شورای نگهبان جلوی فتنه گران را بگیرد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» توصیه مصلحی درباره انتخابات آینده

پس از ابراز نگرانی های پی در پی علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه درباره انتخابات آتی ، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد نیز در اظهاراتی مدعی خیز “فتنه گران” برای تصاحب مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی شده و تاکید کرده است که “شورای نگهبان” باید از ورود آنها جلوگیری کند.

حجت الاسلام حیدر مصلحی در گفت و گویی با خبرگزاری رسا، وابسته به حوزه علمیه قم، گفت: “یکی از کارهایی که فتنه‏گران مشغول آن هستند کمرنگ کردن فتنه است. فتنه گران می‏خواهند فتنه را از شاخص بودن دور کنند، آنها برای این‏که از رد صلاحیت شورای نگهبان در امان بمانند مشغول بازسازی چهره خود در جامعه هستند.”

او با این ادعا که “آنها می‏خواهند رنگ فتنه را از جامعه پاک کنند” همچنین اضافه کرده: “آنها به دنبال نتیجه‏ گیری خوب نزد شورای نگهبان هستند و شورای نگهبان باید با تیزبینی از ورود این افراد به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری جلوگیری کند.”

وی که پس از پایان دولت محمود احمدی نژاد به سپاه پاسداران بازگشته و با سمت مشاورعالی نماینده آیت الله علی خامنه ای در این نهاد نظامی فعالیت می کند همچنین مدعی شده است که “ملت ایران با هوشیاری و بصیرت جلوی این افراد را خواهند گرفت و نخواهند گذاشت پست‏های حساس و کلیدی به دست افراد فتنه‏ گر و برانداز بیفتد.”

این اظهارات حیدرمصلحی در شرایطی است که طی هفته های اخیرمقام مافوق او، علی سعیدی نیزدر سخنرانی های مختلف نسبت به انتخابات آتی خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ابراز نگرانی کرده است.

از جمله او ۹ دی ماه در جریان سخنرانی برای مسئولین نمایندگی ولی فقیه نیروی زمینی سپاه تاکید کرده بود که “با توجه به چالش های گوناگون در رأس آن‌ها فتنه ۸۸، سپاه پاسداران باید با تکیه بر فرامین مدبرانه مقام معظم رهبری و بصیرت مناسب در این عرصه ها پیشگام باشد و به دنبال خشکاندن ریشه های این چالش ها باشد نه اینکه بر پالایش‌های مقطعی اهتمام ورزد.”

 وی همچنین خطاب به روحانیون نیروی زمینی سپاه گفته بود: “رسالت ما فقط معنویت افزایی نیست بلکه باید با شیوه‌های مختلف پاسداران را آماده چالش های آینده و خشکاندن ریشه های فتنه در انقلاب اسلامی سازیم.”

 علی سعیدی به صراحت از نمایندگان آیت الله خامنه ای درخواست ورود به مساله انتخابات را کرده و گفته بود: “دشمن مقابل ما با عبور از خطوط قرمز خودش را به قدرت جهانی می‌رساند اما ما بر اصول انسانی و اسلامی پایبند هستیم. باید ذهن پاسداران را نسبت به مسائل ریشه‌ای و اساسی آماده کنیم که لازم نباشد به هنگام انتخابات و شرایط تعیین کننده مقام معظم رهبری «نظر خودشان» را به صراحت اعلام کنند.”

او به فاصله یک روز در یک سخنرانی دیگر در جمع اعضای بسیج و سپاه کرمان نیز از اهمیت انتخابات آینده مجلس و مجلس خبرگان رهبری سخن گفته و مدعی شده بود که “کسانی که فتنه را طراحی کرده اند امروز هم در حال طراحی و انجام کارهایی هستند.”

حجت الاسلام علی سعیدی با گفتن اینکه “اصل جریان فکری فتنه همچنان باقی است و تنها هنرپیشه های آن عوض می شوند” خطاب به حاضران تاکید کرده بود: “نوع رای دادن هم امانت الهی است؛ مردم نمی توانند با رای دادن حرام خدا را حلال کنند؛ اما می توانند به نماینده ای، عضو شورای شهری و رئیس جمهوری رای بدهند که به احکام الهی پایبند باشد.”

