بازی با اطلاعات و اسناد

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از ادعای ضبط پهباد آمریکایی

روز سه شنبه ایران ادعا کرد یک هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده را پس از ورود به حریم هوایی ایران در حوزه خلیج فارس شکار کرده است، حتی تصاویری نشان داده است که ظاهرا این هواپیما را نشان می دهد، با این حال نیروی دریایی ایالات متحده گفته تمام هواپیماهای بدون سرنشین خود در منطقه را به طور کامل شمارش کرده است.

برخی گمانه زنی های می گویند امکان دارد هواپیمای بدون سرنشین مورد ادعای ایران – یک بوئینگ اسکن ایگل- در گذشته از آب بیرون کشیده شده باشد و حالا که تنش های فزاینده پیرامون ماموریت های شناسایی ایالات متحده در خلیج فارس به اوج رسیده ایران از آن پرده برداری کرده است.

برخی کشورهای دیگر در منطقه – همچون اتحاد متحده عربی – نیز در ناوگان خود اسکن ایگل را در اختیار دارند.

فرمانده جیسون سالاتا ، یکی از سخنگویان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین، گفته است در چند سال اخیر نیروی دریایی چند فروند از اسکن ایگل های خود را در آب های جهان از دست داده اما در ماه های اخیر هیچ موردی ثبت نشده است.

اطلاعیه جمهوری اسلامی هیچ جزئیاتی در خصوص مکان و زمان ضبط هواپیمای بدون سرنشین ادعا شده منتشر نکرده است.

سالاتا گفته است: “نیروی دریایی تمامی هواپیماهای بدون سرنشین خود در منطقه خلیج فارس را شمارش کرده است.” وی افزوده: “ماموریت ما در خلیج فارس محدود به معاهدات دریایی و حریم هوایی به رسمیت شناخته شده است.”

ایران گفته است پس از ورود این هواپیمای بدون سرنشین به حریم هوایی ایران آن را شکار کرده است. تلویزیون دولتی ایران به نقل از سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه گفته است این هواپیمای “متجاوز” ظاهرا از از یک ناوگان دریایی برخاسته است. به گفته وی: “این گونه پرنده ها معمولا از روی ناوهای بزرگ به پرواز در می آیند.”

العالم تلویزیون عربی زبان وابسته به جمهوری اسلامی نیز با انتشار ویدئویی دو فرمانده سپاه را نشان داده است که مشغول بررسی چیزی هستند که ادعا شده اسکن ایگل است.

در این فیلم، دو مرد به نقشه ای بزرگ از خلیج فارس که در پس زمینه قرار دارد اشاره می کنند، و مسیر ادعایی ورود هواپیمای بدون سرنشین به حریم هوایی ایران را نشان می دهند.

در نوشته ای که بالای نقشه به خط فارسی و انگلیسی وجود دارد آمده است: “ما باید ایالات متحده را لگدمال کنیم.”

اگر ادعای ایران صحت داشته باشد این سومین گزارش از درگیری ایران با هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در دو سال اخیر است.

ماه گذشته نیز ایران ادعا کرد یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی حریم هوایی ایران را نقض کرده است. پنتاگون گفته بود در حالی که هواپیمای پرادوتر در آب های بین المللی بوده ؛ دست کم دو بار زیر آتش جنگنده های ایران قرار گرفته است.

اواخر سال 2011 نیز ایران ادعا کرد یک هواپیمای جاسوسی CIA را که از مرزهای شرقی با افغانستان وارد حریم هوایی ایران شده است را به زمین نشانده است.

هواپیمای بدون سرنشین RQ-170 که به تکنولوژی رادار گریز مجهز است تقریبا دست نخورده شکار شد. تهران بعدها گفت که اطلاعاتی از این هواپیمای فوق مخفی بیرون کشیده است.

منبع : واشنگتن پست