احتمال انفجار رآکتور بوشهر وجود دارد

نویسنده

» گزارش اسلیت از وضعیت نیروگاه بوشهر:

رآکتور نیروگاه هسته ای بوشهر که قرار است در ماه می راه اندازی شود، “مخلوطی از فن آوری های قدیمی و غیرقانونی سال های ۱۹۷۰ کشورهای آلمان، روسیه، و عبدالقادرخان، دانشمند مخفی کار پاکستانی، است که همه اینها در نقطه تلاقی سه گسل زمین شناسی قرار گرفته اند”.

مجله آمریکایی “آتلانتیک” به بحث پیرامون خطرات برنامه هسته ای جمهوری اسلامی پرداخته و این درحالی است که برنامه هسته ای ایران به صورت مخفی، با تحمل تحریم های شدید و تحت شرایط فنی مشکوک درحال انجام است. آخرین رویدادی که در این زمینه اتفاق افتاده، یک حمله کامپیوتری به وسیله ویروس استاکس نت بوده که گفته می شود ازسوی آمریکا و اسراییل صورت گرفته. پیامدهای این حمله در زمینه کنترل و عملکرد مرکز بوشهر هنوز مشخص نیست.

مجله آتلانتیک خاطرنشان می سازد که فاجعه هسته ای فوکوشیما در ژاپن در نهایت باعث شد تا در ایران بحث هایی جدی در زمینه خطرات برنامه اتمی مطرح شود. محمود احمدی نژاد قبلاً گفته بود که “برنامه هسته ای ایران یک قطار بدون ترمز است”.

سایت اسراییلی دبکا نوشته است که رهبران سعودی که خاک کشورشان در چند صد کیلومتری بوشهر قرار دارد، در دو نشست اضطراری در تاریخ های ۴ و ۱۱ آوریل از دولت آمریکا خواسته اند تا وارد عمل شود و اجازه ندهد رآکتوری که احتمال انفجارش بسیار بالاست و می تواند کل منطقه خلیج فارس را مانند فوکوشیما آلوده کند راه اندازی شود.

در تاریخ ۲۶ ژانویه دیمتری روگوزین، سفیر روسیه در سازمان ناتو، به صورت رسمی خواستار آن شد که تحقیقاتی روی کامپیوترهای ناظر بر رآکتور بوشهر صورت گیرد تا پیامدهای حمله و نفوذ ویروس استاکس نت بررسی شوند. او به ویژه تأکید کرده بود که حمله کامپیوتری به این رآکتور روسی الاصل “می تواند فاجعه ای به ابعاد چرنوبیل رقم زند”.

محمود احمدی نژاد بارها اعلام کرده که استانداردهای امنیتی بوشهر “در بالاترین سطح ممکن” قرار دارند. مجله آتلانتیک خاطرنشان می سازد که چندین مقام ایرانی در این زمینه نگرانی هایی را ابراز داشته اند. این مجله همچنین یادآوری کرده که ایران در منطقه ای قرار گرفته که وقوع زلزله زیاد است و اینکه در سال ۲۰۰۳ زلزله ای به قدرت ۶ ممیز ۶ ریشتر شهر بم را لرزاند و منجر به کشته شدن ۶۰ هزار نفر و نابودی ۸۵ درصد از خانه های این شهر شد و این درحالی است که اکثر خانه های بم هنوز بازسازی نشده اند. به علاوه، دولت تهران تا امروز هیچ گونه تمرین آماده سازی برای مردم بوشهر، ازجمله تخلیه هرچه سریعتر منازل، انجام نداده است.

به گفته دولتمردان جمهوری اسلامی، “مرکز بوشهر بین تاریخ ۵ تا ۱۰ می وارد فاز حساس عملیاتی می شود” و ۳ ماه پس از آن باید تولید الکتریسیته را آغاز کند. پرسنل ایرانی این مرکز از سوی گروه روسی روساتوم آموزش دیده اند. تکنسین های این گروه روسی چند مدت پس از راه اندازی در محل خواهند ماند.

 

منبع: اسلیت، ۱۲ آوریل