انتخابات ایران محکی برای حکومت

نویسنده

» گزارشی از دیلی استار

روز جمعه از 48 میلیون نفر واجد شرایط خواسته شده  در انتخابات مجلس که نتیجه آن نشان می دهد میزان طرفداران حکومت چقدر است، شرکت کنند.

این اولین انتخابات بعد از انتخابات مخدوش ریاست جمهوری در سال 2009 است که منجر به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد و ماه ها اعتراض خیابانی و سرکوب خونین معترضان توسط نیروهای امنیتی شد.

این بار اعتراضی در کار نیست.اما نتیجه حضور رای دهندگان نشان خواهد داد که مردم تا چه میزان از محافظه کاران که در راس مجلس قرار دارند، حمایت می کنند. مقامات ایران دلشان می خواهد که مردم از این انتخابات حمایت کنند.

در آخرین انتخابات مجلس در سال 2008، میزان مشارکت مردم 55.4 درصد بود. میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بیش از 70 درصد بود.

هیچ حدس و گمانی از میزان مشارکت در انتخابات آینده وجود ندارد. اما برخی افراد و رسانه ها اعلام کرده اند که میزان مشارکت به بیش از 60 درصد می رسد.

رهبران ارشد کشور مردم را به رای دادن تشویق می کنند زیرا هر چه میزان حضور مردم و مشارکت در انتخابات بیشتر باشد، نشان می دهد که حکومت طرفدار دارد و این مشارکت به حکومت مشروعیت می دهد. این درحالی است که ایران از سوی غرب و اسرائیل بر سر برنامه های اتمی اش تحت فشار قرار دارد.

آیت الله علی خامنه ای، روز دوشنبه گفت که مشارکت عظیم مردم در انتخابات لازم است تا به دشمن نشان بدهیم که نمی تواند در مقابل کشور ما ایستادگی کند.

احمدی نژاد نیز روز سه شنبه گفت رای دادن وظیفه ملی ماست و وزیر دفاع، احمد وحیدی هفته گذشته اعلام کرد که حضور عظیم مردم در انتخابات امنیت ایران را تضمین می کند.

وحیدی گفت: “بدون شک، هر چه حضور مردم در انتخابات بیشتر باشد، امنیت ملی بالاتر می رود.”

رای دهندگان ایرانی باید از میان 3444 کاندیدا که برای 290 کرسی مجلس رقابت می کنند نمایندگان را انتخاب کنند. همه کاندیدا ها باید مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرند و به حکومت اسلامی و خامنه ای وفادار باشند.

این انتخابات بین دو گروه محافظه کار برگزار می شود: حامیان احمدی نژاد و کسانی که با او مخالف هستند.

نتیجه این انتخابات کمک می کند تا عرصه برای انتخابات سال 2013، زمانی که احمدی نژاد باید جایش را به جانشین اش بدهد، آماده شود.

تعداد بسیار کمی از اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کرده  و احزاب اصلی اصلاح طلب انتخابات را تحریم کرده اند.

تبلیغات انتخابات که از هفته گذشته آغاز شده است، به شدت ساکت است و هیچ مناظره ای بین کاندیدا ها در مورد مسائل روز مثل وضعیت بد اقتصادی، تورم و تحریم غرب و افزایش انزوای ایران در عرصه بین المللی صورت نمی گیرد.

تدبیر امینتی خاصی از سوی مقامات اعلام نشده است اما آنها در مورد هر نوع نشانه ای از حضور مخالفان هشیار هستند.

عفو بین الملل روز سه شنبه گزارش داد که نقض آزادی بیان در آستانه انتخابات افزایش یافته است.

آنا هریسون، معاون عفو بین الملل در خاورمیانه و آفریقای شمالی گفت: “هر نوع برنامه تحت ایجاد گروه های اجتماعی در اینترنت، تشکیل یا پیوستن به ان جی او ها، ابراز مخالفت با حکومت تلقی می شود و می تواند منجر به زندانی شدن فرد شود.”

دیلی استار، 29 فوریه