ادامه سرکوب اتحادیه های کارگری

نویسنده

» اعتراض عفو بین الملل به خشونت علیه کارگری

اون تورور

اتحادیه کارگران اتوبوسرانی تهران یکی از معدود اتحادیه های مستقل در ایران محسوب می شود. این اتحادیه به طور مستمر با ارعاب مسؤولان روبرو بوده است. رهبران این اتحادیه شامل منصور اسانلو، ابراهیم مددی و رضا شهابی همچنان در بند حکومت به سر می برند.  این علیرغم امیدی است که به آزادی رضا شهابی در ظرف روزهای گذشته می رفت.

در چند روز گذشته دستگیری های بیشتری صورت گرفته است. مشخص نیست که چرا دولت ایران چنین رفتار می کند. شاید علتش این باشد که زمزمه آزادی رضا سبب تکرار موضوع دستگیری افراد به فهرست برنامه های مقامات شده باشد و یا اینکه این دستگیری ها برای پیشدستی بر نا آرامی های احتمالی در برابر قطع یارانه های مواد خوراکی صورت گرفته باشد. اما صرفنظر از آنکه علت چیست، اکنون مشخص شده رژیم ایران به هیچ وجه دست از ارعاب نمایندگان کارگری برنداشته است.

سعید ترابیان مدیر روابط عمومی اتحادیه کارگران اتوبوسرانی نیز پیش تر دستگیر شده بود، اما به دنبال اعتراضات بین المللی از بند آزاد شد. همکار وی، غلامرضا غلامحسینی، هنگام حضور در مراسم روز زن دستگیر شده بود  اما دو سال پیش به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

این دو نفر در روز 3 نوامبر در یک اینترنت کافه ملاقات می کنند اما مدت کوتاهی پس از ورودشان به محل، سر و کله شش مرد پیدا می شود و در حالیکه آن دو را با صدای بلند دزد خطاب می کردند و کتک می زدند،  با خود برده و به زندان انداختند. پس از بازجویی، تهدید و دشواری های فراوان، سرانجام سعید ترابیان به قید ضمانت آزاد شد اما هیچ خبری جز در بند بودن غلامرضا غلامحسینی در دست نیست.

سه شنبه گذشته نیز همایون جباری، عضو دیگر اتحادیه، بازداشت شد. این اتفاق در حالی رخ داد که وی به همراه همسر غلامرضا غلامحسینی برای کسب اطلاع درباره مکان نگهداری آقای غلامحسینی، به وزارت اطلاعات مراجعه کرده بود. پس از آن، مأموران امنیتی به منزل جباری رفتند و رایانه شخصی و کتاب های وی را با خود بردند. آنها به همسر آقای جباری هشدار دادند در صورت عدم همکاری، جباری را برای مدت طولانی در زندان نگاه خواهند داشت.

منبع:  سایت عفو بین الملل- 13 نوامبر