سعید مرتضوی: مراقربانی هم بکنند فدایی نظام هستم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روزمطرح شد

سعید مرتضوی در مصاحبه با “روز” می گوید که درخواست اعمال ماده ۱۸ از رئیس قوه قضائیه خواهد کرد. دادستان سابق تهران که حکم محکومیت اش در پرونده کهریزک از سوی دیوان عالی کشور تایید شده معتقدست که در رسیدگی به پرونده او در دیوان عالی کشور اعمال نظر و خلاف قانون صورت گرفته.

سعید مرتضوی می گوید که هیچ وقت فکر نمی کرد با او چنین برخوردی بکنند و چنین حکمی برایش صادر شود. او اتهامات اش در پرونده کهریزک را رد می کند و معتقد است که دارند او را قربانی می کنند هرچند که خود را فدائی نظام و مقرب درگاه الهی می داند.

حکم محکومیت سعید مرتضوی به انفصال دائم از خدمات قضایی و ۵ سال انفصال از خدمات دولتی از سوی شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور تایید شده است. این حکم تنها برای یکی از پرونده های او یعنی پرونده کهریزک صادر شده و برای پرونده های دیگر او از جمله شکایت عباس پالیزدار، شکایت فاضل لاریجانی و شکایت کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی تاکنون حکمی صادر نشده است. هرچند سعید مرتضوی پرونده های مفتوح بسیاری در افکار عمومی دارد که در دستگاه قضایی تاکنون بدانها پرداخته نشده؛ از پرونده قتل زهرا کاظمی تا توقیف و بازداشت های غیرقانونی روزنامه ها و روزنامه نگاران، فعالان مدنی و سیاسی و..

 

شما معتقدید از جایی دستوری صادر شده که حکم به محکومیت شما بدهند؟

من یکبار دیگر هم به شما گفته ام ما در داخل ایراد داریم، اشکال داریم، اعتراض داریم. اگر هم حکمی علیه ما صادر شود و اعتراضی داشته باشیم در داخل کشور راهکار قانونی اش پیش بینی شده. ما هم با همان راهکار قانونی می رویم جلو و هر چه که قضات قوه قضائیه در نهایت رای بدهند، چه معتقد باشیم که از لحاظ شکلی تخلف شده یا نشده، رعایت قانون شده یا نشده، می گذاریم روی چشم و اجرا می کنیم. شما یک خرده به فکر خودت باش که به دام بیگانگان افتادی و ببین چه نانی می خوری و چه مسیری می روی. شما یک مقدار نگران و ناراحت خودت باش. ما اینجا در جمهوری اسلامی داریم زندگی می کنیم، کار می کنیم و اگر هم احساس کنیم کار غیرقانونی شده مسیر قانونی خودمان را می رویم. شما نگران چی هستی؟ ناراحت چی هستی؟

 

آقای مرتضوی دفعه پیش که با شما مصاحبه کردم گفتید هر حکمی صادر شود تمکین می کنید. ولی حالا که حکم محکومیت شما تایید شده، دستگاه قضایی را متهم به “اعمال نظر و خارج کردن پرونده از مسیر قانونی رسیدگی” کرده اید.

ببینید اینکه من گفتم به رای نهایی دیوان تمکین می کنم حتما همین است حتما ما هرچی که قوه قضائیه رای نهایی بدهد می گذاریم روی چشم و اجرا می کنیم و هیچ شکوائیه ای هم به شمایی که پناهنده امریکا شده ای نمی کنیم. ما در قانون مان پیش بینی شده ماده ۱۸ قانون دادگاههای عمومی و انقلاب. اگر دیوان عالی کشور فردی را محکوم کند آن فرد می تواند اعمال ماده ۱۸ کند و اعتراض کند. اعتراض به انحای مختلف است یک بحث اش، بحث شکلی است یعنی گرفتن پرونده و ارجاع به شعبه دیگر را من خلاف قانون می دانم.

 

خب در این راستا چه خواهید کرد؟

من اعمال ماده ۱۸ می کنم از ریاست محترم قوه قضائیه. اگر دیدند حرف من درست است که حق را به من می دهند و اگر هم رد کردند و گفتند ادعای شما درست نیست همان نظر رئیس قوه قضائیه را می گذارم روی چشم و اجرا می کنم. شما خیال تان راحت باشد برای اینکه برای قوه قضائیه بتوانید مطلبی بگیرید از من در نمی آید. چون من سرباز نظام ام، فدایی نظام ام و اگر قوه قضائیه بند بند بدنم را جدا کند به شماها شکوه ای ندارم.

