رهایی روزنامه نگار ایرانی از اعدام

نویسنده

» گزارش پاری مچ:

ماتیلد لورلی

 

به نقل از روزنامه آرمان، شیوا نظرآهاری روز یکشنبه به قید وثیقه آزاد شد. خطر اعدام، این فعال حقوق بشر ۲۶ساله را تهدید می کرد.

 

“دشمن خدا”. شیوا نظرآهاری براساس ماده ۱۸۶ از قوانین کیفری جمهوری اسلامی به دلیل ابراز مخالفت با حکومت محمود احمدی نژاد به “محاربه” متهم شد. این روزنامه نگار که از دسامبر گذشته در زندان بسر برده، به دلیل “دشمنی با خدا” تهدید به اعدام شده است. او در نهایت روز یکشنبه به قید وثیقه از زندان آزاد شد. روزنامه آرمان می نویسد که مبلغ وثیقه مقرر شده ۵۰۰ هزار دلار بوده است.

 

این مدافع و فعال حقوق بشر روز ۲۱ دسامبر ۲۰۰۹ درحالی که برای شرکت در مراسم خاکسپاری آیت الله منتظری به قم می رفت، دستگیر شد. محمد شریفی وکیل او خاطرنشان کرده است که دولتمردان جمهوری اسلامی او را به دلیل تماس با سازمان مجاهدین خلق مورد مؤاخذه قرار داده اند. کمیته گزارشگران حقوق بشر که شیوا نظرآهاری یکی از اعضای آن است، می گوید: “نظرآهاری داشتن هرگونه ارتباط با این سازمان را تکذیب کرده است.”

 

شیوا نظرآهاری کمی پس از پیروزی مناقشه آمیز محمود احمدی نژاد در انتخابات ژوئن ۲۰۰۹ دستگیر شد. او حدود سه ماه در زندان اوین زندانی بود. این مدافع جوان از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به “مبادرت به ارتکاب جرم” [ماده ۶۱۰] و “توطئه علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و اغتشاش در نظم عمومی” متهم شد. فیلیپ لوتر، نایب رییس برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی در سازمان عفو بین الملل می گوید: “این اتهامات مبهم به جرمی که براساس قانون تعریف شده باشد، اشاره نمی کند.”

 

او یک روز قبل از دادگاه نظرآهاری که روز ۴ سپتامبر برگزار شد اظهار داشت: “او به صورت مسالمت آمیز از حق آزادی بیان و آزادی تجمع استفاده کرده است.” جرم او “ایجاد اغتشاش در افکار عمومی با نوشتن مقالات” و “به خطر انداختن امنیت ملی با مشارکت در تجمعات اعتراض آمیز ضد دولتی در روزهای ۴ و ۷ نوامبر ۲۰۰۹” اعلام شده است. اینها اتهاماتی است که شیوا نظرآهاری همواره تکذیب کرده و گفته که در این دو روز در محل کار خود حضور داشته.

 

به نوشته سایت کلمه، شیوا بیش از ۱۰۰ روز در سلول انفرادی بسر برده است. تماس او با نزدیکانش، ازجمله وکیلش که تنها یک بار توانسته با وی ملاقات داشته باشد، بسیار محدود بوده. این وضعیت برای مادر شیوا، شهرزاد کریمان، بسیار سخت بوده. دخترش طی یک تماس تلفنی به او گفته که “سلولش به قفس شبیه است”. او گفته بود که اگر دست یا پایش را دراز کند، به دیوار سلول می رسد و اینکه غذای زندان فاسد است.

 

مادر شیوا می پرسد: “او چه کار کرده که باید بیست و ششمین تولد زندگی اش را پشت ملیه های زندان بگذراند؟ من راهی را که او انتخاب کرده پذیرفته ام، زیرا این راه درست است. دفاع از حقوق بشر جرم محسوب می شود؟ واقعاً ناراحت کننده وقتی می شنوم این اقدامات علیه امنیت ملی است. شیوا آزارش به یک مورچه هم نمی رسد.”

 

با این حال، شهرزاد کریمان دیگر زندانیان سیاسی را فراموش نکرده. او می گوید: “امیدوارم که درهای این زندان ها هرچه زودتر باز شوند تا این مرواریدها بتوانند مجدداً به نزد خانواده هایشان بازگردند.”

 

منبع: پاری متچ، ۱۳ سپتامبر