تهدید حسن روحانی به ترور

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» افسران جنگ نرم٬ دست به اسلحه می‌شوند؟

چند روز پس از اعتراض خیابانی برخی از اصول‌گرایان به گفت‌وگوی حسن روحانی و باراک اوباما٬ برخی از حامیان آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی٬ حسن روحانی را تهدید به ترور کرده‌اند. این در حالی است که برخی دیگر نیز سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی را نشان‌دهنده برنامه اصلاح‌طلبان برای ترور یک شخصیت سیاسی دانسته‌اند.

یکی از این کاربران بعد از اعلام خبر گفت‌وگوی تلفنی میان حسن روحانی و اوباما٬ نوشته است: “خب کیا میان نقشه ترور حسن امت رو بریزیم؟” در پاسخ به این نوشته٬ یکی دیگر از کاربران اصول‌گرا٬ چنین اظهارنظر کرده: “فعلا بهتر است فاتحه هرچه انقلاب وارمان و ارزش است را بخونیم وقت طراحی ترور نداریم”.

هم‌زمان یکی دیگر از این کاربران نیز٬ به بهانه سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی٬ نوشته است: “نکته‌ی بسیار مهم سخنان آقای محمد خاتمی ، پیش کشیدن واژه ی ترور برای اولین بار در دولت آقای حسن روحانی است. وحید یامین پور جایی اشاره کرده بود که در عالم رسانه، جنس «پیشگویی» و «پیش بینی» با «طراحی» متفاوت است. وقتی کسی در جامعه ی باثبات امروز ایران از «ترور» سخن به میان می آورد، «پیشگویی» نکرده است، بلکه در حال طراحی و مهندسی آینده ی نزدیک است”.

اشاره وی به سخنانی است که خاتمی پس از حمله به ماشین حامل روحانی در بازگشت از نیویورک در فرودگاه مهرآباد بر زبان رانده و گفته بود: “اقای دکترروحانی در شعارهایی که داده و کارهایی که شده از جمله همین فضای باز و نقد و آزادی است. اما نقد با تخریب متفاوت است.اگر جلوی جریانات تخریبی گرفته نشود مثل زمان اصلاحات می‌شود که اوایل این طور بود و بالاخره منجر به ترور شد. این جریان خشونت گرای بی‌منطق نقد نمی‌کند تخریب می کند، این جریان درموقعیتی که رییس جمهور رفته و از ملت و عزت آن دفاع می‌کند و مورد تایید رهبری است به روش هایی که به شدت مورد نقد مقام معظم رهبری است به تخریب دولت دست زده‌اند، نمونه اش در قم بود، اینجا دوباره این مسائل تکرار می شود که قابل قبول نیست ، فعلا کاری ندارم به اینکه نیت‌ها چیست؟ممکن است خیر بوده باشد گرچه اینها را خودسر نمی‌دانم بلکه آنرا سازماندهی شده می‌دانم”.

اشاره خاتمی به تجمعی بود که برخی مخالفان گفت‌وگوی اوباما و روحانی٬ پس از ورود رییس دولت یازدهم به ایران ترتیب دادند. خبرگزاری مهر٬ در گزارشی نوشته بود که حدود صد تن از منتقدان حسن روحانی٬ با تجمع در مسیر حرکت ماشین روحانی٬‌ اقدام به اقامه نماز ظهر کردند که در نتیجه باعث توقف آن شدند. مهر نوشته بود که برخی از این افراد با لنگه کفش به ماشین روحانی حمله کردند. وب‌سایت تابناک - نزدیک به محسن رضایی - هم این افراد را نیروهای خودسر توصیف کرد که “در میان آنان چهره‌های شناخته شده‌ای از برخی گروه‌های سیاسی” نیز به چشم می‌خوردند. رسانه‌های نزدیک به جبهه پایداری اما این افراد را شامل اعضای بسیج دانشگاه‌های امیرکبیر، تهران، شریف و اعضای جنبش عدالتخواه دانشجویی معرفی کردند.

