طبیعی است چنان چه مسؤولان پیشین و کنونی، مسئولیت فرهنگی خود را به درستی انجام می دادند، امروزه بدحجابی و مفاسد اجتماعی این گونه بیداد نمی کرد و مراجع و توده‌های جامعه این چنین صدا به اعتراض بلند نمی کردند”.

پیش از این نیز، از میان روحانیون هوادار دولت، یک عضو جامعه روحانیت نیز ضمن انتقاداتی مشابه با ابراز تعجب از سخنان احمدی نژاد گفته بود نمی داند چرا گفته های احمدی نژاد با عملکردش همخوانی ندارد. علاوه بر این شمار دیگری از همراهان وی از احمدی نژاد خواسته بودند به خاطر این نوع اظهار نظرها عذرخواهی کند. با این همه تاکنون احمدی نژاد در مقابل موج انتقادها هیچ واکنشی نشان نداده است؛ هر چند نزدیکان وی، نظیر رحیم مشایی و اسماعیل احمدی مقدم کماکان درتلاشند تا وانمود کنند دولت در اجرای طرح حجاب و عفاف کوتاهی نکرده است.