بازهم گرد و غبار، بازهم خوزستان

نویسنده
نازنین کامدار

در زمانی که کارشناسان محیط زیست که از سال ها پیش بحران امروزی آسمان و زمین کشور را گمانه زنی کرده بودند، از هر فرصتی استفاده می کنند تا ابعاد این فاجعه را بازشکافی کنند و از جمله این که نشان دهند ادامه انزوای ایران و سیاست های دشمن ساز و شعارهای مرسوم رهبران حکومت می تواند کار را از این بدتر هم بکند، هر روز حادثه دیگر نشان می دهد بحران جدی است. آخرین آن توفان و غیار چهارشنبه خوزستان.

بروز پدیده گرد و غبار شدید در استان خوزستان برای چندمین بار در یک سال اخیر موجب غافلگیری ساکنان این استان و لغو برخی از پروازهای فرودگاه اهواز شد. این شرایط در حالیست که هنوز دولتمردان در این باره اظهار نظری نکرده است.

رسانه های خبری درباره حمله مجدد ریزگردها به خوزستان نوشتند: “ساعت ۲۲ سه شنبه ناگهان گردوغبار غلیظ توام با طوفان از آبادان و خرمشهر آغاز شد و با سرعت قابل توجهی به سمت اهواز و شهرهای شمالی استان خوزستان حرکت کرد. شدت گردوغبار به حدی بود که به راحتی به داخل خانه ها نفوذ کرد و تنفس در درون خانه ها را با مشکل مواجه کرد. این گردوغبار که با طوفان شدید هم همراه شد، هاله از خاک را به شهر پاشید به گونه ای که خانه ها، خودروها و جاده ها با روکشی از خاک، پوشیده شد”. 

گزارش های دیگر هم می گوید “صبح چهارشنبه نیز خیابان های اهواز تقریباً خالی از مردم بود و شهروندان به خانه های خود پناه آوردند هرچند شدت گردوغبار باعث نفوذ خاک به داخل خانه ها هم شده است. همچنین پل های رودخانه کارون در اهواز از فاصله ۱۰۰ متری هم دیده نمی شوند.چند صباحی بود که خوزستانی ها چنین گردوغبار غلیظ و شدیدی را تجربه نکرده بودند ولی گردوغبار اخیر مجددا همه ذهن ها را به یاد گردوغبارهای شدید خوزستان که نفس ها را تنگ و عبور و مرور را کاهش می داد، انداخت. هر چند طوفان گردوغبار شدید تا صبح فروکش کرد ولی شدت گردوغبار تا صبح هم در اغلب شهرهای خوزستان بالا بود به گونه ای که شهری مثل ماهشهر تعطیل اعلام شد و اغلب کارمندان دستگاه های دولتی در اهواز ترجیح دادند به محل کار خود مراجعه نکنند و در خانه بمانند”.(لینک)

سایت آفتاب از لغو پروازهای فرودگاه اهواز به دلیل شرایط نامباسب جوی و فقدان دید خبر داده و نوشته است: “بر اساس اعلام شرکت فرودگاه‌های استان خوزستان از شب سه شنبه تا صبح چهارشنبه به دلیل وقوع پدیده گرد و غبار ۲ پرواز از مبدا فرودگاه اهواز لغو شده است.پروازهای لغو شده به مقاصد یزد و کیش بوده است و همچنین ۵ پرواز به دلیل گرد و غبار با تاخیر انجام شد. پرواز تهران- اهواز مربوط به شرکت قشم ایر به دلیل شرایط نامناسب فرود در باند فرودگاه اهواز از سوی فرودگاه مبدا (تهران) لغو شد اما از ساعت ۳۰:۸ دقیقه به بعد و تاکنون تمام پروازهای فرودگاه اهواز با مساعد شدن هوا و بهبود شرایط دید از سر گرفته شده و مشکل خاصی برای انجام پروازها وجود ندارد”.(لینک)

کورش بهادری مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان هم درباره شرایط بحرانی خوزستان گفته است: “در حال حاضر میزان غلظت ذرات گرد و غبار در سوسنگرد به ۵۲ برابر حد مجاز رسیده است. بیشترین میزان ذرات آلاینده گرد و غبار از ۶۶ برابر حد مجاز در شهرستان ماهشهر فراتر رفت”.

سید احمد موسوی آزاد رییس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفته است: “غلظت گرد و خاک ۱۰ هزار میکروگرم برمترمکعب معادل ۶۶ برابر حد استاندارد است. شدت این طوفان به حدی بود که میزان دید افقی را به کمتر از ۱۰ متر رساند. کیفیت هوا در آبادان در وضعیت خطرناک قرار دارد. از مردم می خواهیم به دلیل آلودگی هوا از تردد غیر ضروری پرهیز کنند. کانون های گرد و غبار منشا داخلی و خارجی دارند که بیش از ۶۷ درصد آن مرتبط با منشا خارجی است. تند باد و گرد و خاک منتشر شده در آسمان جنوب غرب کشور در آبادان و خرمشهر باعث کندی تردد خودروها و قطع برق در برخی از مناطق شد”.(لینک)

علیرضا غلامپور معاون اداره کل هواشناسی استان خوزستان هم از افت شدید شعاع دید خبر داده و گفته است: “به دلیل بروز پدیده گرد و خاک شعاع دید در اهواز و بستان در زمان حاضر به ۵۰۰ متر و در شهرستان های گتوند و شوشتر به ۸۰۰ متر رسیده است. میدان دید در سایر شهرستان های خوزستان مناسب است و مشکلی از این نظر وجود ندارد. پدیده گرد و غبار در استان به صورت متناوب در ساعاتی شدت می گیرد و در ساعاتی غلظت گرد و غبار کاهش می یابد اما این پدیده تا پایان هفته در استان باقی می ماند. منشا پدیده گرد و غبار که از بعد از ظهر سه شنبه در خوزستان آغاز شده داخلی و ناشی از وزش باد بوده است. میزان آلودگی هوای اهواز ناشی از بروز پدیده گرد و خاک ۲۲ برابر حد مجاز و آبادان و ماهشهر ۶۶ برابر حد مجاز است”.(لینک)

بر اساس این گزارش، عدم توجه سازمان حفظ محیط زیست به شرایط وخیم آب و هوایی در خوزستان با انتقاد رسانه های منتقد دولت مواجه شده است. خانم ابتکار رییس این سازمان در دور قبلی بروز پدیده گرد و خاک اعلام کرد که کار چندانی نمی توان انجام داد و “مردم با ریزگردها کنار بیایند”. اظهاراتی که خشم بسیاری را بر علیه وی برانگیخت ولی بعدا توسط کارشناسان مورد تایید قرار گرفت و آشکار شد که این بخش از ماجرایی که در سال های اخیر دامن گیر کشور شده بخش طبیعی آن است و به مسایل مربوط به سرنوشت زمین مرتبط است و دیگر وزیران و مسوولان محیط زیست در جهان هم به جز هشدار کار دیگری انجام نداده اند.(لینک 1 و2 )