پیروزی، در صورت مشارکت انتخاباتی بالا

نویسنده


entekhabatteb.jpg

وحید ثابتیان

بانزدیک شده به انتخابات روز جمعه (24 آذرماه)، گمانه زنی ها درخصوص لیست های محبوب ومورد توجه مردم وارد مرحله تازه ای شده است. درتازه ترین نظرسنجی ها وب سایت خبری بازتاب ازدرصدر قرار داشتن لیست اصلاح طلبان در محیط های دانشگاهی خبرداده است. سایت بازتاب که نزدیک به محافظه کاران محسوب می شود دلیل این موضوع را به وحدت نرسیدن اصول گرایان درارائه یک لیست واحد دانسته است.

دراین گزارش آمده است: “بر پایه این نظرسنجی که توسط مرکز نظرسنجی یکی از سازمانی‌های حکومتی و در میان حدود ۵۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های تهران اجر شده، اصلاح‌طلبان با 25 ممیز 4 درصد با بیشترین پاسخ مثبت مواجه شده‌اند. 24 ممیز 6 درصد دانشجویان شرکت‌کننده در این نظرسنجی نیز اعلام کرده‌اند که به اصولگرایان رأی می‌دهند و 10 ممیز 6 درصد نیز حامیان دولت را به عنوان نامزد مورد نظر خود علامت زده‌اند. همچنین کمتر از 3 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، اعلام کرده‌اند که در شورای شهر به ملی ـ مذهبی‌ها رأی می‌دهند. 29 درصد افرادنیز اعلام کرده‌اند، نامزدهای گروه‌ها در شوراها را نمی‌شناسند.”

هفته های گذشته نظر سنجی های متعددی درخصوص لیست های مختلف ارائه شده برای انتخابات شورای شهر ارائه شده است. یکی از اعضای ستاد اصلاح طلبان درتهران به خبرنگار روز گفته است: “نکته مهمی که هم اکنون اصلاح طلبان با آن مواجه هستند، حضور مردم پای صندوق های رای است. متاسفانه مردمی که نقطه نظرهای نزدیک به اصلاح طلبان دارند، معمولا گمان می کنند رایشان هیچ تاثیری در انتخابات ندارد. به خصوص که دراین دوره هم ناظران وهم مجریان دراختیار اصول گرایان قرار دارد.” به گفته این عضو ستاد جوانان اصلاح طلب، طی روزهای گذشته و پس ازآنکه معلوم شد قرار است از نیروهای بسیجی در پای صندوق های رای به عنوان ناظر رسمی استفاده شود، نوعی نگرانی وبی تفاوتی درجوانان به چشم می خورد. چرا که با توجه به انتخابات های قبلی آنها معتقدند ناظران ومجریان می توانند نام هر کسی را که بخواهند از صندوق رای بیرون بیاورند.”

طی روزهای گذشته، محسن میردامادی، بهزاد نبوی، محمد خاتمی ودیگر چهره های اصلاح طلب از اینکه بخواهند پیشاپیش نتیجه انتخابات را مشخص شده بدانند خودداری کرده اند واز مردم خواسته اند که برای حاکم نشده اقلیت به صحنه بیایند. محمد عطریان فرگفته است که اگر تنها پنجاه درصد مردم به پای صندوق های رای بیایند لیست اصلاح طلبان رای خواهد آورد.

مطابق نظرسنجی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان که بانمونه گیری خوشه ای ودرمناطق 22 گانه انجام شده است طرفداران احمدی نژاد، 27 ممیز 4 درصد آرا وحامیان خاتمی 24 ممیز 3 درصد آرا را به خود اختصاص می دهند. این نظرسنجی پیش ازاعلام ائتلاف از سوی اصلاح طلبان انجام شده است. همچنین مطابق آرای به دست آمده نسبت افرادی که هنوز تصمیم نگرفته اند حتی درمناطقی که رای احمدی نژاد در آنها بیشتر است، قابل ملاحظه است واصلاح طلبان می توانند روی این رای ها حساب ویژه ای بازکنند. ستاد های مختلف اصلاح طلبان هم اکنون تلاش می کنند توجه مردمی را که دراین مناطق، رای خود را نهایی نکرده اند جلب نمایند.

درنظرسنجی یاد شده، چهار فرد برجسته اصلاح طلبان (خاتمی، معین، هاشمی وکروبی) به همراه چهار نفر ازافراد برجسته منتسب به اصول گرایان (احمدی نژاد، حدادعادل، قالیباف ولاریجانی) به صورت دو به دو تشکیل دو قطبی هایی را داده تا اقبال جامعه نسبت به آنها سنجیده شود. مطابق این دوقطبی ها، دربین اصلاح طلبان آرای خاتمی - هاشمی وخاتمی- معین بیشتر ازبقیه است ودرمیان اصول گرایان نیز طرفداران احمدی نژاد- قالیباف واحمدی نژاد-حدادعادل طیف بیشتری را تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار روز از تهران، فعالیت های ستادهای هوادار دولت واصول گرایان عمدتا درمناطق مرکزی وجنوبی شهر متمرکز هستند. جایی که محمود احمدی نژاد گمان می کند بیشترین هواداررا به خود اختصاص می دهد.

وب سایت خبری بازتاب درآخر گزارش خود آورده است: “هرچند جامعه این نظرسنجی (دانشجویان دانشگاه‌های تهران) با جامعه رأی‌دهنده که همه مردم در آن حضور دارند، متفاوت است، این نتایج می‌تواند زنگ خطر دوباره‌ای برای به وحدت رسیدن اصولگرایان باشد.”