باز هم نیروهای خودسر

نویسنده
حسین محمدی

» تازه‌ترین متهم قتل ستار بهشتی معرفی شد:

سخنگوی قوه‌قضاییه در تازه ترین اظهاراتش اگرچه ضرب و شتم ستار بهشتی را تایید کرده اما گفته این موضوع، عامل مرگ وی نبوده است؛ همزمان یک نماینده مجلس از “نیروهای خودسر” به عنوان عامل اصلی مرگ وی یاد کرده است.

مهدی دواتگری، مامور ویژه مجلس برای بررسی قتل ستار بهشتی، گفته است که “غیراستاندارد بودن بازداشت‍گاه” و “خودسری ماموران پلیس” دلایل اصلی مرگ ستار بهشتی بوده‌اند. وی با رد “سازمان یافته” بودن قتل وی، گفته است: “این اتفاق سازمان‌یافته نبود… کار ماموری بود که به صورت خودسر این کار را انجام داد و در همه جای جهان این اتفاقات دیده می‌شود”.

دواتگری خبر از تدوین “گزارشی جامع” در این زمینه داده که قرار است امروز به هیات رییسه مجلس تقدیم شود. گفته می‌شود این گزارش حاوی “جزئیات مرگ ستار بهشتی” است.

سخنان دواتگری در حالی بیان شده که پیش از این غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه، با تایید ضرب و شتم ستار بهشتی در زندان، این ضربه‌ها را عامل مرگ وی ندانسته و احتمال داده که مرگ وی کار “ضدانقلاب” باشد: “در نامه‌ای که در سایت کلمه منتشر شده بود به نظر می‌رسد ممکن است جریان ضد انقلاب اقدامی قبل از بازداشت وی انجام داده باشند که از فوت وی و زنده بودن وی بتوانند استفاده کنند”.

اشاره اژه‌ای به نامه‌ی شکایتی است که ستار بهشتی در مدت حضور خود در بند 350 زندان اوین نوشته و نخستین بار توسط سایت کلمه منتشر شده بود. وی در آن نامه با اشاره به ضرب و شتم خود در زندان، از بازجویانش شکایت کرده بود.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به این‌که “پزشکی قانونی نظریه مفصلی داده است که در آن اعلام شده است ۵ جای بدن این فرد از جمله ساق پا، دست، پشت کتف و یکی از ران‌هایش دارای علامت کبودی است”، اضافه کرده که “در معاینات دقیق پزشکی هیچ نوع ضربه‌ای که منجر به فوت شده باشد” پیدا نشد.

سخنان اژه‌ای در حالی بیان شده که پیش از این نیروی انتظامی، محمدحسن شکریان، فرمانده پلیس فتا، را به دلیل “قصور و ضعف در نظارت کافی بر عملکرد پرسنل تحت امر و روند رسیدگی پرونده متوفی” از سمت خود برکنار کرده بود. همچنین بنا بر اعلام اژه‌ای “در مجموع ۷ نفر بازداشت شده‌اند که از مجموعه نیروی انتظامی بوده‌اند. بعضی از آن‌ها با قرار آزاد شدند ولی برخی هنوز در بازداشت به سر می‌برند”.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، پیش از این و پس از جلسه اعضای این کمیسیون با مسئولان پلیس و دادستان تهران، به سایت خانه ملت گفته بود که “مسلماً درون بازداشتگاه پلیس فتا ضرب و شتم صورت گرفته است که البته بر اساس گزارش پزشکی قانونی، مرگ ستار بهشتی متاثر از این ضرب و شتم‌ها نبوده بلکه ناشی از شوک و ترس بوده است”. او قبلا و در اولین اظهارنظر خود درباره مرگ ستار بهشتی، ضرب و شتم این وبلاگ نویس را تکذیب کرده بود هرچند بعدها اعلام کرد که اظهارات او به نقل از مسولان پلیس بوده است.

دوم آذرماه، دادستانی تهران هم در بیانیه ای آورده بود که پزشکی قانونی در آخرین گزارش درباره علت مرگ ستار بهشتی گفته که “محتمل‌ترین گزینه می‌تواند پدیده‌ شوک ناشی از ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی باشد”. براساس این بیانیه، پزشکی قانونی اعلام کرده که “هیچ‌گونه دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت” ثابت نشده.

این در حالی ست که پیش‌تر احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی مدعی شده بود ستار بهشتی “بر اثر مرگ طبیعی جان خود را از دست داده است”.

براساس گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده بود، شجاعی گفته بود که “ممکن است او بر اثر استرس های وارد شده جان خود را از دست داده باشد، چرا که قبل از مرگ نیز قرص قلب مصرف کرده است”.

ستار بهشتی، وبلاگ نویس ۳۵ ساله به گفته خانواده‌اش، سه شنبه، ۹ آبان ماه در منزل مسکونی‌اش در رباط کریم بازداشت و۱۶ آبان ماه خبر مرگ او در زندان منتشر شد. در آن روز خانواده اش در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند پلیس فتا از آنها خواسته برای فرزندشان قبر بخرند.

بر اساس اعلام رسانه ها پیکر این وبلاگ نویس در قبرستان رباط کریم به خاک سپرده شده، خانواده وی تحت تدابیر امنیتی مجبور به ترک خانه مسکونی خود و از هرگونه مصاحبه و اطلاع رسانی منع شدند. کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، کمیته ای برای پی گیری مساله مرگ مشکوک آقای بهشتی تشکیل داد، مسئولان قضایی نیز اعلام کردند که این مساله را پی گیری خواهند کرد. هنوز نتایج پی گیری و چگونگی و علت مرگ مشکوک آقای بهشتی اعلام نشده اما مادر او از تهدید خانواده اش از سوی نیروهای امنیتی و گرفتن رضایت نامه از آنها خبر داده است.