ترور عضو بازنشسته سپاه در سنندج

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» کشتن نظامیان ادامه دارد

هنوز دو هفته از کشته شدن یک سردار سپاه و یک درجه دار نیروی انتظامی در شمال غرب و غرب کشور نگذشته که خبرگزاری‌های دولتی از ترور یک عضو پیشین سپاه در سنندج خبر دادند.

 روز گذشته خبرگزاری فارس خبر از تشییع پیکر ابراهیم محمدی تازه‌آباد در سنندج داد.

 عبدالحسین یوسفی فرمانده سپاه سنندج درباره کشته شدن عضو پیشین سپاه گفته است: “ابراهیم محمدی از پیشمرگان کرد مسلمان و ساکن سنندج است که حدود ۱۵سالی است که بازنشسته شده است.”

 جمهوری اسلامی نیروهای کرد و بومی سپاه پاسداران در کردستان را “پیشمرگان کرد” اطلاق می‌کند. این اصطلاح به‌ویژه در دوران جنگ‌های کردستان در دهه‌ شصت خورشیدی بیشتر به کار می‌رفت.

این فرمانده سپاه همچنین افزوده است، تلاش برای شناسایی عوامل ترور ابراهیم محمدی از سوی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی استان کردستان “با جدیت” در حال انجام است.

 روزگذشته جسد ابراهیم محمدی در” قطعه شهدای بهشت محمدی” به خاک سپرده شد.

 خبرگزاری‌های دولتی به مکان و تاریخ دقیق ترور این عضو سابق اشاره‌ای نکرده‌اند، اما برخی از منابع خبری کردستان نوشته‌اند این اتفاق در روز هفتم اسفند ماه در نزدیکی روستای “اجگره” از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج روی داده است.

 به گزارش منابع خبری کردی ابراهیم محمدی ملقب به “بله قرچی” بوده و بر اثر تیراندازی افراد ناشناس کشته شده است.

 تاکنون هیچ گروهی مسئولیت ترور ابراهیم محمدی را به عهده نگرفته است.

 

ترور سرداران سپاه

 خبر کشته شدن این عضو پیشین سپاه در سنندج در حالی منتشر می‌شود که پیشتر نیروی زمینی سپاه از کشته شدن سردار سیدحمید طباطبائی در شمال غرب کشور خبر داده بود.

 به گفته نیروی زمینی سپاه، این سردار “در حین اجرای ماموریت مهندسی” کشته شده است.

 تاکنون جزئیات بیشتری در مورد کشته شدن سیدحمید طباطبائی در خبرگزاری‌های دولتی منتشر نشده، اما از او بعنوان الگوی “جنگ‌های چریکی و منطقه‌ای برای جوانان سپاه” یاد شده است.

 پیش از کشته شدن این سردار سپاه در اواخر بهمن‌ماه، خبرگزاری‌های دولتی از کشته شدن یک درجه دار ناجا خبرداده بودند. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نوشته بود، استوار یکم جواد منتشلو در درگیری با “اشرار مسلح” در مرز قصرشیرین کشته شد.

 تاکنون خبرگزاری‌های دولتی اطلاعات بیشتری در مورد این درگیری منتشر نکرده‌اند.

 

“پیشمرگان مسلمان کرد”

 ”پیشمرگان مسلمان کرد” که فرماندهی سپاه سنندج خبر از ترور یک عضو بازنشسته آن داده، سازمان و عنوانی بدیل است برای واژه “پیشمرگ کرد” ـ- نیروهای چریکی احزاب کرد-ـ که از سوی آیت الله بهشتی و علی اکبر هاشمی رفسنجانی و با فرماندهی محمد بروجردی و برخی از افراد کرد ساکن منطقه در سال ۵۸ در کردستان تاسیس شد.

گروه‌های اسلامی در کردستان از جمله اعضای اصلی حرکت مکتب قرآن در شکل گیری این سازمان نقش بسزایی داشتند. آن‌ها در دومین شماره نشریه ویژه خود شعار “یا مرگ یا رستگاری کردستان مسلمان” را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دادند.

 بسیاری از اعضا و بازنشستگان سازمان پیشمگران مسلمان کرد طی سه دهه گذشته در کردستان ترور شده اند.