اعتصاب زندانیان سیاسی اوین و رجایی شهر

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» گفتگوی روز با همسر وکیل زندانی عبدالفتاح سلطانی

عبدالفتاح سلطانی، امیرخسرو دلیرثانی، سعید مدنی و مهدی خدایی، ۴ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین از روز شنبه دست به اعتصاب غذا زده اند. محمد حسن پور سیفی از روز گذشته به جمع انها پیوسته و اعتصاب اسماعیل زرگر که از هفته گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد. معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی به “روز” میگوید که انها در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان بیمار دست به اعتصاب غذا زده اند چه میرحسین موسوی و مهدی کروبی که در حصر هستند و چه زندانیان بیمار زندان های اوین و رجایی شهر و…

همزمان گزارش ها از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بند ۱۲ زندان رجایی شهر حکایت دارد. مهسا امرآبادی، همسر مسعود باستانی به “روز” میگوید که این زندانیان روز چهارشنبه در ملاقات با خانواده هایشان گفته بودند که در اعتراض به نصب دستگاههای پارازیت در زندان دست به اعتصاب غذای زندان خواهند زد.

علاوه بر مسعود باستانی، مجید توکلی، کیوان صمیمی، فرزاد مدد زاده، سعید ماسوری، عفیف نعیمی، فواد خانجانی، مصطفی نیلی، نویدخانجانی و مهدی معتمدی مهر از جمله زندانیان سیاسی زندان بند ۱۲ زندان رجایی شهر هستند و گفته می شود تعداد این زندانیان به ۸۰ نفر می رسد.

خبر اعتصاب غذای زندانیان بند ۱۲ زندان رجایی شهر در حالی روز گذشته در برخی وب سایت ها منتشر شده که مهسا امرآبادی، همسر مسعود باستانی باابراز نگرانی از وضعیت همسرش در مصاحبه با “روز” میگوید: روز چهارشنبه در ملاقات گفتند که دست به اعتصاب غذای زندان خواهند زد. یعنی غذای زندان را قبول نخواهند کرد و از طریق فروشگاه زندان، خودشان، تغذیه شان را تامین خواهند کرد. ولی این خبری که منتشر شده مبنی بر اعتصاب غذای آنها بر نگرانی های ما افزوده. در حال حاضر هیچ خبری از آنها نداریم و نمیدانیم آیا براساس این اخبار دست به اعتصاب غذای کامل زده اند یا اینکه فقط نسبت به غذای زندان است و غذای زندان را قبول نمیکنند.

خانم امرآبادی که خود از روزنامه نگاران بازداشت شده بعد از انتخابات ۸۸ بوده و چند ماهی است آزاد شده می افزاید: فروشگاه زندان رجایی شهر به شدت محدود است و تنها برخی مواد یا خوراکی ها را دارد. اگر دست به اعتصاب این شکلی هم زده باشند یعنی از قبول غذای زندان امتناع کرده باشد باز هم نگران کننده است.

اعتصاب زندانیان بند ۱۲ زندان رجایی شهر در اعتراض به نصب دکل ها و دستگاههای پارازیت در این زندان است. وب سایت کلمه هفته گذشته خبر داده بود که ریاست زندان رجایی شهر اقدام به نصب دستگاه هایی کرده که باعث سردرد شدید و حالت تهوع زندانیان شده است.

بر اساس گزارش این وب سایت، شدت امواج این دستگاه ها به حدی ست که طی دو روز گذشته اکثریت زندانیان به دلیل سردرد و تهوع شدید، حال جسمانی بدی دارند. خانواده های این زندانیان ضمن ابراز نگرانی از آسیب ها و تاثیر این پارازیت ها و احتمال ابتلا به سرطان، خواستار برداشتن این دستگاه ها از بند شده اند.

 

اعتصاب در اوین

ان سو تر و در بند ۳۵۰ زندان اوین هم ۶ زندانی سیاسی در اعتصاب غذا به سر می برند. اعتراض آنها به عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان بیمار و نگرانی از وضعیت میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد است.

معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی در مصاحبه با “روز” میگوید: دیروز تولد آقای سلطانی بود. میخواستیم جشن بگیریم و در تدارم بودیم که خبر اعتصاب غذای شان امد. آنها به خاطر عدم رسیدگی به همه زندانیان بیمار چه آنها که در حصر هستند و چه آنها که در زندان ها به سر می برند دست به اعتصاب زده اند. تقاضای آنها این است که به وضعیت این زندانیان بیمار رسیدگی شود و برای درمان به بیرون از زندان منتقل شوند.

