کمک آمریکا به اسراییل برای توقیف کشتی

نویسنده
حسین محمدی

» جنجال سلاح های متعلق به ایران در راه فلسطین

چند روز پس از انتشار توقیف یک کشتی حامل سلاح از سوی ایران به مقصد فلسطین٬ جزییات بیشتری از این مساله منتشر شده و براساس خبرها٬ آمریکا نیز به اسراییل برای توقیف این کشتی کمک کرده است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان٬ خبری را در وب‌سایت خود منتشر کرده که براساس آن اعلام شده “نیروی دریایی ایالات متحده هفته گذشته در آماده‌باش بود و دستور محرمانه‌ای برای توقیف کشتی حامل سلاح‌های ایران صادر کرده بود که به سمت غزه حرکت می‌کرد”.

آن‌گونه که سی‌ان‌ان نوشته “آمریکا محموله سلاح‌ها را زیر نظر داشته و متوجه شده این محموله نخست از طریق هوایی از ایران خارج شده و به سوریه منتقل گشته. پس از آن نیز به عراق رسیده و در یکی از بنادر جنوبی آن بار کشتی شده است. ناوگان دریایی آمریکا در منطقه به‌ طور پنهان این محموله را ردیابی کرده که از خلیج فارس به دریای عرب و پس از آن به دریای سرخ رسیده تا در نهایت نیروی دریایی اسرائیل آن را متوقف سازد”.

هم‌زمان اسراییل نیز اقدام به انتشار جزییات بیشتری از ماجرای توقیف این کشتی کرده است. رادیوفردا در گزارشی نوشته است که مقام‌های اسراییل گفته‌اند “جمهوری اسلامی ایران پس از رسیدن محموله راکت‌های سوری، آنها را در جعبه‌هایی پنهان کرد و درون کانتینر نهاد و اطراف جعبه‌ها را با پاکت‌های سیمان تولیدی در کارخانه‌های سیمان ایران پوشاند. کانتینرها در حالی در بندرعباس بر عرشه کشتی «کلوس سی» زیر پرچم پاناما نهاده شد، که ناخدا و خدمه آن، از محتوای محموله خبری نداشتند و بر این باور بودند که تنها سیمان را برای رساندن، ابتدا به بندر عراقی «ام‌القصر» و سپس برای «پورت سعید» در مصر، بارگیری کرده‌اند”.

هم‌زمان چاک هیگل٬ وزیر دفاع آمریکا٬ ضمن انتقاد از جمهوری‌اسلامی بابت ارسال این محموله سلاح٬ گفته است که “روشن است که اقدامات غیر قانونی از سوی ایران مورد قبول جامعه بین المللی نیست و نقض آشکار تعهدات شورای امنیت سازمان ملل متحد در ایران است”.

خبر توقیف یک کشتی حمل سلاح از سوی ایران به مقصد غزه٬ هفته گذشته از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شد. رویترز با انتشار این خبر٬ نوشته بود که این کشتی “در حال ارسال از سوی ایران برای شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه بود” و توسط ارتش اسراییل در دریای سرخ متوقف شده است. با این حال اعلام شده که در میان کارکنان این کشتی٬ هیچ تبعه‌ای از ایران حضور نداشته است.

آن‌گونه که ارتش اسراییل اعلام کرده٬ این کشتی با پرچم پاناما حرکت می‌کرده و راکت‌های موجود در آن “در سوریه ساخته شده، از سوریه با هواپیما به ایران برده شده و از آنجا به عراق و بعد به سوی سودان فرستاده شده‌ است… اگر این محموله به ساحل آفریقا می‌رسید به احتمال زیاد قرار بود از طریق زمینی به مصر و سپس به نوار غزه قاچاق شود”.

اما ساعاتی پس از انتشار این خبر٬ مسوولان جمهوری‌اسلامی و همچنین حماس٬ آن را تکذیب کردند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه٬ در توییتر خود نوشته است: “کشتی حامل تسلیحات برای غزه. هم زمان با مبارزه سالانه آیپک علیه ایران! تصادفی حیرت آور یا همان دروغ‌های ورشکسته”.

مرضیه افخم٬ سخنکوی وزارت امورخارجه نیز این ادعا را رد کرد٬ آن را “سناریویی پر از ابهام و دروغ” تصویف کرد که “فقط اذهان بیمار توان سر هم کردن” آن را دارند و و خطاب به مسوولان آمریکایی گفت: “به جای توجه به تولیدات جعلی و مداوم دستگاه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی و همراهی با آن در متهم کردن ایران، به حل واقعی مسئله اصلی منطقه از طریق توقف جنگ‌افروزی، تروریسم دولتی و اقدامات غیرانسانی علیه ملت مظلوم فلسطین بپردازید”.

پیش از این امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه نیز در گفت‌وگویی پیرامون این ماجرا گفته بود: “عبور یا حرکت کشتی حامل سلاح از ایران به سوی غزه هیچگونه واقعیت و وجود خارجی ندارد. این موضوع مبتنی بر دروغ‌پردازی‌های تکراری و بی‌پایه و اساس رسانه‌های صهیونیستی است”.

هفته گذشته وب‌سایت تابناک - نزدیک به محسن رضایی - نیز در تحلیلی از این اتفاق٬ نوشته بود که “این دومین کشتی است که رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند، محموله اسلحه داشته و آنها آن را کشف کرده‌اند. در ژانویه ۲۰۰۲، رژیم صهیونیستی، یک کشتی به نام «کارین آ» را در آب‌های مدیترانه ضبط کرد که نشان دادن سلاح‌های مستقر بر عرشه آن و ادعای ایرانی بودن این سلاح‌ها، باعث تسریع در تصمیم دولت بوش، مبنی بر قرار دادن ایران در لیست کشورهای محور شرارت شد. اکنون به نظر می‌رسد که آنها بار دیگر درصدد این هستند که سناریوی پیشین خود را برای فشار بر دولت اوباما نیز به کار بندند. پس از اینکه مشخص شد، دولت اوباما چندین نامه به ایران فرستاده است و همچنین قصد همکاری با ایران را دارد، امروز مقامات نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که یک کشتی پر از محموله سلاح متعلق به ایران را در آب‌های مدیترانه توقیف و به بندر اسرائیلی «اشدود» منتقل کرده‌اند”.