حل مشکل را به مجمع تشخیص بسپارید

نویسنده

» عبدالله نوری خطاب به رهبر:

عبدالله نوری روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای 6 ماده ای نسبت به تقلب گسترده در انتخابات، فضای امنیتی-نظامی حاکم بر کشور، , کشتار، ضرب و شتم و دستگیری گسترده مردم و چهرهای سیاسی- اجتماعی اعتراض کرد.

نوری در این بیانیه با اشاره به نگرانی مردم از نتیجه اعلام شده انتخابات اخیر آن را  ”تاراج سرمایه عظیم اعتماد ملت” توصیف کرد و گفت: “از این بابت که پس از گذشت سه دهه از  پیروزی انقلابی که آزادی یکی از اساسی‌ترین شعارهای آن بود و به بهای ریخته شدن خون عزیزان این وطن به پیروزی رسید، شهروندان این کشور از حداقل میزان آزادی سیاسی، یعنی برخورداری از انتخاباتی سالم، محرومند نگران است.”

وی با اشاره به اینکه “هرچند در طول سالیان گذشته با نگرانی عمیق، ویرانی بسیاری از دستاوردهای اسلام و انقلاب را شاهد بودم” انتخابات را امید مردم “برای پاسداری از همین  آزادی حداقلی” در شرای فعلی توصیف اما تاکید کرد که “امروز بسیاری از رأی دهندگان احساس می‌کنند همان رأی هم نادیده گرفته شده است و فریبی به بهای از بین رفتن آبرو و صداقت حکومت، خورده‌اند.”

وی در این بیانیه به صراحت به ادعای اخیر رهبر جمهوری اسلامی که گفت حاضر به پذیرش ابطال انتخابات نیست و آن را بدعت می داند، واکنش نشان داده  و تاکید کرد: “ابطال انتخابات یک روال سابقه‌دار بوده و به هیچ عنوان بدعت نیست و بدیهی است تکرار انتخابات هم نه تنها باعث تغییر در آراء واقعی ملت نمی شود بلکه تمامی رأی دهندگان را بر رأی خود ثابت قدم تر می‌کند.”

این روحانی حتی اعلام کرد که “چنانچه شورای نگهبان هم نظر قطعی خود را مبنی بر صحت انتخابات صادر نماید، رهبر می‌تواند به عنوان معضل پیش آمده از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور اقدام دهد تا رییس جمهور برآمده از انتخاباتی سالم و شفاف بتواند با قدرت و اعتماد به نفسی بیشتر مسئولیت اجرائی کشور را بر عهده گیرد.”

 

اعتراض به سرکوب کشتار

عبدالله نوری سوابقی چون نماینده آیت الله خمینی در سپاه و جهاد سازندگی، وزارت کشور در دولت هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را در کارنامه خود دارد و  در سال های اصلاحات پس از انتشار روزنامه خرداد از سوی دادگاه ویژه روحانیت محاکمه و زندانی شد.

او در انتخابات اخیر از سوی گروهی از اصلاح طلبان طرفدار اصلاحات ساختاری برای کاندیداتوری  دعوت شد اما از کاندیداتوری خودداری کرد.

عبدالله نوری با چنین پیشینه ای در بخشی از بیانیه روز شه شنبه خود با طرح پرسش هایی از حاکمیت پرسیده : “حال چرا تیر اندازی به مردم؟ چرا دستگیری های کور و حبس و زندان؟ چرا ضرب و شتم و هتک حیثیت مردم؟ چرا حمله به دانشجویان و دانشگاه‌ها؟ چرا اتهام‌های واهی؟ چرا برخورد با مالباخته به جای دزد؟”

عبدالله نوری “رفتار خشن و تهدید و ارعاب و دستگیری و تیر اندازی و ضرب و شتم و کشتار” را موجب از دست دادن پشتیبانی مرم از حکومت دانسته و آن را جفا به اسلام و برخردی غیر اخلاقط عنوان کرد.

وی با اشاره به “زندانی کردن ده‌ها اصلاح طلب و روشنفکر، نخبگان سیاسی و فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و تعداد کثیری از جوانان و دانشجویان و فعالان جنبش مدنی که در راستای احقاق حقوق ملت و دفاع از آزادی بیان تلاش می‌کرده‌اند” به ویژه از بازداشت سعید حجاریان یاد کرد و افزود که بازداشت فردی چون “سعید حجاریان  که هزینه‌های سنگینی چون ترور و جانبازی را پرداخته‌، چه مشکلی را حل می‌کند؟ آیا این دستگیری‌ها خود برمشکلات حکومت و انحرافش از جاده حقیقت و صواب نمی‌افزاید؟”

عبدالله نوری در ادامه تصریح کرد: “به فرض که حکومت عزیزان زندانی ما را وادار به اعترافات دروغین و سناریوهای شکست خورده و نخ‌نمایی مانند اینکه از خارج دستور گرفته و یا به دنبال انقلاب مخملی و امثال آن بوده‌اند، کرد، طراحان این سناریوها مطمئن باشند تاریخ مصرف این نوع دروغ پردازی‌ها و تهمت‌ها گذشته است و نه تنها بر ملت مؤمن و هوشیار اثر نخواهد گذاشت که فاصله و اختلاف نظر مردم با حاکمیت را بیش از پیش عمیق می‌کند.”

