از سوریه تروریست زدایی می کنیم

نویسنده
شیرین کریمی

» پس از فرمانده سپاه نوبت به دولتی ها رسید

یک هفته پس از اذعان فرمانده سپاه به حضور نیروهای ویژه این نهاد نظامی در خاک سوریه برای کمک به دولت بشار اسد، یک مقام وزارت خارجه هم از حمایت قوی تهران برای “تروریست زدایی” از سوریه خبر داد. این در حالی است که بر اساس تحقیقات یک موسسه بریتانیایی ارتش سوریه که با سپاه قدس همکاری دارد در جریان سرکوب مخالفان، کودکان زیادی را کشته و یا شکنجه کرده است.

“ایران برای زدودن خاک سوریه از تروریست ها، تمام نفوذ و توان معنوی خود را بکار خواهد گرفت.” این پیامی است که روز گذشته معاون وزیر خارجه دولت احمدی نژاد به تعدادی از نمایندگان مجلس خلق سوریه داد. حسین امیر عبداللهیان در اظهارات روز سه شنبه تصریح کرده است که جمهوری اسلامی “با قوت” به حمایت از حکومت بشار اسد ادامه خواهد داد.

هفته گذشته بود که فرمانده کل سپاه پاسداران،در هجدهمین ماه ناارامی ها در سوریه سر انجام به حضور نیروهای ویژه سپاه در سوریه اذعان کرد و گفت :” ما کمک‌های فکری و مشاوره‌ای به سوریه به عنوان حلقه مقاومت که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند داریم. ایران نسبت به این مساله و کمک به آن افتخار می‌کند.”

 

شکنجه کودکان

بحران سوریه به ویژه از بهار امسال وارد فاز جنگ داخلی شده و ارتش و شبه نظامیان وفادار به بشار اسد با کمک های سپاه بیش از بیست هزار نفر از مخالفان که بسیاری از آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهد از پای در آورده است. به گزارش سایت بی بی سی فارسی، روز گذشته صندوق “نجات کودکان”، یک موسسه خیریه مستقر در بریتانیا، ادعا کرده است که در جریان ناآرامی های سیاسی در سوریه، کودکان به طور گسترده در معرض آدم ربایی، بازداشت و شکنجه قرار گرفته اند.

 

عبور سوریه از بحران

حالا امیرعبداللهیان با حمایت از حمام خونی که بشار اسد برای سرکوبی شهروندان سوری به پا کرده در دیدار با نمایندگان مجلس سوریه به “موفقیت های” دولت بعث این کشور در مقابله با “توطئه ها” اشاره کرده و گفته این کشور از “بحران” گذر کرده است. وی گفته: “امروز مشاهده می کنیم که دشمنان ملت سوریه در پیگیری اهدافشان برای نابودی نظام این کشور ناکام مانده اند و جمع بندی ما نشان می دهد به رغم مشکلات باقی مانده، سوریه از مرحله بحران عبور کرده است.”

 

ابراهیمی: اوضاع وخیم تر می شود

اما ناظران می گویند شدت مقاومت در برابر سرکوب های بشار اسد به اندازه ای است که می توان مواضع مقامات جمهوری اسلامی را خوش بینانه توصیف کرد. اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل نیز پیش بینی کرده اوضاع در سوریه “وخیم تر” شود. او گفته است بحران در سوریه “بسیار بد ” است.

ابراهیمی پس از بازگشت از ماموریتش در سوریه و دیدار با اعضای شورای امنیت در نیویورک در مقر سازمان ملل متحد با خبرنگاران گفته است:“هیچ اختلاف نظری درباره وخامت اوضاع در سوریه و وخیم تر شدن آن وجود ندارد؛ وضعیتی که منطقه و صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند.”

با این حال امیر عبداللهیان گفته است که “آینده سوریه” به هیچ کشور خارجی ربطی ندارد.در حالی که جمهوری اسلامی از سوی مخالفان بشار اسد، کشورهای منطقه و همچنین ایالات متحده متهم به ارسال سلاح و تجهیزات و نیروی نظامی به سوریه است، معاون وزیر خارجه گفته: “اگر کشورهای منطقه قصد کمک به سوریه را دارند باید ابتدا مرزهای خود را کنترل کنند.”

اظهاراتی که به شدت مورد استقبال نمایندگان مجلس حکومت سوریه قرار گرفت. برای نمونه محمد صبحی ابوالشامات، مسئول هیات سوری بازدید کننده از تهران و رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس سوریه از حمایت های جمهوری اسلامی از دولت بشار اسد در “ برابر هجمه های خارجی” تقدیر کرده است.

 

تقدیر از خبرگزاری فارس

همزمان روز گذشته سفیر جمهوری اسلامی در دمشق نیز به هتل “امیه”رفت تا در کنفرانس “نجات ملی سوریه” شرکت کند. در این کنفرانس نیز سیاستمداران وابسته به حکومت بشار اسد به تعریف و تمجید از مواضع تهران پرداخته اند. خبرگزاری فارس که در ماه های اخیر از کشتار شهروندان معترض توسط ارتش سوریه دفاع کرده با بشیر حیدر، عضو حزب بعث عربی دمکراتیک سوسیالیست مصاحبه کرده است؛ کسی که هم از مواضع جمهوری اسلامی و هم خبرگزاری نزدیک به سپاه قدردانی کرده است: “ایران برای ما به مثابه کشوری است که پرچم اسرائیل را به زیر کشید و پرچم فلسطین را برافراشت و این کشور سنگر مقاومت است و ما از خبرگزاری فارس و هرکس که در حل بحران سوریه گام برمی‌دارد و خواهان توقف خونریزی و خشونت‌ در این کشور است، تشکر می‌کنیم.”

 

حمایت نامحدود صالحی از اسد

گفتنی است چهارشنبه هفته گذشته علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم که به سوریه سفر کرده ضمن دیدار با رئیس جمهور این کشور، از حمایت “نامحدود” جمهوری اسلامی از سوریه در جنگ داخلی این کشور سخن گفت.

وزیر خارجه دولت احمدی نژاد در گفتگو با اسد از “تلاش‌های دولت سوریه برای بازگرداندن امنیت و ثبات” به این کشور کاملأ پشتیبانی و تأکید کرد که بحران سوریه “تنها در داخل و در میان خانواده سوریه‌ای‌ها” قابل حل است؛خانواده ای که ظاهرا جمهوری اسلامی بخش مهمی از آن است. چرا که خرداد امسال معاون فرمانده سپاه در مصاحبه با ایسنا گفته بود که جمهوری اسلامی در بحران سوریه به صورت “فیزیکی” دخالت کرده است.

در همین راستا همزمان با سفر صالحی به سوریه، عبدالباسط صیدا، رهبر شورای ملی سوریه که اصلی ترین نیروی سیاسی مخالف بشار اسد به حساب می آید در گفت‌وگو با شبکه الحیات به طور قاطع مخالفت شورای ملی سوریه با مشارکت جمهوری اسلامی در تلاش های جامعه جهانی برای حل دیپلماتیک بحران سوریه را اعلام کرد. چرا که به گفته وی “ایران خود بخشی از مشکل سوریه است.”