گپ

نویسنده
یوسف محمدی

کارگردانی تئاتر را کنار می‌گذارم

 

 

نیما دهقان در نشست رسانه ای نمایش “ترن” از مشکلات و دغدغه های خود درباره اجرایش گفت…گزارش همکارمان از نشست خبری نمایش درتهران…

 

مشکل شورای نظارت و ارزشیابی با اجرای نمایش “ترن” چیست؟

قبل از هر چیز باید این را بگویم که اگر من به عنوان یک جوان ایرانی نتوانم در کشور خودم درد هشت شهید گمنام را بگویم، خاک بر سرم! من حاضرم این نمایش اجرا شود و به خاطرش کارگردانی تئاتر را کنار بگذارم؛ چراکه شهدای ما از جانشان گذشتند و رها کردن کارگردانی تئاتر در مقابل کاری که آن‌ها کرده‌اند، اصلا قابل مقایسه نیست.

 

مساله چیست؟

ببینید،زمانی عادت کرده بودم یک کلمه یا یک جمله را نه به عنوان ممیزی که به عنوان ملاحظات حذف کنم ولی عادت نکرده‌ام از 96 صفحه نمایشنامه نمایش را در صفحه 54 متن به پایان برسانم، اگر واقعا مشکلی وجود دارد چه به لحاظ کیفی و چه ملاحظاتی که دارند، بگویند حل می‌کنیم.بعد از 15 کار کارگردانی و سوابقی که دارم تصور نمی‌کردم امروز در نقطه‌ای قرار بگیرم که با یک دانشجوی ترم اول تئاتر تفاوتی نداشته باشم و هیچ اعتمادی به من نباشد.شما را به خدا واژگان یاس و سیاه‌نمایی را دور بریزید. امروز هر پست، مقام و امنیتی که دارید به خاطر همان آدم‌هایی است که جنگیده‌اند، جان، نام و جسم‌شان را داده‌اند و اگر امروز خانواده‌های آن‌ها مشکلی دارند، وظیفه ماست درد آن‌ها را بگوییم. وظیفه ماست مشکلات را منتقل و انتقادات را مطرح کنیم تا برطرف کنند. این به معنای سیاه‌نمایی نیست، بلکه به معنای آن است که برای کسانی که جان‌شان را داده‌اند وظیفه شرعی‌مان را انجام می‌دهیم.وظیفه شرعی ماست درد خانواده‌های شهدا را در بوق و کرنا کنیم و نباید احتیاط کنیم. جمله «مصلحت نیست در شرایط فعلی» نباید به دهانمان بیاید. حتی اگر از هر 100 هزار نفر یک نفر از خانواده شهدا مشکل داشته باشند، وظیفه ماست به این مشکلات بپردازیم؛ چرا که آن‌ها تک‌تک از ما دفاع کرده‌اند و تک‌تک آن‌ها برای ما با ارزش‌ هستند.نترسیم و بیاییم از این آدم‌ها حرف بزنیم، موقعیت‌مان را مورد سنجش قرار ندهیم.

 

به نظرتان سرانجام این نمایش چه می شود؟

اگر مدیران فکر می‌کنند نمایش ما مشکلی دارد برطرف می‌کنیم اما اگر موفق شد و با استقبال روبه‌رو شد نگویند بانی‌اش ما بودیم. با این حال همه آدم‌ها آنقدر خوب‌اند و همه آنقدر این کار را پیگیری می‌کنند که من نمی‌دانم چه کسی فصل‌الخطاب را می‌دهد و نسبت به مدیریت هیچ کس در هیچ بخشی انتقاد ندارم.

 

اگر شورای نظارت و ارزشیابی اجازه اجرا را به شما ندهند تکلیف چیست؟

نمایندگان محترم مجلس! نیما دهقان به شما رای داده وظیفه‌تان است صدایش را بشنوید. آنقدر که به فکر ساخت فیلم “لاله” و دیگر فیلم‌ها هستید و به جای آنکه در کمیسیون فرهنگی مجلس فیلم‌نامه‌های کامل را بخوانید، ببینید نمایشی که می‌خواهد درباره قهرمان‌های هشت سال دفاع مقدس حرف بزند چرا باید این اندازه در فراز و نشیب قرار بگیرد. وقتی من به عنوان یک جوان ایرانی نتوانم از هم‌وطنان شهید خودم بگویم باید به سمت متون بی‌دردسر و بی‌خاصیت بروم تا مشکلی برای اجرایم پیش نیاید.

 

از چه زمانی تمرین این نمایش را شروع کردید؟

تقریبا از اواخر اردیبهشت تا امروز درگیر این بودم که با گفت‌وگو موانعی را که بر سر اجرا وجود دارد حل کنم تا نمایش بتواند به صحنه برود.نمی‌شود نمایشی که دو ساعت برایش پیش‌بینی شده در 60 دقیقه تمام شود. اگر این کار را انجام دهم، وجهه هنری خودم، نمایشنامه‌ی حمیدرضا آزرنگ و تلاش بازیگران بیهوده خواهد بود..