کنار روید تا آبرویتان نرود

نویسنده

voteeekanb.jpg

آرش بهمنی

گویا تقدیر بر آن است که اصلاح طلبان بعد از انتخابات دوم شوراها، دیگر هرگز رنگ و بوی خوشی را در اردوگاه خود حس نکنند و اگر هم اتفاقی افتاد، مقطعی باشد. در حالی که هر روز از گوشه و کنار کشور اخبار به توافق رسیدن اصلاح طلبان برای ارائه لیست مشترک در انتخابات وشوراها به گوش می رسید، شهر رشت شاهد اتفاق عجیبی بود: رد صلاحیت، چهار روز بعد از شروع رسمی تبلیغات!

بعد از بررسی صلاحیت ها، اصلاح طلبان به نحوه تایید صلاحیت ها در بسیاری از شهرها از جمله اصفهان، همدان و مشهد اعتراض داشتند. در شهر رشت نیز رد صلاحیت های گسترده ای انجام شد اما با نظر هیات نظارت مرکزی استان، وضعیت بهتر شد. به همین گونه بود که ائتلاف اصلاح طلبان استان با برگزاری جلسات متعدد سرانجام به لیستی واحد رسیدند. لیستی که بر طبق بخشی از نظرسنجی ها بسیاری از افراد آن شانس زیادی برای ورود به شورا داشتند. اما طوفانی در راه بود: رد صلاحیت مجدد!

در واقع بنا بر تصمیم هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها، اسحاق راستی ـ مدیر مسئول هفته نامه گیلان بهتر و عضو کمیسیون حقوق بشر استان گیلان - و محسن باقری ـ مدیرکل اسبق مخابرات و نایب رییس حزب مشارکت استان ـ به همراه 15 کاندیدای دیگر که تایید صلاحیت شده بودند، مجددا رد صلاحیت شدند. از جمله افراد دیگر رد صلاحیت شده می توان به محمود ایزددوست عضو شورای شهر رشت و از اعضای لیست حزب اعتماد ملی اشاره کرد.

رد صلاحیت این افراد در جلسه ای که اکبر پوراوزان فرماندار رشت به طور انفرادی با هر یک از کاندیداها داشت به آن ها اعلام شد. از سوی دیگر به گفته برخی از کاندیداها فرماندار حامل پیامی از سردار عبداللهی استاندار گیلان نیز بوده است: وقت دارید انصراف دهید تا آبروی شما نرود!

واکنش هیات نظارت استان

هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان گیلان از 3 نماینده پارلمان تشکیل شده است: ناصر عاشوری به عنوان رییس هیات، شاپور مرحبا و محمدعلی حیدری. اعضای هیات نظارت بعد از تایید صلاحیت این افراد، با فشارهای زیادی رو به رو شدند، به گونه ای که چندین بار گروه های منتسب به انصار حزب الله بر علیه آنها تظاهرات کردند و بنابه گفته یکی از اعضای این هیات حتی تهدید به مرگ نیز شدند. به همین دلیل هر سه عضو تصمیم گرفتند استعفا دهند. به همین دلیل طی نامه محرمانه ای تصمیم خود را به اطلاع استاندار و همچنین هیات نظارت مرکزی می رساندند. فدایی، رییس هیات نظارت مرکزی دو نفر را برای بررسی مجدد پرونده ها به گیلان فرستاد که در نهایت نتیجه آن شد که دیدیم.

در این میان محمدعلی حیدری از هرگونه اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده و هرگونه پاسخ گویی را به عهده عاشوری، رییس هیات وا می نهاده است. عاشوری در پاسخ به سئوالات ما گفت:” در این مورد ناگفته های زیادی دارم که بعد از انتخابات آن ها را اعلام می کنم.”

اما شاپور مرحبا با روی باز از خبرنگاران استقبال می کند:” اول از همه دلم می خواهد به همه اعلام کنید که من دیگر عضو هیات نظارت نیستم و در اعتراض به رد صلاحیت ها از هیات استعفا داده ام.”

اما نمی شد کار دیگری کرد:” من تلاش خودم را کردم اما متاسفانه بعضی ها می خواهند شهر را متشنج کنندو آبروی افراد را ببرند. این تصمیمات غلط است. برخلاف نص صریح ماده 59 قانون شوراهای اسلامی است. من نمی دانم دوستان چگونه تن به چنین کاری داده اند؟”

اما نکته ای که وجود دارد، عدم ابلاغ کتبی رد صلاحیت به کاندیداهاست. پوراوزان فرماندار رشت در این مورد گفت: “در قانون انتخابات داریم که رد صلاحیت ها باید به کاندیداها اعلام شود و اعلام شفاهی است، نه کتبی. البته این از مشکلات قانون انتخابات ماست.”

اما چگونه این افرادرد شدند: “هیات عالی نظارت با بررسی مجدد پرونده این افراد مستنداتی جدید برای این مساله پیدا کرده است. البته ما زودتر به آنها گفته بودیم که پشت سر شما حرف و حدیث وجود دارد و بهتر است استعفا دهید.”

واکنش ها

اسحاق راستی که از جمله افراد رد صلاحیت شده است در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار ما گفت: “من اگر به جای مسئولان اجرای انتخابات بودم استعفا می دادم. چگونه آنها حاضر به پذیرش این خفت هستند؟ از طرف دیگر همین جا اعلام می کنم که حاضرم چند میلیون تومان وام بگیرم و به هیات اجرایی بدهم تا دلیل رد صلاحیت خودر ا متوجه شوم.” راستی همچنین از ادامه تبلیغات خویش با وجود تهدید فرمانداری به برخورد با وی اشاره کرد.

از سوی دیگر عده ای از فعالین سیاسی و همچنین روزنامه نگاران استان طی دو بیانیه جداگانه به انتقاد از حرکت اخیر هیات نظارت پرداختند. همچنین سازمان ادوار تحکیم وحدت(شاخه گیلان) نیز طی بیانیه ای با اعتراض به روند موجود پرداخته و اصلاح طلبان را به واکنشی جدی در مقابل این مساله فراخوانده است.

از سوی دیگر احمد رمضانپور نرگسی، نماینده مردم رشت در مجلس ششم و رییس ستاد انتخاباتی ائتلاف نیز با نوشتن نامه ای خطاب به رییس ستاد انتخاباتی ائتلاف نسبت به وضعیت موجود در استان گیلان اعتراض و در مورد چگونگی حرکت در این فضا کسب تکلیف کرد.

اما عده ای از بسیجیان رشت با تجمع در مقابل استانداری گیلان و نصب به حمایت از حرکت اخیر هیات نظارت پرداختند و شعارهایی در حمایت از استاندار سر دادند.

اما به نظر می رسد اکنون تمامی این حرف و حدیث ها به پایان رسیده است. با توافق ائتلاف اصلاح طلبان و حزب اعتماد ملی، اکنون لیست این دو به طور صد در صد مشابه یکدیگر شده است. مساله ای که شاید در زمان عادی غیر ممکن می نمود.