پس از برگزاری این تجمع٬ برخی رسانه‌ها نوشته بودند که محمدصادق شهبازی٬ هماهنگ کننده ستاد مردمی حیات طیبه دعوت از سعید جلیلی در جریان انتخابات٬ در این تجمع حضور داشته است. پس از برگزاری این تجمع٬‌ سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی، از دستگیری دو نفر به دلیل “ایجاد اخلال” در جریان مراسم استقبال از حسن روحانی در بازگشت به ایران، خبر داده و گفته بود: “دو فردی که در مراسم استقبال از آقای روحانی، اخلال ایجاد کرده بودند را پلیس دستگیر نکرده و البته نگفته است که این دستگیری توسط کدام نهاد انجام شده است. بررسی‌ها در این رابطه ادامه دارد… ما نمی‌توانیم هر فردی را که پابرهنه بود، دستگیر کنیم”.

اکنون محمدصادق شهبازی٬ با انتشار یادداشتی در وبلاگ خود٬ به دفاع از این تجمع پرداخته و نوشته است: “ما مجرمیم، دور سر ما در سایت‌ها خط بکشید، اسم و گذشته ما را منتشر کنید و ما را بشناسید که بعدها هم با ما کارها خواهید داشت. جرم ما برائت از مشرکین و اعتراض به خطر عبور از منافع ملی و دادن در غلطان و گرفتن آب نبات است. جرم ما اعتراض به رها کردن حمایت از تولید ملی و اصلاح ساختارهای اقتصادی فساد زا و ایجادکننده فرصت برای فشار واردکردن دشمن و دل‌بستن به خارج است. جرم ما پرسش و اعتراض به معامله مهم‌ترین منبع قدرت ملی ۳۵ ساله «یعنی نه بزرگ به آمریکا و استقلال» بدون تحقق شروط ملت ایران برای تحقق منافع ملی است. جرم ما نماز گزاردن رو به کعبه در اول وقت است که باید نماز ما به هم زده شود و کفش به‌دست برای نماندن زیر کتک تیم حفاظت و نیروهای انتظامی فرار کنیم و بعد عکسمان مانند مجرمین در سایت‌ها زده شود چرا که روبه‌قبله واشنگتن و غرب نماز نخوانده‌ایم”.

وی ادامه داده: “ما اساساً داخل بازی‌های سیاسی برای تقویت فلان حزب و گروه و شخص نیستیم، به تعبیر امام این پدرسوختگی‌ها برای اصحاب سیاست‌بازی و جناح‌ها ما را داخل رفتار خودشان نکنند، که بی توجه به منافع ملی سال‌ها در چارچوب تقویت باند خود و تضعیف دیگران اقدام کنند، که در فلان انتخابات فلان نتیجه را بگیرند. اگر در انتخابات کاندیدایی را قبل از ایام ثبت‌نام دعوت به حضور کرده‌ایم که به ما انتساب بیاید،- گرچه با آن کاندیدا ارتباطی نداشته باشیم، در ستاد رسمی‌اش مسئولیت نداشته باشیم و حتی او را کمتر از تعداد انگشتان دو دست دیده باشیم، – که امروز به‌وسیله دیکتاتوری رسانه‌ای دموکرات‌ها چهره اصلی ستادش شویم، برای حفاظت از منافع ملی و حقوق مردم بوده است، اگر این کاندیدا هم به انقلاب پایبند است باید از این که افرادی که به آن‌ها منتسبش ساخته‌اند در اعتراض به عدول از منافع ملی حاضر بوده‌اند افتخار کند، اگر هم نه که اصلاً بحث و انتسابی باقی نیست”.

حضور شهبازی در این تجمع٬‌ با انتقاد رسانه‌های اصول‌گرا مواجه شده بود و برخی از‌ آن‌ها از سعید جلیلی خواسته بودند که پیرامون حمله به حسن روحانی٬موضع‌گیری کند. از آن جمله وب‌سایت عصر ایران٬‌ نزدیک به قالیباف٬ در این زمینه نوشته بود: “از آقای جلیلی انتظار می رود به عنوان کسی که سال ها مسوولیت امنیت ملی را در کشور بر عهده داشته، نسبت فعلی خود با این افراد را تبیین و نظر خود را درباره اقدامات آنها به طور شفاف بازگو کند و بگوید اگر در دوران مسوولیت وی، افرادی به رئیس جمهوری که از سفر بازگشته حمله می کردند، با آنها چه رفتاری می شد؟!… آنچه مورد انتظار است این که این جریان و حامیان آنها، آنقدر شفافیت و شجاعت داشته باشند که با تابلوی خودشان سخن بگویند و از نام مردم، دانشجو، بسیج و نظایر آن، به نفع خود سوء استفاده نکنند”.