منازعه داخلی در ایران

نویسنده

سایمون تیسدال

ائتلاف بزرگ نیرو های منتقد دولت، در تدارک انقلاب دومی در ایران از طریق صندوق های رای هستند تا در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهور احمدی نژاد را شکست داده و به آنچه “حکومت نظامیان” می خوانند پایان بدهند.

احزاب مخالف، فعالان دموکراسی، روحانیون طرفدار اصلاحات که بعد از موفقیت های اخیرشان در انتخابات شورای شهرتشویق شده اند، می گویند که می توانند احزاب وفادار به رئیس جمهور سابق، محمد خاتمی، و محافظه کاران عملگرا به رهبری آیت الله هاشمی رفسنجانی را با هم متحد کنند.

هدف متحدان این است که از کاهش شدید محبوبیت رئیس جمهور که زاییده نرخ بالای بیکاری، تورم و بحران فزاینده درمورد قیمت نفت و احتمال جیره بندی شدن آن، بهره برداری کنند و درانتخابات مجلس که ده ماه دیگر برگزار می شود، پیروز شوند.

هفته گذشته، مجلس تصویب کرد که دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد کوتاه تر شود و همزمان با انتخابات مجلس در سال آینده، برگزار شود. با وجود اینکه بعید است که تندروها ی شورای نگهبان، آن را تصویب کنند، اما نتیجه اش این شد که او متوجه عدم علاقه مجلس بشود.

اما سخنگوی مخالفان می گوید که هدف اصلی آنها این است که حکومت بنیادگرا را با مفاهیم دموکراسی آشنا کنند و ایران را به “کشوری عادی” تبدیل کنند و از حمله آمریکا و مداخله غرب، جلوگیری کنند. سیاستمداران دست راستی و نیروهای مذهبی توسط اقدامات انتقاد برانگیز آقای احمدی نژاد از هم جدا شده اند و در تکاپوی مواجه با تهدید هستند.

این جنبش تخمین می زند که نشانه های بسیار روشنی وجود دارند که در ایران، محافظه کاران برای حمایت از رئیس جمهوری که مردم را به سمت مواجه با غرب درمورد برنامه های اتمی برده - در حالی که در داخل کشورفشار اقتصادی رو به افزایش است - متحد نمی شوند.

محمد عطریانفر، یکی از رهبران مخالفان و از وابستگان آقای رفسنجانی، رئیس جمهور سابق که حالا نقش کسی را دارد که حاکم آینده ایران را تعیین می کند، گفت: “دو سال گذشته تلخ ترین سال ها برای ایران بود. احمدی نژاد همه کار ها هم در مسائل اقتصادی هم سیاسی و هم در عرصه خارجی، وارونه انجام داد و دستاورد های ما را به خطر انداخت. او خسارت های زیادی هم در داخل و هم در خارج زده است. اکثریت مجلس در حال حاضر با رئیس جمهور مخالفند و مسلما او را به مجلس احضار می کنند”.

به ادعای علی علوی از روزنامه سیاست روز، در حدود 150 فعال سیاسی، مقامات دولتی سابق و نمایندگان مخالف ائتلافی با عنوان “ استراتژی پیروزی” تشکیل داده اند که ماه گذشته، نشستی مخفی به ریاست آقای خاتمی تشکیل داد. این استراتژی زیاد شدن اختلافات بین بنیادگراها و انتقاد های مکرر از احمدی نژاد به دلیل ارائه تصویری سیاه از مسائل کشور را در نظر گرفته است.

منابع مخالف می گویند که دولت اصلاح طلب-عملگرای آینده می تواند بر سر مواضعش در مورد انرژی اتمی و سایر “حقوق ملی” بماند، اما در پی این است که این مشکلات را از طریق مذاکره حل کند. ایران نیاز به روابط “عادی” با بقیه جهان نیاز دارد که بر پایه احترام متقابل استوار باشد.

رفسنجانی در ضربه ای غیر مستقیم به آقای احمدی نژاد در مراسم نماز جمعه در تهران گفت که مسائل اتمی باید از طریق گفتگو ودر فضایی منطقی صورت بگیرد.

عطریانفر معتقد است که اقتصاد، میدان جنگی است که آینده سیاسی ایران در آنجا رقم خواهد خورد.

رئیس جمهور در هفته های اخیر با کوهی از انتقادات درباره نرخ بالای بیکاری، بخصوص در میان جوانان، تورم اقتصادی و بالا رفتن قیمت مسکن، مواجه بود. بخصوص در مورد محصولات نفتی که در کنار قیمت نفت در ماه آینده بالا می رود و قشر فقیر جامعه را در وضعیتی که وسائط نقلیه عمومی یا وجود ندارند و یا در شرایط بدی هستند، تحت فشار قرار خواهد داد.

حسین دیرباز، ساکن نارمک، یکی از محله های تهران که آقای احمدی نژاد در آنجا ساکن بوده است، می گوید: “آنها با آتش بازی می کنند. هیچ کس نمی خواهد مسئولیت آن را بپذیرد. مثل یک بمب جلوی صورتشان منفجر خواهد شد”.

آیت الله یوسف صانعی، یکی از عالی رتبه ترین روحانیون ایران، اخیرا یه شکلی غیر معمول از دولت احمدی نژاد به دلیل شکست دولت و اینکه نتوانستند از عهده بیماری های جامعه مثل بیکاری جوانان، اعتیاد به مواد مخدر و نا برابری های جنسیتی، بر بیایند، حمله کرد. او در مصاحبه ای با روزنامه ای غربی در دفترش در شهر مقدس قم، گفت: “دولت باید در خدمت مردم باشد. اما مردم را در فشار بیشتری قرار داده است. دولت روزنامه ها را توقیف کرده است، مردم را به زندان فرستاده است. دختران و پسران را در دانشگاه از هم جدا کرده است و در مورد حجاب سرو صدا راه انداخته است”.

یکی از مقامات ارشد دولت گفت که انتقادهای فزاینده از آقای احمدی نژاد مستدل نیستند: “مردم می گویند که ما اهمیتی نمی دهیم، اما این حقیقت ندارد. ما اعتبار بیشتر و شغل بیشتر ایجاد کرده ایم. برای اینکه بگوییم آقای احمدی نژاد شکست خورده است. هنوز خیلی زود است که بگوییم که اصلاح طلبان پیروز خواهند شد”.

ناظران سیاسی معتقدند که نزاع بر سر قدرت اجتناب ناپذیر است. یک دیپلمات غربی می گوید: “مبارزه بزرگی در پیش است و نمی توان از آن اجتناب کرد. شکاف بزرگی بین دو جناح بوجود آمده است. دودستگی در مورد اینکه ایران چه راهی را باید درپیش بگیرد، پدید آمده است. این مبارزه سختی است”.

مبارزه بزرگی که در پیش است، مشخص می کند که آیا ایران به راهش در مواجه با غرب ادامه می دهد یا خیر.

منبع: گاردین 30 آوریل 2007

 

 



.