احمدی‌نژاد: مشکلات‌مان با آمریکا باید حل شود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» همزمان با هشدار اوباما درباره ایران هسته ای

احمدی‌نژاد خواستار “حل و فصل مشکلات میان آمریکا و ایران” شده اما باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، نسبت به خطر تجهیز جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای هشدار داده است.

سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره اسراییل، در یک نشست جانبی سازمان ملل با واکنش نماینده‌ی این کشور مواجه شده است. در همین حال، واکنش‌ها نسبت به آن‌چه که محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به خبرنگاران و خطاب به نمایندگان مجلس بر زبان آورده، ادامه دارد.

رییس دولت دهم در “نشست حاکمیت قانون”، از اسراییل با عنوان “کشوری بی‌ریشه” یاد کرده که دارای “رژیمی جعلی” است و از همه‌ی کشورها خواست تا “تلاش کنند که سرزمین‌های اشغال شده به صاحبان آن بازگردد”. سایت‌های اصول‌گرا حضور احمدی‌نژاد را در این نشست با “دست پر” توصیف کرده‌اند.

این در حالی است که به دنبال سخنان احمدی‌نژاد، هیات اسراییلی در اعتراض به وی، این نشست را ترک کرد. نماینده اسراییل با انتشار بیانیه‌ای از احمدی‌نژاد با عنوان فردی نام برد که علاوه بر تهدید “آینده یهودیان” اکنون به دنبال آن است که “گذشته ما را نیز محو کند”. وی رییس دولت ایران را فردی “متعصب” توصیف کرده که “نایده گرفتن او خطرهای واضحی” به دنبال دارد، به خصوص این‌که “او قدم به قدم در حال نزدیک شدن به دستیابی به سلاح هسته‌ای نیز هست”. نماینده اسراییل ادامه داده است: “کسانی که امروز این سخنان تنفرآمیز را نادیده می‌گیرند فردا مسئول کارهایی هستند که او خواهد کرد”.

سخنان احمدی‌نژاد در حالی بیان شده که پیش از این بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در دیدار با وی نسبت به “ تبعات مضر استفاده از الفاظ تحریک‌آمیز، پاسخگویی به اینگونه الفاظ و ابراز سخنان تهدیدآمیز از سوی کشورهای مختلف خاورمیانه” هشدار داده بود.

از سوی دیگر، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران پرداخت. وی گفت که جمهوری اسلامی تاکنون قادر به اثبات این مساله نبوده که “برنامه‌ هسته‌ایش از مسیر صلح‌آمیز منحرف نشده است”. وی گفته است که تجهیز ایران به سلاح هسته‎‌ای، “تهدیدی برای موجودیت اسرائیل، امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس و ثبات اقتصاد جهانی” است. اوباما اضافه کرد که گرچه آمریکا به دنبال حل این مشکل از طریق دیپلماسی است، اما “زمان برای ایران نامحدود نیست”.

باراک اوباما، با انتقاد از حمایت ایران از بشار اسد گفت: “همان طور که حکومت ایران حقوق شهروندان خود را محدود می‌کند، در دمشق هم حامی یک دیکتاتور است”.

رییس جمهور فرانسه نیز در سخنان خود، به انتقاد از جمهوری اسلامی و مسیر مذاکرات هسته‌ای پرداخت. فرانسوا اولاند، از احتمال دست یابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای، به عنوان “یکی از تهدیدهای عمده برای صلح جهانی” نام برد و گفت: “ایران به تعهدات بین‌المللی خود پایبند نیست و فرانسه نمی‌تواند این وضعیت را تحمل کند”. وی افزود که تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران نه برای تنبیه مردم، که برای وادار کردن حکومت به گفتگو وضع شده‌اند.

در همین حال محمود احمدی‌نژاد که پیش از این گفته بود تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، تغییر جدی در وضعیت پرونده هسته‌ای ایران رخ نخواهد داد، اکنون به صراحت خواستار مذاکره با آمریکا شده است.

وی در دیدار با “جمعی از نخبگان آمریکایی” گفته است که “موضوع هسته‌ای ایران کاملاً سیاسی شده‌ است. این موضوع بین ایران و آمریکاست و اگر امروز آمریکا خود را از آن کنار بکشد، دیگر کسی در جهان ادعایی علیه ایران ندارد و لذا معتقدم باید در عرصه‌ای جدا از مذاکرات هسته‌ای آن را حل و فصل کنیم”.

