احمدی نژاد: حمله- بوش: تحریم

نویسنده

bushahmadinejad478.jpg

آرش معتمد

همزمان با آغاز مذاکرات ایران و آمریکا در عراق، محمود احمدی نژاد اعلام کرد: “در ایران احدی حق ندارد در خصوص توقف یا کوتاه آمدن از حق خود، حتی برای یک ثانیه صحبت کند.” این سخنان در شرایطی مطرح شد که جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا خواستار افزایش تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران شد.

حملات لفظی ایران و آمریکا و تهدیدات طرفین در شرایطی بالا گرفته که علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فیگارو، خواستار میانجیگیری سارکوزی رئیس جمهور جدید این کشور برای حل بحرانی شده که به گفته وی “آمریکا آن را بلوکه کرده است.”

با این حال محمود احمدی نژاد در سفر به استان اصفهان و در جمع مردم مناطق مرکزی ایران، اظهار داشت: “امروز در ایران عزیز حتی یک نفر هم پیدا نمی شود که از توقف سخن بگوید و در صورت وجود چنین شخصی وی جرات طرح آن را نخواهد داشت.”

وی همچنین با اشاره به اینکه امروز ملت و کشور ایران، یک کشور هسته ای است، خطاب به کشورهای غربی گفت: “ملت ایران برای حرف‌های شما هیچ اهمیتی قایل نیست. شما از دست ملت ایران عصبانی هستید و ما این را خود می‌دانیم. شما امروز از عصبانیت از دست ملت ایران دندان‌هایتان را به هم می‌سایید. جواب ملت ایران به عصبانیت شما یک جمله‌ی قرآنی است و به قول شهید مطهری؛ عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید. این یک کلام الهی است.”

رئیس جمهوری اسلامی که پیش از این گفته بود پیشرفت در مسیر هسته‌ای به منزله حرکت قطاری است که فاقد دنده عقب و ترمز است اما فرمان و هدایت آن در دستان انسان‌های صالح است” با اشاره به تهدیدات نظامی بر علیه ایران، افزود: “من به افرادی که از این موضوع نگران بودند گفتم آنها جرات این کار را ندارند و فقط می‌خواهند ملت ایران را بترسانند. وقتی باز هم آنها بر صحت این تبلیغات روانی تاکید کردند به آنها گفتم هر گاه خواستند تاسیسات هسته‌ای نطنز را بزنند من نیز به آنجا رفته و در کنار مردم خواهم بود که مشخص شود این گونه عملیات روانی هیچ تاثیر ندارد.”

احمدی نژاد سخنان خود را به این ترتیب به پایان برد که: “امروز ماموریت بزرگ ما این است که خود و بشریت را به سمت سعادت واقعی سوق داده و هدایت کنیم.”

همزمان با این سخنان، علی لاریجانی در مصاحبه با فیگارو تنها راه خروج از بن بست کنونی را از سر گیری مذاکرات بدون پیش شرط ذکر کرد و اظهار داشت: “در این خصوص نیکلا سارکوزی رئیس جمهور جدید فرانسه می تواند نقش یک میانجی صادق را ایفا کند زیرا ما تصویر بسیار خوبی از فرانسه در ذهن داریم “.

از سوی دیگر ساعاتی پیش از اظهارات تازه احمدی نژاد، جرج بوش رییس جمهوری آمریکا خواستار افزایش تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران شد و گفت: “آمریکا در زمینه افزایش تحریم ها علیه ایران، با متحدان اروپایی خود همکاری خواهد کرد”.

وی همچنین از تبادل نظر با با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و هو جیانتائو رییس جمهوری چین سخن گفت.

به این ترتیب با حاد شدن اوضاع و در شرایطی که سخن از احتمال شکست مذاکرات بغداد می رود،

محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن دادن هشدار در مورد وضعیت موجود گفت: “در صورت ادامه روند کنونی، امکان یک راه حل صلح آمیز برای مساله هسته ای ایران کاهش می یابد و این مسیر ممکن است به یک رویارویی بزرگ منجر شود.”

آن هم در شرایطی که به گفته البرادعی “امکان بازرسی همه جانبه آژانس از تاسیسات هسته ای ایران فراهم نیست و هنوز مسایل حل نشده موجود است.”

در این شرایط و در حالیکه منوچهر متکی گفته است “در صورت واقع بینانه بودن گفتگوهای ایران و امریکا می توان به آینده آن امیدوار بود” تهران برای مذاکرات عراق پیش شرط هایی تعیین کرده ومشاور رایس نیز گفته است: “به نتایج مذاکرات ایران و آمریکا خوش بین نیستم.”