 

شما فکر می کردید روزی در چنین جایگاهی قرار بگیرید و چنین حکمی برای شما صادر شود؟

به هر جهت آدم ممکن است کاری که فکر نمی کند انجام شود. ولی نه، من فکر نمی کردم چنین اتفاقی بیفتد و چنین حکمی بدهند به همین جهت هم اعتراض می کنم. از مجرای قانونی پی گیری می کنم. اقدام می کنیم در جهت اعمال ماده ۱۸ و انشالله به نتیجه برسیم. به نتیجه هم نرسیدیم ما سرباز نظام و فدایی نظام هستیم و اصلا فدای نظام هم که بشویم برای ما افتخار است. من به شما نصیحت می کنم که راهت اشتباه بوده. برگرد به نظام، توبه بکن، بیا در جمهوری اسلامی زندگی بکن هر موضوعی هم که احساس کردی به تو ظلم می شود راهکار قانونی است و راهکار قانونی اش را می روی. شما اشتباه کردی که به دشمن و استکبار پناه بردی. حضورتان عرض کنم ما فدائی نظام ایم، اگر قوه قضائیه حکمی برای ما صادر کند که به نظر ما خلاف قانون باشد، خلاف حق باشد و دیگر هیچ راهکار قانونی هم برای اعتراض و رسیدگی مجدد نباشد ما می گذاریم روی چشم و اجرا می کنیم.

 

شما الان از تخلف قانونی می گویید و اعتراض دارید. خود شما در زمانی که قاضی بودید و بعددر زمانی که دادستان بودید تخلفات قانونی زیادی مرتکب شدید. چه در ارتباط با روزنامه ها و روزنامه نگاران و چه فعالان مدنی و سیاسی و.. آقای مرتضوی مشخصا در همین زمینه که اعتراض دارید هم قبلا خود شما چنین رفتاری را بارها انجام داده اید.

نه ببین اصلا اینجورمطلبی که من پرونده ای را از شعبه ای بگیرم بدهم شعبه دیگر در سابقه قضائی من نیست. ببینید در قانون ائین دادرسی ما، همین قانون جدید که مجلس تصویب کرده حتی صراحت دارد قانون که از یک شعبه بازپرسی هم یک پرونده ای که ارجاع شده نمی توانند بگیرند و به دیگر بدهند. بازپرس یک مقام مستقل در دادسرا است وباید خودش رسیدگی کند، رای بدهد، اگر نظرش با دادستان مخالف بود دادستان راهکار دارد و در قانون پیش بینی شده. وقتی قانونگذار ما در رابطه با یک بازپرس می گوید که وقتی پرونده ای ارجاع شد ممنوع است به طریق اولی در رابطه با دادگاه هم همین است که صراحت ماده ۳۹۰ و ۳۹۱ آئین دادرسی مدنی است. در رابطه با دیوان عالی کشور که صراحت و نص صریح قانون است که وقتی به شعبه ای ارجاع شد دیگر نمی شود از آن شعبه بگیرند بدهند شعبه دیگر. و ما این بحث ها مباحث حقوقی است که این موازین مترقی در قانون ما آمده و ما با استناد به قانون اعتراض می کنیم اتفاقی نیفتاده. ما به نظرمان خلاف قانون است و اعتراض می کنیم.

 

شما به خبرگزاری ایسنا گفته اید که شعبه ۹ حکم به تبرئه شما داده بود. چرا حکم را اعلام نکردند و فرستادند به این شعبه به قول شما و..

شما اگرتوبه کردی آمدی ایران و شهروند ما شدی من به شما می گویم چرا اینطور شده. شما انور مرز در دامن استکبار هستی ما که نمی توانیم همه مطالب را شفاف به شما بگوییم. شما در واقع محرم مطالب ما نیستی خانم قاضی.

 

من محرم و نامحرم نیستم آقای مرتضوی. خبرنگار هستم و از شما سوال می کنم.

خبرنگاری هستی که در ایران که بودی مرتکب جرم شده بودی و توسط خود من بازداشت شده بودی و اقداماتت قانونی نبود. الان هم پناهنده استکبار جهانی شده ای من که شما را محرم نمی دانم.

 

مشخصا پرونده من دست شما بود با خود شما درگیر بودم و شما بهتر از هر کسی می دانید چه کردید. اما این خارج از موضوع مصاحبه است. سوال من این است که شما گفتید حکم به تبرئه شما داده بودند اما..

خب مرتکب جرم شدی یه چند صباحی بازداشت شدی. این که دلیل نبوده که هزاران نفری که مرتکب جرم می شوند بازداشت می شوند مراحل قانونی شان را طی می کنند ممکن است جریمه شود و مجازات اش را تحمل کند. دلیلی ندارد پناه ببرد به دامن استکبار. آن هم شما که زن هستی، یک دختری هستی. آدم که باید بداند چه نانی می خورد. ادم باید اعتقاد به آخرت داشته باشد فکر اخرت را بکند. دنیا که به هر جهت ارزش این مسائل را ندارد.