به گفته او “مردم باید بدانند رای دادن هدفمند مهمتر است. مهم است چه کسانی در مجلس خبرگان انتخاب می شوند، مهم است چه کسی رئیس مجلس خبرگان می شود ؛باید در مجلس خبرگان بصریت کافی وجود داشته باشد. کار مردم در رأی دادن بسیار سنگین است.”

همزمان با این اظهارات برخی اعضای سابق سپاه پاسداران هم که اکنون در مجلس شورای اسلامی حضور دارند در ادعاهایی با ذکر اسامی، برخی چهره های سیاسی اصلاح طلب را متهم به “نقشه کشی” برای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی کرده اند.

سرتیپ پاسدار جواد کریمی قدوسی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شنبه شب ۲۷ دی ماه طی اظهاراتی درمراسم “بزرگداشت پنجاه و نهمین سالگرد نواب صفوی” در مهدیه مشهد گفت: “اولین خدعه ای که بعد از رحلت پیامبر گریبان اسلام را گرفت کلید واژه اش «سقیفه» است که جایگاه امامت و رهبری را مورد هجوم قرار داد. حال شواهد امروزی آن این است که در جلسه‌ای، آقای خاتمی و هاشمی به توافق رسیده اند که خبرگان آینده باید جوری انتخاب شوند که «رهبرساز» باشند. خاتمی بیان می‌کند که توافق کردیم تا شورای رهبری با عضویت سه نفر که عبارتند از سیدحسن خمینی، هاشمی رفسنجانی و آیت الله شاهرودی به وجود بیاید. البته آیت الله هاشمی شاهرودی در این قضایا نیستند و تنها آن ها نام ایشان را برده اند.”

وی اشاره ای به منابع خود درباره مکان و زمان و چگونگی دسترسی به این مکالمات نکرده اما افزوده: “ اخیرا آقای هاشمی در جمعی گفته اند باید ویژگی های رهبری را از هم تفکیک کنیم. یعنی اینکه اولا رهبری باید مدت دار باشد و خبرگان رهبری برای آن باید زمان بگذارد، دوم اینکه شورای فقاهتی باید کنار دست رهبری به وجود بیاید که ایشان برای حکم حکومتی با این شورا مشورت کند و سوم اینکه رهبری ملزم شود جهت اعمال اختیاراتی که در اصل ۱۱۰ قانون اساسی دارد با مجمع تشخیص مصلحت نظام مشورت کند.”

این فرمانده سابق سپاه همچنین خطاب به حاضران گفته: “ما باید حواسمان را جمع کنیم چرا که این جریان سنگر به سنگر جلو می آید. اگر همان روز اول یک فریاد بلند زده می شد امروز این اتفاق ها نمی افتاد.”

ابراز نگرانی ها از انتخابات آتی مجلس و مجلس خبرگان رهبری در شرایطی است که اصولگرایان در دو انتخابات مجلس نهم و ریاست جمهوری یازدهم دچار شکاف و چنددستگی شدند و ناموفق بودند. آنها در مجلس کنونی هم به دو فراکسیون اصولگرایان و اصولگرایان رهروان ولایت تقسیم شده اند و اختلافات آنها همچنان ادامه دارد. در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز تعدد نامزدهای اصولگرایان و عدم رسیدن به توافق نهایی برای ائتلاف موجب شد تا نتوانند دولت را در جناح خود حفظ کنند. این درحالی بود که کاندیدای اصلاح طلبان محمدرضا عارف کنار رفته بود و روحانی پیروز انتخابات شد.

هم اکنون در فاصله بیشتر از یک سال باقی مانده تا زمان انتخابات، نرسیدن به توافق و ائتلاف از سویی و تداوم اختلافات میان اصولگرایان تا جایی که چهره های سرشناس آنها حاضر نیستند در جلسات مشترک کنار یکدیگر قرار بگیرند و گفت وگو کنند، نگرانی تکرار شرایطی همچون سرانجام مجلس پنجم و آغاز به کار مجلس ششم و البته در تداوم آن دولتی با ریاست حسن روحانی اما بدنه ای اصلاح طلب را درمیان چهره های حکومتی دامن زده است. در کنار این موضوع، انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مرگ آیت الله محمدرضا مهدوی کنی و بیماری سرطان رهبر جمهوری اسلامی و پرنفوذ تر شدن آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته ترس از آینده رهبری در جمهوری اسلامی را نیز برای آنها به همراه دارد.