اتهام اصلی؛ همکاری با خارج!

جلال کیهان منش‏
جلال کیهان منش‏

» فعال دانشجویی دانشگاه مازندران:

به دنبال دستگیری های گسترده ـ به ویژه از میان دانشجویان ـ پس از کودتای انتخاباتی، با یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه مازندران گفت و گو کرده ایم. او که به دلیل مسائل امنیتی از ذکر نامش خودداری می کنیم، می گوید: کودتاچیان که همواره برای  توجیه خود دشمنانی فرضی (همچون انگلیس و آمریکا) می سازند، اکنون سعی دارند با چسباندن مخالفین و معترضین به وضع موجود به این دشمنان فرضی، بهانه و اسباب سرکوب و حذف آنان را مهیا سازند.  این مصاحبه در پی می آید.

 

آیا آمار دقیقی از تعداد بازداشتی های دانشگاه مازندران هست؟

بله، از دانشگاه مازندران اکنون 6 تن همچنان در بازداشت به سر می برند، اما آمار دقیقی از بازداشتی های هفته های اخیر نداریم. تا آنجا که اطلاعات ما می گوید تا امروز  حداقل 130 نفر دستگیر و بعد از مدتی آزاد شده اند.

 

آیا اسامی بازداشتی را می دانید؟

بله؛رضا عرب (دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشگاه مازندران)، علیرضا کیانی (دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه مازندران)، اشکان ذهابیان، مازیار یزدانی، احسان احسانی و شوانه مریخی.

 

این دانشجویان چگونه و در کجا بازداشت شدند؟

علیرضا کیانی اولین بازداشتی دانشگاه مازندران بود که روز 24 خرداد در شهر بابل بازداشت شد. سپس دانشگاه مازندران در روزهای 25 و 26 خرداد شاهد تجمعات 2 تا 3 هزار نفری دانشجویان در اعتراض به وضع موجود بود که در خلال آن بیش از 100 نفر بازداشت شدند و سایر بازداشتی ها به غیر از رضا عرب جزء این افراد بودند. اما رضا عرب دبیر انجمن اسلامی دانشگاه مازندران  که به شدت از درد کمر رنج می برد، در تمام این مدت در منزل پدری خود (مشهد) بسر می برد. وی در روز 8 تیر ماه در حالی که بیش از چند ساعت از ورود او به بابلسر نمی گذشت توسط نیروهای امنیتی در داخل ساختمان سازمان مرکزی دانشگاه مازندران بازداشت شد.

 

آیا الان خبری از انها هست؟در کجا زندانی هستند؟

گفته می شود تمامی این بازداشتیان در زندان بابل به سر می برند.

 

توسط چه نهادی بازداشت شده اند. اطلاعات، سپاه و یا نیروی انتظامی؟

این افراد توسط نهادهای مختلفی بازداشت شدند اما همگی در نهایت به وزارت اطلاعات واگذار شدند و اکنون در اختیار مامورین این نهاد قرار دارند. اشکان ذهابیان و مازیار یزدانی توسط  نیروهای لباس شخصی دستگیر و پس از ضرب و شتم شدید و بی رحمانه، تحویل نیروهای امنیتی شدند.

 

بازداشت شدگان چه موقع آزاد شد؟

اکثر دانشجویان بازداشت شده در روزهای 25 و 26 خرداد در کمتر از 48 ساعت آزاد شدند. اما 8 نفر از جمله 3 عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه مازندران هفته ی گذشته و پس از تحمل دو هفته بازداشت، با قرار وثیقه نزد خانواده هایشان بازگشتند.

 

خبر دارید بقیه چه زمانی آزاد خواهند شد؟ نهادهای امنیتی و قضایی در مورد آزادی آنها و زمانش چه گفته اند؟

آنگونه که به خانواده های این دانشجویان گفته شده است، تمامی این افراد در روزهای 20 و 21 تیر ماه آزاد خواهند شد.

 

 

فکر می کنید ادامه بازداشت آنها به چه علتی است؟به خاطر 18 تیر ؟

بله، دقیقا به همین خاطر است. این موضوع صراحتا توسط مامورین نهادهای امنیتی و قضایی عنوان و بارها به خانواده های این دانشجویان گفته شده است که فرزندانشان پس از 18 تیر ماه آزاد خواهند شد.

 

تاکنون اتهام های مختلفی متوجه بازداشت شدگان کرده اند. آیا این حرف درست است که اعتراضات اخیر ایران از خارج کشور هدایت می شود؟

خیر، این قبیل اتهامات کاملا بی پایه و اساس است؛اما به گفته ی دانشجویانی که هفته ی گذشته آزاد شدند، این اتهام در بازجویی ها در صدر فهرست اتهامات قرار داشته است. به نظر می رسد کودتاچیان که همواره برای  توجیه خود دشمنانی فرضی (همچون انگلیس و آمریکا) می سازند، اکنون سعی دارند با چسباندن مخالفین و معترضین به وضع موجود به این دشمنان فرضی، بهانه و اسباب سرکوب و حذف آنان را مهیا سازند.