بروجردی: لغو کامل تحریم‌ها اصل اولیه توافق است

نویسنده

علاالدین بروجردی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم٬ لغو کامل تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را از «اصول اولیه» ایران برای رسیدن به توافق نهایی دانست. وی همچنین تصریح کرد که اگر مذاکرات تا تاریخ تعیین‌شده به نتیجه نرسد٬ مسوول آن «زیاده‌خواهی‌ها» و «اقدامات غیرمنطقی» آمریکاست.

بروجردی گفت: «غنی‌سازی اورانیوم در سطح صنعتی به عنوان یک اصل برگشت‌ناپذیر برای ما تعریف شده و چارچوب‌های مشخص و معینی نیز دارد. اصل غنی‌سازی در سطح استفاده صنعتی برای نیروگاه‌های فعلی و نیز نیروگاه‌هایی که در آینده ساخته خواهد شد، مورد تأکید ما است و ما همواره بر این اصل پافشاری کرده‌ و تا پایان مذاکرات نیز پافشاری خواهیم کرد، اما چگونگی و میزان و همین‌طور تعداد سانتریفیوژهای مورد نیاز برای این سطح از غنی‌سازی، موضوعی است که باید به تأیید شورای‌عالی امنیت ملی کشور برسد».

وی افزود: «برداشته شدن تدریجی تحریم‌ها غیرقابل قبول است. ما از ابتدای توافق اولیه نیز نظرمان این بود که تحریم‌ها باید یک‌جا و کامل برداشته شود، زیرا این مسئله جزو اصول اولیه ما برای رسیدن به توافق نهایی است که این نکته باید از سوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان مورد توجه قرار گیرد».