لحن ملایم‌تر نسبت به اسرائیل

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از نرمش در مواضع تهران و تل آویو

نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه گفت ایران همچنان به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک می‌شود اما هنوز به خط قرمزی که او پاییز گذشته در سازمان ملل کشید نرسیده است.

نتانیاهو در حالی اظهارنظر می کرد که اسرائیل در حال دریافت پنجمین زیردریایی پیشرفته خود از شش زیردریایی خریداری شده از آلمان بود. این زیردریایی قابلیت حمل موشک با کلاهک هسته‌ای را دارد که می‌تواند در جنگ احتمالی علیه ایران نقش عمده‌ای ایفا کند.

هاشمی رفسنجانی از روسای جمهور قبلی ایران در اظهاراتی سعی کرد تنش بین کشورش و اسرائیل را اندکی کم کند و عنوان کرد که ایران با اسرائیل سر جنگ ندارد. بسیاری از شخصیت‌های سیاسی ایران از او خواسته‌اند تا وجهه بین‌المللی این کشور را به خاطر رفتارهای تند احمدی‌نژاد مخدوش شده ترمیم کند.

بسیاری از روزنامه‌های ایران به نقل از او گزارش دادند که “ما با اسرائیل جنگ نداریم، اما اگر کشورهای عربی جنگی را شروع کنند ما هم کمک می‌کنیم.”

اسرائیل می‌گوید، ایران مسلح به سلاح هسته‌ای تهدیدی علیه وجود اسرائیل است چرا که این کشورها بارها اسرائیل را تهدید به نابودی کرده است. نتانیاهو بارها اشاره کرده که کشورش آماده حمله به ایران است و اگر فشار بین‌المللی نتواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند بصورت یکجانبه به این کشور حمله خواهد کرد.

وی گفته است: “(ایران) هنوز از خط قرمزی که من در سازمان ملل رسم کردم عبور نکرده، اما بصورت سیستماتیک به آن نزدیک می‌شود. ما نمی‌توانیم بگذاریم از آن عبور کند.”

ایهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل و رقیب نتانیاهو برخی از اسرائیلی‌ها را متهم به بزرگنمایی تهدید برنامه هسته‌ای ایران کرده است و عنوان کرده که عملیات پنهانی اسرائیل ایران را به تاخیر انداخته است.

او گفت، ده سال پیش متخصصان اطلاعاتی پیش بینی کردند که ایران تا سال 2009 به سلاح هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد اما حالا سال 2013 است و هنوز نتوانسته‌اند. من کمتر از دولت‌های دیگر اسرائیل برای بازداری ایران تلاش نکرده‌ام.

این اعتقاد وجود دارد که اسرائیل در تولید ویروس‌های کامپیوتری که برنامه هسته‌ای ایران را با مشکل مواجه کرد نقش داشته است. همچنین ایران این کشور را به ترور دانشمندان هسته‌ای خود متهم می‌کند. اسرائیل درباره این اتهامات اظهار نظری نمی‌کند.

آمریکا گفته است که با اسرائیل در بازداری ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای همگام است اما در مورد اینکه چه موقع نیاز به حمله نظامی است با این کشور اختلاف نظر دارد.

آمریکا گفته است که به حق اسرائیل برای دفاع از خود احترام می‌گذارد اما از این کشور خواسته است به دیپلماسی زمان بیشتری بدهد. آمریکا نگرانی خود را از اینکه حمله یکجانبه اسرائیل می‌تواند آمریکا را وارد یک جنگ منطقه‌ای بکند ابراز کرده است.

چارچوب زمانی اسرائیل کوتاه‌تر است چون تسلیحات قدرتمند مشابه با آمریکا را در اختیار ندارد. هیگل در طول سفر خود به اسرائیل بر تعهد آمریکا به حمایت از اسرائیل تاکید کرد و اجازه خرید تسلیحات بسیار پیشرفته‌ای را به این کشور داد.

نتانیاهو در مورد زیردریایی خریداری شده گفت: “زیردریایی‌ها ابزار قوی و استراتژیکی برای اسرائیل هستند. کشور اسرائیل آماده است که هر زمان، در هر کجا، روی زمین، دریا یا در آسمان از امنیت شهروندانش دفاع کند.”

منبع: واشنگتن پست - 29 آوریل