از سجادی دونده تا سجادی فوتبالیست

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» وزیر ورزش و جوانان به مجلس پیشنهاد شد

به گزارش سایت وزارت ورزش و جوانان، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی صبح یکشنبه نصرالله سجادی را برای مسئولیت وزارت ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد. ورزش و جوانان تنها وزارتخانه بدون وزیر در دولت یازدهم جمهوری اسلامی است و به عنوان یک وزارتخانه تازه به وجود آمده از سازمان تربیت بدنی، اکنون به طور نسبی از رکوردداران نگرفتن رای اعتماد در میان وزیران پیشنهادی به شمار می رود.

در آغاز کار این وزارتخانه در دوران محمود احمدی نژاد، ابتدا حمید سجادی با پیشینه قهرانی در دوهای نیمه سنگین آسیا به عنوان وزیر پیشنهاد شد که رای اعتماد نگرفت. پس از آن محمد عباسی به عنوان نخستین وزیر ورزش، سجادی را به عنوان معاون خود برگزید.

در دوران کوتاه سپری شده از ریاست جمهوری روحانی دو وزیر پیشنهادی، سلطانی فر و صالحی امیری هر دو غیر ورزشی بودند و با نگرفتن رای اعتماد، وزارت ورزش را همچنان با سرپرست بلاتکلیف گذاشتند. از گزینش محمد شریعتمداری (معاون رییس جمهوری) به عنوان سرپرست کمتر از یک هفته گذشته بود که این بار نصرالله سجادی، معاون وزیر ورزش در زمان سرپرستی صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهاد شد که سرنوشت او به عنوان دومین وزیر پیشنهادی «ورزشی» دوران این وزارتخانه (پس از حمید سجادی) روز یکشنبه آینده مشخص می شود.

نصرالله سجادی پیش از انقلاب از بازیکنان تیم فوتبال هما و از شاگردان پرویز دهداری بود. او از دانشکده تربیت بدنی فارغ التحصیل شده و از جوانی و پس از انقلاب در تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک و ورزش آموزش و پرورش از مسوولان بلند پایه بوده است. این فوتبالیست قدیمی در دوران کوتاهی رییس فدراسیون فوتبال ایران شد و با گزینش پرویز دهداری به مقام سرمربیگری تیم ملی و ایستادگی در برابر حزب اللهی های فوتبال آن روز به نوعی سنت شکنی کرد.

پس از انقلاب فدراسیون فوتبال و سرمربیگری تیم ملی بدست حزب اللهی های افراطی مانند حسین آبشناسان، مرتضوی و … افتاد و در صحنه آسیایی و بین المللی با شکست رو به رو شد. سجادی در اعتصاب بازیکنان تیم ملی فوتبال پس از بازیهای آسیایی ۱۹۸۶ کره جنوبی از دهداری و تغییر چهره ناگهانی تیم ملی حمایت کرد.

بهروز نعمتی، نماینده اسدآباد و عضو فراکسیون ورزش مجلس اسلامی در خبرگزاری مهر اعلام کرد: “نصر الله سجادی از چهره های شناخته شده در عرصه ورزش است. عدم کسب رای اعتماد دو وزیر پیشنهادی قبلی موجب نخواهد شد که نمایندگان مجبور باشند به وزیر پیشنهادی جدید رای اعتماد ندهند.”