تائید دستگیری علی شاکری

نویسنده

.alishakeri477.jpg

حمید شاکری

دو روز بعد از انتشار خبر دستگیری علی شاکری ایرانی مقیم آمریکا، سازمان دیده بان حقوق بشرنام وی را در بین افراد دستگیر و ناپدید شده توسط دستگاه امنیتی ایران اعلام داشته و بعد از گزارش روزنامه واشنگتن که آقای شاکری را یکی دیگر از قربانیان سیاست تازه اطلاعاتی دولت احمدی نژاد اعلام کرده است روزنامه کیهان در تهران نیز از وی نام برد.

پیش از آن که روزنامه کیهان که به جزئیات پرونده های امنیتی نزدیک است و معمولا زودتر از برنامه های تنظیم شده آن ها برای دستگیری ها و پرونده سازی ها خبر می دهد، دستگیری علی شاکری را در مقاله ای به قلم مدیر این رزونامه تائید کند به گفته هادی قائمی تحلیلگر ایران در دیده بان حقوق بشر این نگرانی وجود داشت که قرارداشتن این بازرگان ایرانی در موقعیت نامعلوم و در وضعیتی که کسی مسوولیت وی را نپذیرد، وی را از نظر جانی در موقعیت خطرناکی قرار داده باشد.

به نوشته خانم رابین رایت در واشگتن پست آقای قائمی ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت علی شاکری، این پرونده را در سال های اخیر کم سابقه توصیف کرده و آدم ربائی ونا پدیدشدن را بدترین وضعیتی خوانده که می تواند در مورد یک فرد شناخته شده رخ دهد.

بعد از انتشار گزارش واشنگتن پست و تائید دستگیری علی شاکری هنگام خروج از کشور، خبرگزاری کار [ایلنا] نیز خبر “روز” را منتشر کرد و در این زمان بود که حسین شریعتمداری در سرمقاله خود که به تکرار فرضیه اطلاعاتی خانه عنکبوت اختصاص دارد نوشت طی چند هفته اخیر برخی از «سرپل»ها و رابطین شبکه عنکبوت که ماموریت ارتباط اعضای داخلی شبکه با مراکز بیرونی این شبکه را برعهده داشتند، بازداشت شده اند.


مدیر کیهان در حالی که در گزارش چند روزگذشته اش ذکری از نام علی شاکری نشده است ادعا کرده که این روزنامه در چند گزارش جداگانه با ارائه اسناد آشکار و البته غیرقابل انکار از هویت واقعی آنها پرده برداشت،که عبارت بوده اند از هاله اسفندیاری [به عنوان همسر شائول بخاش]، کیان تاجبخش [ به عنوان نماینده موسسه آمریکایی «جامعه باز» و بنیاد «سوروس» در ایران] و علی شاکری نام برده و توضیح داده که وی عضو فعال این شبکه [شبکه ساختگی عنکبوت] و از اعضای سابق جبهه ملی و عنصر نزدیک به تشکیلات خاورمیانه ای حزب جمهوریخواه آمریکااست.

گفتنی است که بررسی اخبار و گزارش های متعدد مربوط به فعالیت های شاکری و انجمن های غیردولتی که وی در آن ها عضویت دارد نشان می دهد که وی از مخالفان سرسخت نومحافظه کاران و هوادار حزب دموکرات آمریکاست.

به گفته یک کارشناس، حسین شریعتمداری عملا همان چیزی را فاش کرده که در این لحظات بازجوها مشغول وارد آوردن فشار بر شاکری و اثبات آن هستند، وی با به کار بردن جمله “ از اعضای سابق جبهه ملی و عنصر نزدیک به تشکیلات خاورمیانه ای حزب جمهوریخواه آمریکا” خواسته است برای وی یک اتهام سیاسی درست کند.

خانم رابین رایت نویسنده واشنگتن پست و کارشناس مسائل ایران و خاورمیانه از انجمن صلح شهروندی که آقای شاکری مشاور آن است یاد کرده و در عین حال نوشته است که خانواده وی در لوس آنجلس پاسخ تلفن وی را نداده و حاضر به دادن اطلاعاتی درباره پدر و همسر خود نشده اند. تحلیلگر دیده بان حقوق بشر با اشاره به تحربیات گذشته طبیعی دانسته که خانواده شاکری برای خودداری از انتشار خبر دستگیری وی تحت فشار قرار گرفته باشند.

این همان ترفندی است که دستگاه های امنیتی دولت احمدی نژاد درباره همه کسانی که دستگیر می شوند به کار می برد و از زندانی می خواهد که به اصرار از خانواده خود تقاضا کند که از گرفتن وکیل و انتشار خبر خودداری کنند چرا که در غیر این صورت با زندانی بدرفتاری خواهد شد.

همین ملاحظات باعث شد که موضوع حمله افراد ناشناس به خانم هاله اسفندیاری، ربودن وسایل وی و از جمله پاسپورت و مدارک سفرش، احضارهای پی در پی و بازجوئی های چند شبانه روزی وی به امید واهی آن که بزودی ازاد خواهد شد مدت ها مخفی بماند و سرانجام نیز زمانی که وی رسما دستگیر شد، خبر آن اعلام گردید و بعد هم از ملاقات خانم شیرین عبادی وکیل دعاوی با وی جلوگیری شد.

در موارد مشابه دیده شده که از یک سو دستگاه بازداشت کننده مانع از گرفتن وکیل برای زندانی می شود و از سوی دیگر بعدا اعلام می دارند که کسی حاضر به قبول وکالت متهم نشده است.