از زندانیان سابق تا روزنامه نگاران

نویسنده
شیرین کریمی

» دستگیری چهره های سرشناس ادامه دارد

در ادامه موج بازداشت روزنامه نگاران، فعالین سیاسی و اجتماعی، از شامگاه چهارشنبه تا صبح دیروز، حداقل چهار چهره  سرشناس توسط مقامات امنیتی بازداشت شدند.این در حالیست که بعد از برگزاری راهپیمایی سالگرد 18 تیر ده ها تن از معترضین دستگیر و به زندان اویل منتقل شده اند.

محمد رضا یزدان پناه، وبلاگ نویس و روزنامه نگار  چهارشنبه گذشته در راه بازگشت به منزلش توسط مامورین امنیتی بازداشت شد. او که در جریان رقابت های انتخاباتی از مهندس موسوی حمایت می کرد، سردبیر سایت خبری موج سبز بود. بازداشت این عضو جبهه مشارکت تعداد بازداشت شدگان این جبهه  پس از انتخابات 22 خرداد را به عدد بیست رساند. به نوشته سایت نوروز پیگیری های همسر این عضو سرویس سیاسی روزنامه های کارگزاران و هم میهن تاکنون نتیجه ای نداشته و هیچ نهاد قضایی و امنیتی مسئولیت بازداشت او را بر عهده نگرفته است.

دستگیری کاوه مظفری، فعال جنبش زنان، یک روز پس از بازداشت محمد رضا یزدان پناه و در دهمین سالگرد فاجعه کوی دانشگاه رخ داد. او که قصد داشت  مادر همسر خویش را به بیمارستان مصطفی خمینی برساند، در نزدیکی خانه اش بازداشت شد. خانم بیات[مادر جلوه جواهری، همسر کاوه] در این مورد می گوید: “به خاطر تظاهرات 18 تیرماه مسیرها بسته بود و موفق نشدیم به بیمارستان برسیم و مجبور شدیم برگردیم. در راه بازگشت به منزل، کاوه را نیروهای لباس شخصی دستگیر کردند.”

پس از دستگیری کاوه، خانم بیات از مامورین خواسته است با توجه به نامساعد بودن حالش، داماد وی را آزاد کنند اما آنها با گفتن اینکه “این شخص کاوه مظفری است و شناسایی شده است”، او را به یک ون گشت ارشاد هدایت کردند و سپس با ادبیات تندی به تهدید خانم بیات مبادرت ورزیدند.

کاوه پیشتر در ماه اردبیهشت در روز جهانی کارگر در پارک لاله بازداشت شده و نزدیک به دو ماه را در زندان گذرانده بود. او روز 4 تیر ماه با وثیقه ای معادل 50 میلیون تومان از  زندان اوین آزاد شد؛ اما وی اینک در کمتر از بیست روز بار دیگر روانه بازداشتگاه شده است.

کیان تاجبخش، پژوهشگر ایرانی – آمریکایی نیزکه به تازگی از زندان آزاد شده، در روزی که مردم برای گرامی داشت سالگرد 18 تیرو همچنین اعتراض به کودتای انتخاباتی در خیابان بودند، در منزلش در تهران بازداشت شد. به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، ماموران به هنگام بازداشت وی هیچ گونه حکمی ارائه نکردند. بازداشت این جامعه شناس در حالی صورت می گیرد که وی بهار دو سال پیش نیز دستگیر و پس از تحمل چهار ماه زندان آزاد شد. گفتنی است که در خرداد سال 86 او وادار به حضور یک برنامه تلویزیویی شد که در آن اعتراف می کرد موسسه متبوع وی یعنی “جامعه باز” تلاش می کرده است تا فاصله مردم با حکومت بیشتر شود. نویسنده کتاب “سرمایه اجتماعی” در عین حال مشاور برخی از وزارتخانه های جمهوری اسلامی در امور بهداشت، مقابله با ایدز و اعتیاد و از کمک رسانان به زلزله زدگان بم بود.

عباس میرزا ابوطالبی، قائم مقام حزب همبستگی از دیگر بازداشت شدگان دیروز بود. ابوطالبی که  ریاست دوره ای جبهه اصلاحات را بر عهده داشت، در کارنامه خود این سمت ها را دارد: نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر مسکن و شهرسازی. او همچنین کاندیدای هشتمین دوره انتخابات مجلس بود که صلاحیت وی تایید نشد. حزب همبستگی هنوز نسبت به بازداشت قائم مقام خود واکنشی نشان نداده است.