خشونت در آستانه انتخابات بحرین

نویسنده

» مقاله ای از فایننشال تایمز

سیمئون کر

 

تندروهای شیعه که اکثریت را در این کشور تشکیل مِی دهند، مظنون به منفجر کردن خودرو متعلق به نیروهای امنیتی هستند که یک ماه قبل ار انتخابات این کشور اتفاق افتاده است.

وزارت کشور بحرین روز سه شنبه اعلام کرد که این انفجار در نیمه شب و در کنار خانه یکی از کارمندانش اتفاق افتاده است و به چهار اتومبیل دیگر را در آن منطقه مسکونی در منامه پایتخت این کشور آسیب رسانده است اما  تلفاتی به دنبال نداشته است.

بمبگذاری در خودروها یادآور وقایع دهه نود میلادی است که مقامات بحرین و شیعیان این کشور با یکدیگر درگیر شدند و  منافعی را که این جزیره به عنوان یک مکان مناسب تجاری از آن بهره می برد، از بین بردند.

هدف قرار دادن اتومبیل ها نشان از تغییر روش کسانی دارد که در گذشته تایر ماشین ها را به آتش می کشیدند و کوکتل مولوتف پرتاب می کردند و این هفته ها بین جوانان شیعه و نیروهای امنیتی ادامه داشت. خشونت ها از نیمه ماه اوت که رهبران عالیرتبه شیعه که این روند سیاسی را نمی پسندیدند؛ باز داشت شدند بیشتر شده است.

در حدود 250 فعال سیاسی شیعه در این درگیری ها زندانی شده اند و گروه های حقوق بشری اعلام می کنند که این افراد شکنجه شده اند و حق دیدار یا خانواده یا داشتن وکیل از آنان سلب شده  است.

دولت می گوید که 23 نفر از این فعالان شیعه قصد داشتند حکومت را ساقط کنند. شیعیان در مورد تبعیض هایی شکایت دارند  که در مورد کار و مسکن آن ها اعمال می شود، در کشوری که توسط خاندان سنی اداره می شود،

شاه حمد بی عیسی آل خلیفه، با ایجاد انتخابات در دهه نود اصلاحاتی در این کشور بوجود آورد و سومین رای گیری قرار است روز 23 اکتبر انجام شود.

برخی ها بیم آن دارند که این خشونت ها که بعد از دستگیری های ماه  اوت شروع شد، روند دموکراتیک شدن این کشور  را که جزیره  بزرگی در خلیج فارس است  تهدید کند.

درگیری های فرقه ای در بحرین که یکی از متحدان آمریکاست، نشاندهنده اختلاف میان ایران شیعه و همسایگان عرب اش در خلیج فارس است که همه شان نگران ایران اتمی در همسایگی شان هستند.

این روند دموکراتیک با اصلاحات اقتصادی و اجتماعی همراه بوده است که باعث بوجود آمدن کار شده است اما فعالان سیاسی شیعه معتقدند که این روند بسیار کند است و تبعیض در مورد شیعیان بشدت قوی است.

 

فایننشال تایمز، 15 سپتامبر