شکست طرح هدفمندسازی یارانه ها

نویسنده
نازنین کامدار

» در مجلس مطرح شد

همزمان با آغاز رسیدگی به لایحه بودجه سال 90 که با بیش از 4 ماه تاخیر در مجلس آغاز شده است، روز گذشته برخی از نمایندگان مجلس از شکست طرح هدفمندی یارانه ها خبر دادند و در حالی که اخبار گرانی نان و کرایه تاکسی و برق هر لحظه بر نگرانی های شهروندان می افزاید، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به دولت درباره عدم اجرای درست طرحی که  احمدی نژاد مدعی موفقیت کامل آن بود، هشدار داد.

 با آغاز بررسی لایحه بودجه در مجلس، حتی موافقان این لایحه  نیز به شکست طرح هدفمندسازی یارانه ها و “غیر واقعی”بودن آن اعتراف و با “متوهمانه” خواندن بخش درآمدی بودجه، آینده این طرح را به “هم چوب و هم پیاز به خورد کشور دادن” تشبیه کردند.

بنا به گزارش خبر آنلاین، غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون تحول قتصادی مجلس که به عنوان “موافق” درباره بودجه سال 90 سخن می گفت، درباره شکست طرح هدفمندسازی یارانه ها گفته است: “درآمد دولت از محل هدفمندکردن یارانه​ها همان 62هزارمیلیارد تومان مصوب شد که رقم غیرواقعی است و ممکن است دولت نتواند تا این میزان درامد کسب کند. به این ترتیب هزینه دولت بیش از درآمد خواهد بود و روش غلط کنونی ادامه می​​یابد”.

علاوه بر وی علیرضا محجوب نیز که در زمره مخالفان  این طرح است و  ادعاهای متن لایحه درباره اشتغال را “توهم” دانسته، درباره شکست طرح هدفمندسازی یارانه” گفته است: “نابسامانی بودجه هدفمندسازی یارانه​ها در لایحه بودجه 90 زیاد است. چرا بیش از بودجه مصوب مجلس برای این قانون گذشته​اید؟ این چه کمکی می​کند جز افزایش تورم و فشار به مردم؟ چوب و پیاز و همه چیز را به خورد کشور ندهیم که هم مردم بیچاره شوند و هم عایدی ای برای کشور نداشته باشد!”

بنا به نوشته “الف” در میان انتقادهای مجلسیان، نطق احمد توکلی بیش از دیگران با تاکید بر شکست طرح هدفمندسازی یارانه ها همراه بود.

وی در این نطق می گوید: “دولت در اجرای طرح عمدتا به فکر پرداخت نقدی به مردم بود بدون آنکه خود را ملزم به قانونی بداند که تقریباً هر چه خواست مجلس در آن گنجاند. اولاً تدریج را در افزایش قیمت‌ها رعایت نکرد. ثانیاً  اجرای قانون را به سه ماهه آخر سال کشاند. ثالثاً با نقض ماده 7 که می‌گوید حداکثر 50درصد درآمد صرف خانوارها شود، تقریباً تمامی درآمد را صرف پرداخت نقدی کرد. رابعاً بر خلاف ماده 8 که تخصیص حداقل 30 درصد درآمد را به صنعت و کشاورزی الزام می‌کند، تنها یک هشتم سهم آنها را داده است. خامساً چون منابع برای اهداف و اقدامات او کافی نبود به طور غیر قانونی از منابع دیگر بودجه هم استفاده کرد”.

توکلی می افزاید: “کمیسیون تلفیق به چنین دولتی اجازه می‌دهد که در سال 90 مبلغ 62 هزار تومان از افزایش قیمت انرژی و آب و نان درآمد کسب کند. معنای این جواز این است که دولت باید قیمت این کالاها را 52 برابر سازد. زیرا با قیمت فعلی، طبق برآوردهای دولتی منابع حاصله بین 30 تا 32 هزار میلیارد تومان می‌شود میزان منبع لازم برای پرداخت یارانه نقدی به مقدار سابق، حدود 37 هزار میلیاد تومان است. یعنی اگر ریالی هم به تولید ندهد، باز کسر می‌آورد. کمیسیون هم بدون توجه کافی رای داد. این اقدام به وضعیت تورم رکودی ناشی از بیماری هلندی و وضعیت طرح‌های عمرانی، خواهد افزود. دولت کارشناسانی را که دلسوزانه نسبت به تورم رکودی هشدار می‌دادند به سخره گرفت که آن تورم‌های بالا کجاست؟ دوست نداشتم به این حرف های غیرعلمی پاسخ دهم ولی چون می‌بینم سکوت موجب ادامه مسیر نادرست می‌شود تنها دو سه نکته گفتم”.

انتقادات نمایندگان مجلس و تاکید آنها بر عدم کفایت دولت برای اجرای طرح هدفمند سازی در حالی مطرح شد که  آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم آنطور که ایلنا گزارش داده، گفته است: “یکی از اهداف اصلی اجرای هدفمندی یارانه‌ها، حمایت جدّی و اساسی از تولید در بخش صنعت و کشاورزی بوده است و مسئولان و مجریان نباید از رسیدن به این هدف بزرگ غفلت کنند. در مقطع کنونی با اصلاح روش‌های مدیریتی در سطوح مختلف کشور و استفاده مناسب‌تر از مدیران و انسان‌های باتجربه و کاردان می‌توان امکانات بالقوه کشور را به سمت تولید و بهره‌وری بیشتر سوق داد تا در آینده دچار مشکلات بیشتر اقتصادی و اجتماعی نشویم”.

 دولت محمود احمدی نژاد که بارها به نظرات مجلس بی اعتنایی کرده است، روز گذشته نیز هیچ نماینده ای به صحن پارلمان نفرستاد تا مخالفت خود با انتقادها از بی کفایتی احمدی نژاد و دولت اش را بیشتر نشان دهد.

در اینباره آفتاب نوشته است: “صندلی‌های ردیف ابتدایی صحن مجلس که جایگاه معاونان پارلمانی دستگاه‌های دولتی است، امروز در جریان بررسی کلیات بودجه ۹۰ روز خلوت و بی‌رونقی را پشت‌سر گذاشتند و حضور چند دقیقه‌ای معاون پارلمانی احمدی نژاد در صحن نیز رونقی به این صندلی‌ها نداد. سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز که با حدود ۲ ساعت تاخیر در حدود ساعت ۱۰ صبح وارد صحن علنی مجلس شده بود بعد از ۱۵ دقیقه استقرار در جایگاه نمایندگان دولت، از مجلس خارج شد”.

این در حالی است که براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان دولت باید در جریان بررسی مسائل مربوط به حوزه دولت بخصوص برنامه‌های توسعه و لایحه بودجه در مجلس حضور داشته باشند.