تحریم‌های بیشتر سنای آمریکا

نویسنده

» گزارش آنتی‌وار از تحریم‌های سنا علیه ایران

جیم لوب

سنای آمریکا هشدارهای کاخ سفید در مورد تحریم‌های بیشتر علیه ایران را مبنی بر اینکه می‌تواند برای دستیابی به هدف متقاعد کردن ایران به مهار برنامه هسته‌ای مضر باشد، نادیده گرفت و دور جدیدی از تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران تصویب کرد.

رای 94 به صفر سنا به سرعت، مورد ستایش کمیته روابط آمریکا و اسرائیل (ایپک) را برانگیخت. این اقدام مغایر نظر دولت اوباماست که اعتقاد دارد انباشتن تعداد زیادی از تحریم ها می تواند اتحاد بین المللی علیه ایران را تضعیف کند.

تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی می‌گوید: “ما با متحدان خود روی تاثیرگذاری تلاش‌هایمان متمرکز هستیم ولی نگران آن هستیم که برخی اقدامات، این تلاش‌ها را با خطر مواجه کند.”

اقدامات جدید، تحریم‌هایی را علیه کشورهای خارجی یا افراد مستقل اعمال می‌کند که با ایران در زمینه‌هایی متعددی روابط تجاری دارند؛ از جمله بخش انر‍ژی، بنادر، کشتیرانی و کشتی سازی که ادعا می‌شود به برنامه هسته‌ای ایران کمک می کنند.

این تحریم‌ها همچنین خریداران خارجی را که نفت و گاز ایران را در ازای طلا و دیگر فلزات گران‌بها می‌خرند تنبیه می‌کند؛ که به نظر می‌رسد هدف اصلی این بخش ترکیه باشد. گزارش شده است که این کشور در 9 ماه آغازین سال جاری 46 میلیارد دلار در ازای گاز طبیعی، به ایران طلا فروخته است.

رابرت منندز، یک سناتور دموکرات حامی این اصلاحیه می‌گوید:‌ “ما با اقدام دوحزبی امروز تعهد جدی خود را به ممانعت از ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای نشان دادیم.”

وی افزود: “بله،‌ تحریم‌های جاری تاثیر به سزایی بر اقتصاد ایران دارد اما ایران هنوز به شدت روی گسترش سلاح هسته‌ای کار می‌کند. برای همین لازم است سیاست‌های خود را با فشار اقتصادی هماهنگ کنیم.”

این اقدامات باید به تصویب مجلس نمایندگان و کاخ سفید نیز برسد.

این اقدام سنا در زمانی صورت می‌گیرد که قرار است مذاکرات ایران و 1+5 از سر گرفته شود و اوباما که بر استفاده از دیپلماسی در مبارزات انتخاباتی خود تاکید کرده، دوباره به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده است.

مذاکره‌ کننده آمریکا،‌ وندی شرمن، معاون وزیر خارجه هفته گذشته با دیگر اعضای گروه 1+5 دیدار کرد تا مواضع مشترک را به بحث بگذارد. از سوی دیگر تمایل به مذاکره مستقیم بین واشنگتن و تهران نیز اخیرا مورد تشویق اوباما قرار گرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل که بارها تهدید به حمله به ایران کرده است، اواخر ماه سپتامبر گفت تا بهار یا تابستان صبر خواهد کرد. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند بعید است نتانیاهو بدون چراغ سبز واشنگتن به ایران حمله کند.

پیش نویس اولیه لایحه ای که توسط منندز و یک عضو دیگر لابی اسرائیل، مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه، به سنا ارائه شد، خواستار تحریم شرکت‌های خارجی بود که هرگونه تجارتی با ایران انجام می دهند و همچنین طوری طراحی شده بود که رئیس‌جمهور نتواند تحریم‌ها را به بهانه “منافع ملی” به تعویق بیاندازد.

 پس از چند روز مذاکره، دولت و متحدانش موفق شدند پیش‌نویس را کمی معتدل کنند و اختیار تعویق انداختن تحریم‌ها را برای رئیس‌جمهور حفظ کنند. واکنش روز جمعه کاخ سفید نشان می‌دهد که دولت اوباما سعی خواهد کرد لایحه را باز هم رقیق تر کند.

منبع: آنتی‌وار، 2 دسامبر 2012