کشمکش فرانسه و آمریکا

نویسنده

» نگاه نوول ابزرواتور:

دیپلماسی فرانسه یک شخصیت جدید را زیر نظر گرفته است: یک آمریکایی به نام رابرت آینهورن. او یکی از شخصیت های کلیدی برنامه هسته ای ایران در واشنگتن است. او مشاور هیلاری کلینتون در امور اتمی است و ماه هاست در پایتخت های بزرگ جهان به دنبال راه حلی برای خروج از بحران تهران می گردد.

گروه سارکوزی در جلسات غیررسمی خود این دیپلمات مجرب را به تهیه توافق نامه ای به نفع جمهوری اسلامی محکوم کرده است. به همین دلیل قبل از  مذاکرات با تهران (که قرار است روز ۵ دسامبر انجام شود) هیچ گاه تنش پشت پرده میان پاریس و واشنگتن در مورد این موضوع تا این حد شدید نبوده است.

رابرت آینهورن یک دلمشغولی دارد: خارج کردن ۳ تن اورانیوم غنی شده به میزان ضعیف از ایران. جمهوری اسلامی می تواند ظرف چند ماه این ذخیره را به مواد شکافت پذیر برای تولید بمب تبدیل کند. او برای متقاعد کردن مقامات ایرانی به “خروج” این ۳ تن اورانیوم، چندین “هویج” را که روزنامه نوول ابزرواتور نیز از آنان آگاه شده در نظر گرفته، به طوری که سه تای آنها الیزه را قدری نگران کرده است.

تهران برای مداوای بیماران سرطانی یک رآکتور اتمی با کاربرد پزشکی دراختیار دارد. و این درحالی است که مواد لازم برای ادامه کار این رآکتور سال آینده پایان خواهد یافت. مشاور هیلاری کلینتون به ایرانیان پیشنهاد کرده که یک رآکتور جدید پزشکی را از کشور ثالثی خریداری کنند. فرانسه معتقد است که چنین فروشی نهایت دیوانگی است، زیرا این رآکتور می تواند برای مصارف تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر، الیزه پذیرفته است که کمیساریای انرژی اتمی ایزوتوپ های پزشکی مورد نیاز ایران را تأمین نماید 

رابرت آینهورن همچنین درنظر دارد که ۳ تن اورانیوم “مشکل ساز” به روسیه منتقل و به میزان ۲۰ درصد غنی شود. سپس بخشی از این سوخت به ایران و برای تزریق به مرکز اتمی بوشهر که توسط روس ها ساخته شده بازخواهد گشت. فرانسه معتقد است که این راه حل درواقع “مشروع سازی” غیرقابل قبول برنامه غنی سازی جمهوری اسلامی است.

سومین “هویج” به ویژه موجب شده تا فریاد دیپلماسی فرانسه بلند شود: اگر تهران ۳ تن اورانیوم را به روسیه منتقل کند، آمریکا موافقت خواهد کرد که ایران بخشی از توان غنی سازی اورانیوم خود را حفظ کند. بدین ترتیب ۴۰۰۰ سانتریفوژی که از هم اکنون در مرکز نطنز درحال گردش اند، همچنان به کار خود ادامه خواهند داد. جمهوری اسلامی متعهد خواهد شد ۴۰۰۰ سانتریفوژ دیگر که آماده بهره برداری است را مورد استفاده قرار ندهد.

زمانی که مشاوران سارکوزی در پایان ماه سپتامبر از طریق روس ها به آخرین ایده رابرت آینهورن پی بردند، بلافاصله با کاخ سفید تماس گرفتند. از نظر آنان، ارائه چنین پیشنهادی به ایران یک مشوق فاجعه آمیز محسوب می شود تا این کشور به نقض قطعنامه های سازمان ملل ادامه دهد. مقامات فرانسوی همچنین تهدید کردند که در این صورت در جمع مذاکره کنندگان حضور نخواهند داشت. به نظر می رسد که این موضوع به مذاق بسیاری در واشنگتن خوش نیامده است. از ماه سپتامبر تاکنون، رابرت آینهورن که هنوز نظر خود را در مورد ۳ تن اورانیوم تغییر نداده، با همان پیشنهاد دو بار به مسکو بازگشته است.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۸ نوامبر