خرابکار فرودگاه کندی و تقاضای کمک از ایران

نویسنده

johnefkenedi.jpg

جوزف گلداشتاین


یک روحانی شیعه که متهم به توطئه انفجار مخزن های سوخت فرودگاه بین المللی جان اف کندی است، برای این توطئه تروریستی خواستار حمایت از سوی ایران شده بود. این خبر در حالی افشا می شود که روز گذشته دادگاه این روحانی اهل ترینیداد با نام کریم ابراهیم، از آزادی این زندانی با قید ضمانت ممانعت ورزید.


کریم ابراهیم 62 ساله یکی از چهار مردی است که ماه گذشته به اتهامات مربوط به توطئه فرودگاه جان اف کندی دستگیر شدند. در آن زمان مقامات اجرایی قانون آمریکا اعلام کردند، کریم ابراهیم همدستان خود را تشویق کرده بود برای این حمله از خارج از موطن خود، ترینیداد و یا جمهوری گویان، بودجه دریافت کنند. اگرچه مقامات آمریکایی جزئیات بیشتری ارائه نداده اند، اما یک قاضی ترینیدادی گفته شواهد و مدارک از جمله نوارهای ضبط شده نشان می دهند که ابراهیم قصد داشته است برای این توطئه از حمایت افرادی در ایران و یا انگلیس بهره مند شود.


پراکاش موسای قاضی ترینیدادی گفته است، ابراهیم در این نوارها از “یک برادر ایرانی که از ترینیداد و توباگو عبور کرده است و همچنین از فرستادن یک برادر مطمئن به ایران برای مذاکره با افراد بلندپایه جنبش انقلابی در ایران در مورد این طرح سخن می گوید.” اما قاضی موسای مشخص نکرده که آیا منظور از “جنبش انقلابی در ایران” همان دولت جمهوری اسلامی است یا خیر. به علاوه، قاضی موسای عنوان نکرده است که آیا توطئه گران واقعا ً این طرح را برای رابطان خود در ایران افشاء کرده اند یا اینکه صرفا ً انجام آن را مورد بررسی قرار داده اند. ابراهیم همچنین در مورد تماس با “ برادران در انگلیس” نیز صحبت کرده است.


تلاش های ابراهیم برای یافتن حمایت خارجی، دومین ارتباط ایران را با پرونده ای که در ابتدا بنظر می رسد به نیمکره غربی محدود باشد، افشا می کند. بر اساس گزارش های خبری، عبدالغدیر اهل جمهوری گویان و از دیگر متهمان این پرونده در زمان دستگیری اش آماده می شده است تا برای شرکت در یک کنفرانس اسلامی به ایران سفر کند. بنا بر گزارش های رسیده، دو فرزند عبدالغدیر در زمان دستگیری اش در ایران تحصیل می کردند.


میزان تماس های بین المللی خود کریم ابراهیم مشخص نیست. به گفته دادگاه، وی از سال 1979 ترینیداد را ترک نکرده است. اما روزنامه ترینیداد اکسپرس ماه گذشته گزارش داد که شعبه اجرایی قوانین ترینیداد در حال بررسی است که آیا ابراهیم از طریق گروه گفتگوی اسلامی که میزبان آن بوده است با سازمان های شیعه در جنوب عراق و ایران ارتباط داشته است یا خیر؟


عبدالغدیر قانونگذار اسبق و شهردار گویان و کریم ابراهیم هر دو افراد نسبتا ً برجسته ای هستند. ابراهیم علاوه بر اینکه امام جماعت است، یکی از مقامات حزب ملی- سیاسی مردمی با نام انجمن مردم است. عبدالغدیر و ابراهیم به همراه متهم سوم عبدالنور در ترینیداد در بازداشت به سر می برند. متهم چهارم با نام راسل دفرایتاس که در بروکلین زندگی می کند، بعنوان کارگر بخش محموله هواپیما از فرودگاه جان اف کندی اخراج شده است. به گفته دادستان ها، این توطئه اساسا ً طرح دفرایتاس بوده است. وی قرار است فردا در دادگاه بخش آمریکا در بروکلین حاضر شود.


مقامات اجرایی قانون اعلام کرده اند، توطئه فرودگاه جان اف کندی هرگز آماده عملیات نبوده است و توطئه گران هیچگونه مواد منفجره ای به همراه نداشته اند. اما قاضی موسای که از آزادی کریم ابراهیم به قید ضمانت ممانعت کرده، گفته است، دادستان های آمریکایی شواهد و مدارک قابل توجهی در دست دارند که نشان می دهند توطئه گران قصد انجام یک اقدام تروریستی را داشته اند. وی می گوید: “بنظر من این پرونده، پرونده محکمی است.”


منبع: نیویورک سان، 10 ژوئیه،