سردار نقدی: منکر سیاسی بدتر از منکر حجاب است

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» استفاده بسیج از تمام ظرفیت‌ها برای امر به معروف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هنوز بررسی طرح “حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” را به پایان نرسانده‌اند؛ طرحی که در ماده‌ای از آن، نیروهای بسیج موظف به “اجرای امر به معروف و نهی از منکر در مرتبه زبانی” شده‌اند. اما رییس سازمان بسیج مستضعفین اعلام کرده که نیروهای تحت فرمان او از سال گذشته در زمینه امر به معروف و نهی از منکر آموزش دیده‌اند. سردار نقدی یادآوری کرده که هیچ کس از دایره شمول امر به معروف خارج نیست و بسیج از تمام ظرفیت‌ها برای این منظور استفاده خواهد کرد.

 

“هیچکس از حلقه وجوبی امر به معروف خارج نیست”

سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین در آستانه هفته بسیج، در یک نشست خبری شرکت کرد و این نیرو را “در اوج اقتدار و شکوفایی و در بهترین شرایط تاریخ خود” توصیف کرد.

او با بیان این که “بسیج با ۲۲ میلیون عضو تشکیلاتی و 2هزار گردان رزمی، پا در رکاب نظام است”، گفت: “بسیجیان آموزش دیده جنگ نرم، آماده خلق حماسه‌ای بزرگ در این حوزه هستند؛ حماسه‌ای به عظمت دفاع مقدس.”

به گفته فرمانده بسیج، امر به معروف و نهی از منکر در کنار حضور در عرصه‌های اقتصادی یکی از اهداف و مسوولیت‌های این نیرو است: “اگر قانون امر به معروف هم نبود وظیفه داشتیم به این امر بپردازیم چون امر به معروف، قانونی است که خدا در قرآن آورده است.” او همچنین تاکید کرد که “هیچکس از حلقه وجوبی امر به معروف خارج نیست و بسیج از تمام ظرفیت‌ها البته با شیوه‌های صحیح در این امر استفاده می‌کند.”

به گفته نقدی، امر به معروف فقط مختص حجاب نیست: “منکر سیاسی و همکاری با دشمن بدتر از منکر حجاب و منکرهای اخلاقی است و ما منکرات اقتصادی هم داریم که باید نهی کرد.”

این فرمانده ارشد نظامی توضیح داده که “از سال گذشته آموزش‌های گسترده امر به معروف و نهی از منکر شروع شده و بسیجیان آموزش‌ها و شیوه صحیح و اصولی امر به معروف و نهی از منکر را دیده‌اند”.

 

پشتوانه‌سازی مجلس برای بسیج

 روز یکشنبه، ۱۸ آبان ماه، در ادامه بررسی طرح “حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” در مجلس شورای اسلامی، نیروهای بسیج موظف به “اجرای امر به معروف و نهی از منکر در مرتبه زبانی” شدند. در ادامه این مصوبه تاکید شده که “زبانی” بودن امر به معروف و نهی از منکر شامل “ضابطین قضایی بسیج” نمی‌شود و آنها می‌توانند در این زمینه “اقدام عملی” کنند.

خبرگزاری رسمی بسیج در همان روز، تصویب این ماده را پشتیبانی قانون از “بسیجیان ناهی از منکر” توصیف کرد؛ موضعی که به افزایش نگرانی‌ها در میان شهروندان دامن زد. چرا که با وجود انکار مقامات رسمی، بخشی از افکار عمومی معتقد است اسیدپاشی‌های اصفهان با امر به معروف و نهی از منکر مرتبط و نیروهای تندروی مذهبی عامل آن بوده‌اند. پیش از این هم رفتارهای تند و یا مداخله‌آمیز برخی نیروها، تحت عنوان این دستور مذهبی صورت گرفته و باعث بروز نارضایتی‌های فراوان شده است. تصویب این قانون و ایجاد پشتوانه قانونی برای دخالت در حریم شخصی و امر و نهی در مواردی مانند پوشش و ارتباط با جنس مخالف از سوی افرادی علاوه بر نیروهای پلیس، از هم اکنون باعث بروز برخی نگرانی‌ها شده است. در واقع با تصویب این ماده قانونی در مجلس، تمامی نیروهای بسیجی موظف به اجرای “زبانی” امر به معروف و نهی از منکر هستند و بخش قابل توجهی از آنان هم مانند گذشته اختیار “اقدام عملی” دارند.

 

از امر به معروف تا اسیدپاشی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را تصویب کردند. نمایندگان در حالی با ۱۵۶ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع این طرح را مصوب کردند که دولت بارها مخالفت خود را با مواد مطرح شده در آن اعلام کرده است. بر اساس این طرح هیچ فرد یا نهادی حق ندارد مانع از اجرای امر به معروف شود و کسانی که با آمران به معروف برخورد کنند سخت‌گیرانه مجازات خواهند شد.

کار بررسی مواد این طرح در صحن علنی مجلس و کمیسیون‌ها همچنان ادامه دارد اما به نظر می‌رسد سردار نقدی خیلی پیش‌تر از اینها و بدون دغدغه تصویب این طرح در مجلس، عزم خود را برای ورود گسترده بسیج به حوزه امر به معروف و نهی از منکر جزم کرده است.

در تابستان گذشته هم انصار حزب الله اصرار بر راه‌اندازی گروه‌های سیار امر به معروف و نهی از منکردر سطح پایتخت داشت اما با مخالفت وزارت کشور مواجه شد. اما حالا با تاکید ویژه بر روی نیروهای بسیج و موظف شدن آنها به اقدام، دیگر دولت نمی‌تواند مانع حضور بسیجیان در خیابان‌ها و معابر عمومی و اقدام آنها برای امر به معروف و نهی از منکر شود. حتی با استناد به برخی مواد این طرح، حضور گروه‌هایی مانند انصار حزب‌الله نیز تسهیل شده و جنبه قانونی پیدا خواهد کرد.

در نخستین روزهای رسانه‌ای شدن اسیدپاشی‌های اصفهان، وقتی نمایندگان مجلس سرگرم طرح “حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” بودند، معاون تقنینی معاونت پارلمانی رییس‌جمهوری با اشاره به اسیدپاشی‌ها به ماده ۲ این طرح ایراد گرفت.

در این ماده آمده است که امر به معروف و نهی از منکر، دعوت و واداشتن دیگران به معروف و نهی و بازداشتن از منکر است. محمدرضا خباز ضمن پیشنهاد حذف کلمه “واداشتن”، ایراد گرفت که “شاهد بودیم که چه اتفاقی در اصفهان افتاد، اخیراً اسیدپاشی روی صورت خانم‌ها در اصفهان شروع شده است، ما هم بدحجابی را تأیید نمی‌کنیم، ولی رفتار بازدارندگی سبب می‌شود تا از حیز انتفاع ساقط شود.”

او عنوان کرد: “واداشتن یک کار اجرایی بوده و آیا احتمال نمی دهید که این اقدام باعث بروز مشکل در جامعه شود؟” این اظهارات با اعتراض تعداد زیادی از نمایندگان مجلس همراه شد و در روزهای بعدی با همنوایی چهره‌های مختلف سیاسی و مذهبی، دیگر هیچ مسوولی از پیوند امر به معروف با حمله به زنان در اصفهان سخن نگفت.

-عکس: سردار نقدی، یکی از منابع آموزش به بسیجیان در زمینه امر به معروف و نهی از منکر را به خبرنگاران نشان می‌دهد.