خامنه ای در حلقه یاران کهنسال

نویسنده
مهناز ملکوتی

» انتصاب پیرمرد ۸۱ ساله به امامت نمازجمعه

در حالی که دفعات حضور احمد جنتی، مسن ترین خطیب جمعه موقت تهران به علت کهولت و ناتوانی جسمی در تریبون نمازجعه کاهش یافته، رهبر جمهوری اسلامی یک روحانی ۸۱ ساله عضو مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را به سمت امام جمعه موقت تهران منصوب کرد تا روحانیون نزدیک به وی همچنان در مسند رسمی ترین تریبون حکومتی قرار داشته باشند.

از محمدعلی موحدی کرمانی که از سوی آیت الله خامنه ای به عنوان یکی از پنج خطیب جمعه تهران منصوب شده، به عنوان یکی از حامیان نوشتن نامه تهدید آمیز ۲۴ تن از سرداران سپاه خطاب به سیدمحمد خاتمی رییس دولت اصلاحات پس از اعتراض های دانشجویی ۱۸ تیرماه ۷۸ نام برده می شود. وی در آن زمان نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران و مسوول تبیین مواضع رهبر جمهوری اسلامی در این نهاد نظامی-ـ امنیتی بود.

سرداران سپاه در آن نامه خاتمی را تهدید کرده و نوشته بودند اگر اقدام انقلابی در واکنش به ماجرای ۱۸ تیرماه انجام ندهید “کاسه‌ی صبرمان به پایان رسیده و تحمل بیش از آن را در صورت عدم رسیدگی، بر خود جایز نمی‌دانیم.”

خطیب جمعه جدید تهران در ارتباط با آن سال ها و همچنین اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به سایت تاریخ ایرانی گفته است: “آنچه که راجع به برخورد سپاه با آقای خاتمی و قضیه ۱۸ تیر یا قضایای فتنه سال ۸۸ گفته شد، مربوط به حفظ انقلاب و دستاوردهای آن بوده است و وظیفه سپاه بود که وارد صحنه شود و نمی‌توانست نسبت به این قضایا بی‌تفاوت باشد.”

اینک هم وی در خصوص انتصاب خود به عنوان امام جمعه موقت تهران به خبرگزاری فارس می گوید :“مقام معظم رهبری مصلحت دانستند و بنده نیز تسلیم فرمان ایشان هستم.”

موحدی کرمانی مانند سایر همکاران سابق خود در سپاه پاسداران، حضور اصلاح طلبان در انتخابات را منوط به عذرخواهی از مردم می داند: “اگر اصلاح‌طلبان بخواهند وارد عرصه انتخابات شوند بدیهی است که فتنه‌گران باید از مردم عذرخواهی کنند. البته شورای نگهبان ۱۰۰ درصد فتنه گران را تایید نخواهد کرد.”

این عضو مجلس خبرگان درباره اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر سابق احمدی نژاد معروف به حلقه نخست جریان انحرافی که این روزها گمانه زنی درباره حضورش در انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافته نیز چنین می گوید: “جامعه متدین به آقای مشایی خوشبین نیست، اما آقای احمدی​نژاد به ایشان حسن ظن دارد. تصور نمی​کنم مشایی کاندیدا بشود و اگر هم نامزد شود، فکر نمی​کنم صلاحیتش تایید شود.”

یازدهمین امام جمعه تهران که هم در جامعه روحانیت مبارز عضویت دارد و هم اخیرا به مصباح یزدی گرایش پیدا کرده، پس از حذف اکبر هاشمی رفسنجانی، دومین روحانی نزدیک به بیت رهبری محسوب می شود که از سوی آیت الله خامنه ای به عنوان خطیب جمعه انتخاب شده است.

هاشمی رفسنجانی در خطبه های نمازجمعه ۲۶ تیرماه به آنچه بر اصلاح طلبان و معترضان به نتیجه انتخابات رفته بود، اعتراض کرد. پس از آن خطبه ها بود که دیگر نتوانست به نمازجمعه برگردد و کاظم صدیقی از روحانیون حامی محمود احمدی نژاد و از روضه خوان های مهدیه تهران به جای او منصوب شد.

 

 خطیبان نمازجمعه تهران پس از درگذشت روح الله خمینی،بنیانگذار جمهوری اسلامی، به سمت تبیین مواضع “نظام” رفتند و بدین ترتیب نماز جمعه تهران به عنوان رسمی ترین تریبون حکومت شناخته می شود که منصوبان آیت الله خامنه ای به تبلیغ و ترویج آنچه از سوی شورای هماهنگی ائمه جمعه ابلاغ می شود، می پردازند.

روحانیون منصوب آیت الله خامنه ای برای امامت نمازجمعه تهران معمولا عضو مجلس خبرگان رهبری یا همان نهاد ناظر بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی نیز هستند. موحدی کرمانی درباره نظارت خبرگان بر رهبر جمهوری اسلامی چنین گفته است:” رهبر مسئول سازمان صدا و سیما، فرمانده سپاه، مسئول حج و بعثه و موارد دیگر را تعیین می‌کند. ما در این زمینه تحقیقات مفصلی کردیم که مثلاً برنامه‌های بعثه رهبری چگونه بوده است، آیا مورد رضایت بوده است یا نه؟ همین‌طور در باره صدا و سیما، بررسی کردیم و مدارکی را گرفتیم. حتی سخنان و مواضع رهبر را مثلاً راجع به افرادی که از خارج از کشور به ایران می‌آمدند و با ایشان دیدار می‌کردند، ‌بررسی و درباره آنها صحبت و بحث می‌کردیم؛ همچنین درباره شایستگی افرادی که ایشان نصب می‌کنند یا اینکه احیاناً نقاط ضعفی داشته‌اند، با ایشان صحبت و نقاط ضعف آنها را به ایشان عرض می‌کردیم؛ جواب‌هایی که ایشان به ما می‌دادند واقعاً قانع‌کننده بود. مثلاً ایشان در یکی از موارد می‌فرمودند: عرضم این است که در انتخاب افراد دقت کامل را می‌کنم و وقتی آنها را نصب می‌کنم، تذکرات لازم را به آنها می‌دهم و شرایط را بیان می‌کنم، ولی انتظار نداشته باشید که اگر یکی از اینها اشتباهی کرد، آن اشتباه به حساب من گذاشته شود. چنانچه بعضاً اشتباهی کرد، این من هستم که باید تذکر بدهم تا اشتباهش را جبران کند؛ اگر اشتباهات و خطاها زیاد شد، در این صورت گزینه دیگری برای تغییر است و فرد دیگری را جای او می‌گذارم و من به چنین چیزی نرسیدم.”

موحدی کرمانی در پاسخ به این سئوال که آیا دستور روح الله خمینی در خصوص عدم دخالت سپاه در سیاست تغییر ناپذیر است گفته: “ممکن است تصمیمات رهبر در شرایط زمان و اوضاع فرق کند. اگر شرایط به گونه‌ای شد که احساس خطر برای کل نظام شود و مشخص شود که اگر سپاه وارد عمل نشود انقلاب آسیب می‌بیند، باز هم موضوع مسئولیت سپاه که حفظ انقلاب است، مطرح می‌شود. ممکن است در مقطعی، در شرایط خاصی، رهبری این‌طور تشخیص بدهند که خطری انقلاب و کشور را تهدید می‌کند و سپاه باید وارد صحنه شود، ایرادی ندارد.”