وی همچنین از مقامات حکومتی پرسید: “آیا این بازداشت‌ها با ضوابط اسلامی و اخلاقی منطبق است؟ آیا این دستور اسلام است که جوانان مظلومی که روش شما را قبول ندارند به نام اسلام بازداشت و زندانی کنید؟ آیا اینها خوارج هستند و دست به سلاح برده‌اند؟”

وی به صراحت از رو در رو قرار دادن نیروهای سپاه و بسیج و یا نیروی انتظامی با مردم  اعتراض کرد و  خطاب به صدا و سیما تاکید کرد “آنان را که شما آشوبگر می‌نامید همین مردمی هستند که هر گاه حکومت نیاز به حضورشان دارد، آنان را ملت غیور و همیشه در صحنه می‌نامد.”

 

چرا دروغ؟

عبدالله نوری در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است: “امروز میلیون‌ها رأی دهنده ایرانی در داخل و خارج کشور معتقد هستند که بزرگترین گناهان که دروغ است، آن هم دروغی به بزرگی ایران و نیز گناه خیانت در امانت را مجریان امر! مرتکب شده‌اند و گویا قرار است کسی سخنی نگوید تا با مرور زمان همه چیز حل شود.”

وی با طرح این سئوال که “راستی چه منکری عظیم‌تر از دروغ و خیانت در امانت آنهم نسبت به ملتی به عظمت ملت ایران؟” از مقامات حکومتی پرسیده: “مگر راستگویی چه زیانی برای صاحبان قدرت دارد که از آن گریزانند و دروغ‌گویی جز از بین بردن مشروعیت نظام  و سلب اعتماد عمومی چه سودی در پی دارد که این همه  بر آن اصرار می‌ورزند؟

اولین وزیر کشور خاتمی با اشاره به اینکه “در انتخابات ریاست جمهوری 4 سال قبل هم برخی از کاندیداها مدعی تقلب و تخلف گسترده بودند” افزود که “در این انتخابات افزون بر سه کاندیدا عدهء کثیری از مردم نتیجه انتخابات را نپذیرفته‌اند، چنانچه این باور اصلاح نشود و اعتماد جمهور مردم جلب نگردد بازنده اصلی نظام است.”

 

حکومتی که خود را اکثریت می داند از چه بیمناک است

عبدالله نوری در بیانیه خود با اشاره به اصل 27 قانون اساسی که >صراحتاً آزادی تشکیل اجتماعات به رسمیت شناخته، پرسیده: “پس چرا در برابر این حق مشروع و مسلم ملت مقاومت می‌شود و  اجازه راهپیمایی داده نمی‌شود؟ حکومت که خود را اکثریت می‌داند از چه بیمناک است؟ حاکمیت که همه امکانات مادی و نظامی و انتظامی و اطلاعاتی و تبلیغاتی را در اختیار دارد و معتقد است منتقدان و معترضان اقلیتی بیش نیستند.”

وی با ذکر اینکه “حکومتی که مدعی ممتاز ترین دموکراسی در جهان است حداقل همانند آنها رفتار نماید” تاکید کرد “در همه دموکراسی های امروز جهان اجازه راهپیمایی و یا اعتصاب و یا تحصن را به اقلیت می‌دهند و مسئولیت حفظ امنیت از آ ن را نیز حکومت به عهده می‌گیرد.”

نوری افزود: “من به عنوان یک شهروند و از باب النصیحه لأئمه المسلمین به حکومت توصیه می‌نمایم با پافشاری بر یک کار نادرست کاری نادرست تر انجام ندهید و ایران عزیز را دچار آسیب پذیری در برابر تهدیدات خارجی نکنید و با تمسک به بهره‌برداری بیگانه صدای حق‌طلبانه مردم خود را خاموش ننمایید. بدانید آبروی اسلام و نظام و جمهوریت آن با هیچ مصلحتی قابل معاوضه نیست.”

وی همچنین اعلام کرد که “به نوبه خود، با دلی پر از اندوه با خانواده‌های دردمند تمامی قربانیان، مجروحان و آسیب دیدگان حوادث روزهای اخیر و خانواده‌های صبور و مقاوم زندانیان سر افرازی که جز خدمت به مردم و دفاع از حقوق ملت جرمی مرتکب نشده‌اند اظهار همدردی” می کند.

عبدالله نوری به “همه عوامل و عناصر دخیل در این التهابات و تنش آفرینی ها و کسانیکه به نام دفاع از اسلام و انقلاب و نظام خشن ترین برخوردها را نسبت به مردم بی دفاع روا می‌دارند” تذکر داد که “این رفتارها باعث سرعت بخشیدن به زوال حکومت می گردد.”

عبدالله نوری در پایان بیانیه اش بدون نامبردن از رهبر جمهوری اسلامی با نقل قسمتی از نامه حضرت علی از حکمرانان جمهوری اسلامی خواسته از درنده خویی و ریختن خون‏ها بناحق بپرهیزند، و  پرسیده “حکمرانان نظام جمهوری اسلامی که از آغاز سودای تحقق حکومت آرمانی شیعه را در سر داشته‌اند به ارزیابی خویش بنشینند که آیا راهی که در پیش گرفته اند راه امام علی است؟”