دور جدید تحریم های آمریکا

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز درباره فشارهای تازه علیه ایران

مارک لندلر

 

دولت اوباما  تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرد و این پیام را ارسال داشت  که صرفا به دلیل آغاز مجدد گفتگوهای ایران با غرب بر سر برنامه هسته ای، فشار علیه این کشور را کاهش نخواهد یافت.

زمان در نظر گرفته شده برای این اقدام مهمتر از خود تمهیدات اعلام شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا و هدف گرفتن سه شرکت مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب و شرکت کشتیرانی دولتی ایران است.  این اقدام تنها دو هفته پس از مذاکرات سرد ایران با آمریکا و سایر کشورها در ژنو صورت گرفته است. در این مذاکرات، به جز توافق بر سر دیدار آتی در استانبول در ژانویه آینده، دستاورد چندانی بدست نیامد.

سخت تر شدن تحریم های اقتصادی از اعتقاد دولت آمریکا به اثرگذاری این شیوه بر رفتار ایران حکایت دارد. گفته می شود پس از ناتوانی ایران در بازپرداخت بیش از 500 میلیون دلار بدهی خود، پنج کشتی ایرانی در سنگاپور و سایر بنادر توقیف شده اند.

به گفته مسؤولان، اعلام خبر تحریم های جدید آب سردی بر تلاش های دولت ایران جهت کاستن از شدت تحریم ها از طریق گفتگو و چانه زنی خواهد ریخت.

استورات لویی، معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا گفت: “پس از گفتگوهای ژنو یک سؤال پیش آمد: قرار است رویکرد ایالات متحده و متحدانش چه باشد؟ آشکار است که رویکرد ما ادامه اعمال فشار بر ایران تا زمان گردن نهادن این کشور به تعهدات بین المللی خواهد بود.”

تحریم های جدید، همچنان سپاه پاسداران را هدف می گیرد زیرا سپاه بخش عمده ای از اقتصاد کشور را در دست گرفته و بر برنامه هسته ای این کشور نظارت دارد.

وزارت خزانه داری برنامه ای را تنظیم کرده که سرمایه گذاری های سپاه پاسداران و نیز دو بانک دولتی شامل بانک انصار و بانک ملت را شامل می شود.  شرکت بیمه معلم نیز در این تحریم ها هدف گرفته است. این شرکت پس از خودداری شرکت بیمه مستقر در لندن برای همکاری با ایران، کار پوشش بیمه کشتی های ایرانی را در دستور کار قرار داده است.

ایران سعی کرده با ایجاد شرکت های پوششی و تغییر نام یا پرچم کشتی هایش، تحریم ها را دور بزند. اما نبود پوشش بیمه به همراه کاهش صدور اوراق اعتباری و سایر خدمات مالی سبب افزایش شبهه و تردید درباره بازپرداخت بدهی های شرکت ملی کشتیرانی شده و کشتی های این شرکت را در معرض توقیف در هنگام ورود به بنادر قرار داده است.

آدام جی اسزوبین، مدیر اداره کنترل دارایی های خارجی  وزارت خزانه داری آمریکا گفت: “آنها ناگهان با وضعیتی روبرو شده اند که هنگام ورود به هر کدام از بنادر باید فکر کنند آیا اینجا برایشان امن هست یا خیر؟ قبول داریم که تمهیدات جدید، آن مشکلات را پیچیده تر خواهد کرد.”

آقای اسزوبین گفت شرکت کشتیرانی ایران ظرف دو ماهه اخیر از پرداخت بیش از 500 میلیون دلار بدهی عاجز ماند. پنج کشتی توقیف شده از سوی ارائه دهندگان اعتبار، تنها بخشی از مجموعه 140 کشتی است. سه شناور ترابری ایران که در آلمان به ثبت رسیده اند در سنگاپور توقیف شده اند. قرار بود این کشتی ها در سنگاپور به حراج گذاشته شوند اما صاحبان آنها توانستند یک دستور قضایی برای توقف حراج بگیرند.

آقای لوی گفت شواهد فزاینده ای از احساس خطر رهبران ایران از تحریم ها وجود دارد. این کشور نتوانسته است سرمایه گذاران خارجی را به سرمایه گذاری در میادین نفت و گاز خود ترغیب کند و برای واردات سوخت نیز دچار مشکل شده است.

مقامات ایران در انظار عمومی به لجاجت ادامه می دهند و در ژنو اعلام کردند که این کشور بر سر غنی سازی اورانیوم و یا سایر فعالیت های هسته ای در نشست آتی در استانبول گفتگو نخواهد کرد. دولت علیرغم هراس از بروز نا آرامی، به اجرای طرح حذف  یارانه های سوخت و سایر مایحتاج ضروری دست زده است.

اما مقامات آمریکایی می گویند یارانه ها سبب قرار گرفتن ایران در برابر یک گزینه ناخوشایند شده است: یا بهای سوخت را تغییر ندهد و بگذارد تقاضای لجام گسیخته برای سوخت ادامه یابد، و یا اجازه افزایش افسار گسیخته قیمت سوخت را بدهد و با خطر نا آرامی های مردمی در خیابان ها روبرو شود.

منبع: نیویورک تایمز- 21 دسامبر