هشدار به سلمانی های مردانه

نویسنده

menhaircut460.jpg

فردریک دال

پلیس ایران به سلمانی های مردانه هشدار داد که مدل موهای غربی را به مشتری ها پیشنهاد نکنند و ابروهایشان را بر ندارند. این ها نشانه هایی است از سختگیری مقامات ایرانی درباره طرز لباس پوشیدن و مد لباس که بر خلاف ارزش های اسلامی است.

این اتفاق درست یک هفته بعد از اینکه پلیس سختگیری هایش را علیه جمعیت فزاینده زنان جوان، افزایش داد که با مانتو های کوتاه و رنگ روشن و تنگ، در آغاز فصل تابستان قانون را نقض کرده بودند، افتاد.

طبق قوانین اسلامی که از بعد از انقلاب سال 1979 برقرار شد، زنان مجبورند که موهایشان را بپوشانند و لباس های بلند و گشاد و به رنگ تیره بپوشند تا اندامشان مشخص نشود. ناقضان این قانون ممکن است با شلاق، جریمه نقدی و زندان مواجه شوند.

پلیس تهران اعلام کرد: “طبق بخشنامه رسمی، مغازه های سلمانی باید از ارائه مدل موهای غربی بپرهیزند و ابروی مردان را برندارند”.

مردان جوان ایرانی در سال های اخیر به سرو وضع و طرز لباس پوشیدن خود توجه بیشتری به خرج می دهند. این پدیده بطور خاص در تهران بیشتر دیده می شود. موهایی که با ژل بالا رفته اند و به آن “مدل خروسی” می گویند در بین پسران شایع شده اند و بعضی از آنها آرایش هم می کنند. تعداد زیادی از سلمانی های مردانه تهران مدل موی هنرپیشه های هالیوودی و افراد مشهوررا پیشنهاد می کنند.

محمد افتخاری فرد، رئیس اتحادیه سلمانی داران، گفت: “پلیس آرایش مو در سلمانی ها باید زیر نظر پلیس قرار بگیرد. سلمانی هایی که این قوانین را در نظر نگیرند، مغازه شان به مدت یک ماه تعطیل می شود و حتی ممکن است پروانه کارشان را از دست بدهند. اخیرا سلمانی ها مردان را آرایش می کنند و مدل مو هایی را که در آمریکا و اروپا رایج است، بکار می برند. بخشنامه ای به اتحادیه فرستاده شده که در آن نوشته شده است، مردان را آرایش نکنید و ابروهایشان را نباید بردارید، به همین دلیل انجام این خدمات، ممنوع شده است”.

از زمانی که احمدی نژاد تندرو در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 پیروز شد، وعده داد که کشور را به ارزش های انقلاب بازگرداند و به همین دلیل تندرو ها کنترل ها را بر آنچه به نظر آنها رفتار غیر اخلاقی می آمد، افزایش دادند.

منبع: رویترز، 30 آوریل 2005