 

سر کهریزک به آخرت اعتقاد داشتید؟ فکر آخرت بودید؟ وقتی دستور اعزام بچه ها را دادید و اقدامات بعدی که کردید.

ببینید بحث اغتشاشات، یک عده را ۱۸ تیر پلیس در خیابان دستگیر کرده بود که نظم و امنیت را به هم زده بودند. چون زندان هم جا نداشت، زندان کهریزک هم زندان رسمی و قانونی کشور بود. به هر جهت سه روز فرستادند انجا که ادامه رسیدگی را در اوین داشته باشند. اینهایی هم که آسیب دیدند در همان خیابان و در درگیری آسیب دیده بودند. آقای جوادی فر دردرگیری خیابانی بینی اش شکسته بود آسیب دیده بود و قاضی وقتی که پرونده را پلیس با گزارش دستگیری در صحنه می آورد رسیدگی می کند و قرار بازداشت می دهد. اگر ماموری در زندان بدرفتاری کند، این که دیگر ضامن اش قاضی نیست. اگر ماموری خودسرانه اقدامی بکند قاضی که مسول نیست. ان مامور را شناسایی و محاکمه و مجازات می کنند. این که تسری بدهند به افراد مختلفی که در آن بحث دخالتی نداشتند مورد اعتراض است. ما هم داریم اعتراض مان را می کنیم و رسیدگی در داخل و محاکم هم ادامه پیدا می کند. در نهایت هم ما تا آن راهکار نهایی که قانون برای مان پیش بینی کرده انجام می دهیم ولی اگرحرف ما را قبول نکردند حکم نهایی، مجازات هم باشد برای ما از عسل هم برای مان حلاوت اش بیشتر است تا اینکه بخواهیم شکوه ای به شمایی داشته باشیم که در دامن استکبار پناهنده شدی.

 

شما اتهام تان فقط دستور اعزام معترضان به کهریزک نبود. اتهامات دیگری دارید از معاونت در قتل، بازداشت غیرقانونی، گزارش خلاف و.. که بابت آنها محکوم شده اید. شما رسما گزارش خلاف دادید و گفتید کشته شدگان از قبل بیمار بودند و..

اینها را شما اشتباه می کنید. این تیپی نیست. من که نمی توانم تلفنی به شما توضیح بدهم فقط یک نکته را بدان که ما فدایی نظام هستیم در داخل نظام هم اگر حکم اعدام ما صادر شود یک کلمه هم فکر کنی حرفی بزنیم که شما که در دامن استکبار هستی خوشحال شوی نخواهیم گفت.

 

شما مدام می گویید سرباز فدایی نظام هستید از آن طرف هم می گویید غیرقانونی رفتار کرده اند در تایید حکم شما. یعنی شما معتقدید دارند شما را دارند قربانی می کنند؟

بله. قربانی برای نظام شما چرا ناراحت هستید. وقتی من لباس سربازی نظام را پوشیدم آماده فدایی شدن برای نظام بودم حالا به هر طریقی که قربانی شوم خدا که آن بالا حاضر و ناظر است و می داند با چه نیتی اقدام کردیم با چه انگیزه ای کار کردیم. خودش آن بالا هم می داند هم می تواند. هر وقت که سر تدبیرش آمد که مشکل ما را حل کند ما توکل مان به خودش است. هیچ نگران هم نیستیم. ما خدمت به نظام را فقط در لباس دادستانی و قاضی بودن نمی دانیم. حتی اگر شهروند عادی باشیم در جامعه و برای اعتلای نظام کار کنیم مقرب درگاه الهی هستیم. مقربین درگاه الهی که فقط یک قاضی یا دادستان نیستند. در هر شغلی که آدم با خلوص نیست کار کند می تواند سرباز و فدایی نظام و مقرب درگاه الهی باشد. خانم قاضی توصیه می کنم شما در رفتار خودت تجدیدنظر کنی. ما با یک انگیزه الهی پا گذاشتیم در کار، در خدمت و اخر هم همین هستیم.

 

شما معتقدید دارند شما را قربانی می کنند. سوال این است که چرا و قربانی چی؟

من فکر نمی کنم شما اینقدر کم حافظه باشید من که جواب دادم بهت. خیلی از مسائل، مطالبی است که نمی توانیم به نامحرم بگوییم. شما اگر توبه کنی و بیای ایران شهروند ما باشی، به این سوال شما پاسخ می دهیم ولی شما الان نامحرم هستی و نمی توانم. انشالله که موفق باشی و خداوند هم شما را هدایت کند.

 

فقط بحث کهریزک نیست. پرونده های متعددی علیه شما در دستگاه قضایی باز است. از پرونده تامین اجتماعی تا پرونده پالیزدار و شکایت فاضل لاریجانی و..

انشالله فرصت دیگری بشود روی صحبت های من هم فکر کنید اگر به نتیجه رسیدید و آمدید ایران بیشتر صحبت می کنیم.