تعداد سناتورهای حامی توافق اتمی ایران در آمریکا به ۴۲ نفر رسید

نویسنده

با اعلام حمایت چهار سناتور دیگر از توافق جامع هسته ای ایران و قدرت های جهانی، تعداد اعضای مجلس سنای آمریکا که از این توافق حمایت می کنند به ۴۲ نفر رسید.

در صورتی که حامیان توافق اراده کنند، می توانند جلوی رأی گیری در مورد طرح رد این توافق در مجلس سنا را بگیرند.

بر اساس رویه درونی مجلس سنای آمریکا، مذاکرات در مورد یک طرح حد زمانی ندارد، اما اگر ۶۰ عضو از ۱۰۰ سناتور به کفایت مذاکرات رأی دهند، مذاکرات متوقف و رأی گیری انجام می شود.

اما اگر مخالفان توافق جامع با ایران (برجام) نتوانند رای لازم برای تصویب کفایت مذاکرات را مهیا کنند، سناتورهای دموکرات می توانند با تقاضای ادامه نامحدود مذاکرات، عملا جلوی رأی گیری را بگیرند.

روز سه شنبه سناتورها ران وایدن، گری پیترز، ریچارد بلومنتال و ماریا کنتول از توافق وین حمایت کردند و شمار بلوک حامیان را به ۴۲ نفر رساندند. در مقابل سناتور دموکرات اهل ویرجینیای غربی، جو منچین، اعلام کرد با توافق مخالف است. در مجموع ۴ دموکرات در سنا با توافق مخالفت کرده اند.

اگر بلوک حامیان توافق در سنا اراده کنند،‌ مجلس سنا اصولا نخواهد توانست در مورد توافق جامع رأی گیری کند و به این ترتیب با سر آمدن مهلت دو ماهه سنا برای اعلام نظر در مورد توافق در روز ۱۷ سپتامبر، این توافق اجرا خواهد شد. با این حال گفته می شود بعضی از این دموکرات ها تمایلی به سد کردن قطعنامه مخالفان ندارند و ترجیح می دهند به رای گذاشته شود.

بی بی سی