احمدی‌نژاد همچنین خواستار “حل و فصل مشکلات میان آمریکا و ایران” شده و گفته است: “ایران آمریکا را به رسمیت می‌شناسد و معتقد است می‌توانیم با یکدیگر رابطه داشته باشیم، اما موضوع به رسمیت شناختن یا نشناختن رژیم صهیونیستی هیچ ارتباطی به روابط ایران و آمریکا ندارد. برای بهبود شرایط بین ایران و آمریکا باید با نگاهی کلان‌تر به موضوع نگاه و ذهنیت‌ها را اصلاح کرد”.

احمدی‌نژاد پیش از این نیز در گفت‌وگو با واشنگتن پست، با اشاره به پرونده‌ی هسته‌ای ایران، گفته بود: “تجربه نشان می‌دهد که تصمیمات مهم و کلیدی در آمریکا در دوره نزدیک شدن به انتخابات آن کشور گرفته نمی‌شود. به اعتقاد من بعد از اینکه فضای انتخاباتی ایالات متحده پشت سر گذاشته شد بعضی صحبت‌ها هست که باید انجام شود و در مورد بعضی موضوعات کلیدی باید گفت‌وگو شود”.

 

جنجال ویدئوی احمدی‌نژاد

دوشنبه شب، ویدئویی منتشر شد که در آن به نظر می‌رسید محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی پیرامون تذکر نمایندگان مجلس به تعداد زیاد همراهان وی در سفر به آمریکا، از عبارتی رکیک استفاده کرده است.

در ساعات اولیه پس از انتشار این ویدئو در سایت یوتیوب، هزاران نفر از آن بازدید کردند و بسیاری از سایت‌های خبری به پوشش این مساله پرداختند. بسیاری از رسانه‌ها به انتقاد از لحن سخن احمدی‌نژاد پرداختند. یک نماینده مجلس نیز به موضع گیری علیه احمدی‌نژاد در این باره پرداخت.

اما ساعاتی پس از فراگیر شدن این خبر، بهمن کلباسی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی، در وبلاگ گزارشگران این سایت، نوشت که احمدی‌نژاد پس از مواجه شدن با سوال وی، “حرفی زد که به خاطر فاصله چند متری بین او و جایگاه خبرنگاران خیلی مفهوم نبود”. کلباسی افزود: “دو خبرنگار رسانه های فارسی زبان دیگر هم تماس گرفتند و می خواستند ببینند که آیا من هم آنچه آنها در ویدیو می شنوند در هنگام ضبط شنیده ام یا نه. یکی از آنها را پای تلفن نگه داشتم و نسخه اصلی ویدیو را شاید ۲۰ بار شنیدم و به او گفتم من چنین چیزی نمی شنوم و حس می کنم آقای احمدی نژاد می گوید: «اوه اوه». بلافاصله همان نسخه اصلی ویدیو را روی یوتوب گذاشتم و این توضیح را دادم که حس من این است که گفته: «اوه اوه» ولی واقعا تشخیص قطعی دادن مشکل است. ساعت ۶ صبح (به وقت نیویورک) که بیدار شدم ماجرا به یک سونامی تمام عیار تبدیل شده بود. خوشبختانه همکارانم در لندن ویدیو شبکه دیگری که با زاویه متفاوت از آقای احمدی نژاد فیلم گرفته را پیدا کرده اند که شک و تردید ها را برطرف می کند. آقای احمدی نژاد در پاسخ به من می گوید: «جدی می گی؟ اوه اوه»”.

وی همچنین در پایان نوشته‌ی خود، این مساله را ناشی از “قضاوت زودهنگام در عصر فیس بوک و توییتر” دانسته است. فیلمی که کلباسی به آن اشاره می‌کند، گزارشی است از رویترز که از فاصله‌ای نزدیک‌تر، گرفته شده.

این در حالی است که یکی از کاربران اینترنت، اقدام به انتشار عکسی از توییت‌های بهمن کلباسی کرده که نشان می‌دهد خود وی در ابتدا این احتمال را مطرح کرده که احمدی‌نژاد در پاسخ به وی، از الفاظ نامناسب استفاده کرده است.

احمدی‌نژاد را در سفر به نیویورک هیاتی صد و شصت نفره همراهی می‌کنند که گفته می‌شود بزرگ‌ترین هیات حاضر در اجلاس سال جاری سازمان ملل است. تعداد اعضای این هیات، پیش از این باعت شده بود که برخی نمایندگان مجلس در این باره به وی تذکر دهند.

وی در پاسخ به برخی انتقادها پیرامون حضور اعضای خانواده‌ی خود در این سفر، گفته بود که اعضای خانواده وی از سفر، به ویژه به همراه خود رییس جمهور محروم هستند و لذا خیلی عجیب نیست اگر در سفر به نیویورک او را همراهی کنند.