دیدن تصاویر کشته شدگان نیم ساعت طول کشید

لیلا طیری
لیلا طیری

» آلبوم مفقودالاثرها در اختیار نهادهای امنیتی

در حالیکه خانواده های بازداشت شدگان کودتای 22 خردادبین دادگاه انقلاب و زندان اوین سرگردانند، شهادت سهراب اعرابی و تحویل پیکر بی جان او پس از 26 روز و انتشار اخباری مبنی بر وجود صد ها جنازه در پزشکی قانونی و سردخانه های بی نشان بر نگرانیها افزوده است. این در حالیست که هیچکدام از نهادهای قضایی و امنیتی حاضر به پاسخگویی نیستند.

در همین ارتباط سایت نوروز، پایگاه اینترنتی جبهه مشارکت دیروز به نقل از  خانواده ای که مشخصات آنان اعلام نشده، گزارش داد این خانواده را به سردخانه ای در جنوب غربی تهران که مخصوص نگهداری میوه و محصولات لبنی است برده اند و آلبومی در اختیارشان گذاشته اند که تصویر صدها کشته در آن بوده است تا جنازه فرزندشان را از بین آنها پیدا کنند. به گفته این خانواده  دیدن تصاویر کشته ها نفر نزدیک به نیم ساعت به طول انجامیده است.

یکی از اعضای این خانواده گفته “در زمان خروج از این سردخانه پیکر صدها شهید را دیده است که در آنجا روی هم گذاشته شده بودند. این مادر داغدار می گوید با آنکه جنازه فرزندم را پیدا نکردم اما با دیدن آنهمه جنازه که رو هم دپو شده بود از هوش رفتم و وقتی به هوش آمدم که در بیرون سردخانه و در ماشین بودم.”

بر اساس این گزارش برخی از خانواده های مفقودالاثر ها را به محل نامعلومی دعوت می کنند و بعد از توجیه و تهدید آنها مبنی بر اینکه اگر خبری درز کند، دیگر اعضای خانواده در خطر خواهند بود، از آنها تعهد می گیرند که در مورد مرگ عزیزانشان اطلاع رسانی نکنند. همچنین از آنها می خواهند با امضاء اوراقی تائید کنند عزیزانشان بر اثر تصادف و یا دیگر حوادث طبیعی جان سپرده اند و بعد جنازه هارا تحویل خانواده های داغدار می دهند.

همه اینها در حالیست که تمامی مقامات نظامی کشور در هفته های اخیر استفاده از سلاح گرم در درگیری های تهران را رد کرده اند و مشخص نیست این همه شهید و کشته که هر روز تنها نام برخی از آنها منتشر می شود به چه صورت کشته و شهید شده اند.

 

مراجعه 130 نفر به کمیته حقوق بازداشت شدگان و آسیب دیدگان

این گزارش در حالی منتشر شده که سایت اعتماد ملی، پایگاه اینترنتی حزب اعتماد ملی خبر ازمراجعه 130 نفر به دفتر کمیته پیگیری حقوق بازداشت شدگان و آسیب دیدگان حوادث بعد از انتخابات داده است. از این تعداد، 56 نفر در مورد افراد بازداشت شده تهران و شهرستان ها، 27 نفر در مورد آسیب دیدگان ضربات باتوم، تیر و ضرب و شتم، یا به  آتش کشیده شدن منازل مسکونی شان گزارش داده اند. 46 نفرهم وابستگان مفقودینی بوده اند که کسی اطلاعی از آنان ندارد.

 در این میان 4 نفر از بازداشتی های مذکور جزو خانواده های شهدا بوده اند؛ صدها نفر نیز بصورت تلفنی و بدون ذکر نام بازداشت شدگان خود، به دلیل مسائل امنیتی، خواستار پیگیری و رایزنی مهدی کروبی  برای آزادی آنان شده اند.

 

مسئولیت تازه مرتضی الویری

همزمان اعلام شد کمیته پیگیری حقوق بازداشت شدگان و آسیب دیدگان حوادث بعد از انتخابات روز دوشنبه تشکیل جلسه داده، و مرتضی الویری را به عنوان نماینده مشترک میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای رایزنی با مسوولان تعیین کرده است. الویری مسول رایزنی با مسوولان قضایی و امنیتی درباره بازداشت شدگان بعد از کودتای 22 خرداد است.

از سوی دیگر پایگاه خبری دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، از مراجعه اعضای خانواده های کسانی به دادگاه انقلاب خبر داده است که از زمان اعتراضات خیابانی روز ۱۸ تیر از سرنوشت بستگان خود بی اطلاع مانده اند.

این در حالیست که بر اساس گزارش خبرنامه امیرکبیر، اسامی ۲۰۰ نفر از بازداشت شدگان ۱۸ تیر در کنار در اصلی زندان اوین نصب شده است.