او می افزاید: تعدادی از زندانیان سیاسی در زندان وضعیت جسمانی مساعدی ندارند و بیمار هستند از سوی دیگر آقای کروبی با ۷۵ سال سن در حصر و مریض است. آقای موسوی و خانم رهنورد هم همین وضعیت را دارند و نگرانی و اعتراض به وضعیت نگهداری آنها یکی از دلایل اعتصاب غذا است بخصوص که شنیده ایم زندانیان زندان اوین و زندان رجایی شهر با همه ظلم ها که به آنها می شود اما وضعیت شان حداقل از آقای موسوی و خانم رهنورد و آقای کروبی بهتر است.

از خانم دهقان سوال میکنم که ایا آقای سلطانی به شما گفته بود که دست به اعتصاب خواهد زد؟ میگوید: نه ما اطلاع نداشتیم. خود اقای سلطانی هم مریض است بیماری گوارش دارد و مطمئنا این اعتصاب بر سلامتی و وضعیت جسمانی او تاثیر بدی خواهد گذاشت از طرفی آقای سلطانی همیشه مخالف اعتصاب غذا بود و حالا به جایی رسانده اند که او هم دست به اعتصاب زده.

همسر عبدالفتاح سلطانی می افزاید: بارها درباره اعتصاب غذا حرف زده بودیم و اقای سلطانی هیچ وقت موافق چنین مساله ای نبود اما وضعیت زندانیان بیمار باید دید به کجا کشیده و چقدر وخیم است که تنها راه چاره را در این دیده اند که اعتصاب کنند.

خانم سلطانی سپس با اشاره به وعده های حسن روحانی درباره ازادی زندانیان سیاسی و عدم تحقق این وعده ها میگوید که مردم مشروعیت احمدی نزاد را از او گرفتند و با رای خود به حسن روحانی مشروعیت دادند. رای مردم برا یاین بود که تغییری حاصل شود اما متاسفانه خیلی انتظارها تا بحال براورده نشده و خیلی خوش بینی ها دارد تبدیل به یاس می شود با این حال می گویند انسان به امید زنده است ما همچنان امیدواریم شاهد ازادی زندانیان سیاسی و رفع حصر باشیم. هر کجا هم آقای روحانی تغییری ایجاد کند خوشحال می شویم.

براساس گزارش مائده سلطانی، دختر عبدالفتاح سلطانی، این زندانی سیاسی از بیماری های گوارشی کولیت روده، گاستریت معده، کم خونی و ناراحتیهای دهان و دندان در رنج است وباید در محیطی بدون استرس و با تغذیه سالم قرار بگیرد. سوء تغذیه و استرس هر روزه موحب تشدید بیماریهای او می شود.

 محمد حسن یوسف پور سیفی بیماری قلبی دارد و مسئولان زندان از انجام ازمایشات پزشکی و اعزام وی به بیمارستانی خارج از زندان و یا مرخصی برای معالجه و درمان خودداری می کنند.

اسماعیل برزگر، زندانی سیاسی دیگری است که پزشکی قانونی نظر به عدم تحمل حبس و زندان داده است ولی او همچنان در زرندان نگهداری می شود او تا کنون بارها دست به اعتصاب غذا زده و هم اکنون نیز در اعتصاب غذاست اما مسئولین زندان هیچ توجهی به وضعیت او نمی کنند.

احمد دانشپور مقدم که تا کنون بیش از ۲۰ کیلو از وزن او کاسته شده واز شرایط جسمی بسیار بدی برخوردار است. پدر او، محسن دانش پور مقدم هم در چنین شرایطی است.

حمید نقیبی دچار بیماری سرطان است. داود اسدی نیاز به جراحی استخوان پاو لگن دارد، مرتضی محمدی از مشکلات روانی در رنج است و سابقه بستری شدن در بیمارستان روانی دارد. علی رضا احمدی نیاز به جراحی زانو دارد. نادر جانی از جانبازان شیمیائی است که از بیماریهای مرتبط در رنج است. یاشار دارالشفا و احمد رضا مرادی هم از جمله زندانیان بیمار بند ۳۵۰ زندان اوین هستند.