سینمای ایران

نویسنده
شهلا گروسی

تازه های سینمای ایران در گزارش خبری روز؛ یادداشتی باب دلتنگی های بهزاد فراهانی پس از کوچ فرزندش به اروپا و دیگر از این دو، بررسی فیلم “پرچم های پدران ما” در صفحه سینمای جهان…

سینمای ایران در هفته ای که گذشت

کپی برابر اصل در خانه سینما…

به زودی آثار داوود رشیدی منتشر می شود

نمایشنامه‌های ترجمه شده ”داوود رشیدی” منتشر می‌شود .

داوود رشیدی گفت: «از سه ماه قبل نمایشنامه‌هایی که تاکنون ترجمه کرده‌ام را جمع‌آوری کرده و در اختیار انتشارات افراز قرار دادم که به زودی این نمایشنامه‌ها در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.»

وی در ادامه از نگارش کتابی توسط علی منصوری خبر داد و افزود: «منصوری در این کتاب که قرار است باز هم با حمایت انتشارات افراز به زودی منتشر شود، بیشتر به زندگی هنری‌ من پرداخته است.»

رشیدی تصریح کرد: «تاکنون قسمت‌های مربوط به تئاتر در زندگی‌ام به پایان رسیده و در ادامه به بخش فعالیت‌هایم در سینما و تلویزیون پرداخته خواهد شد.»

«ورود آقایان ممنوع» رکورد «اخراجی ها 3» را در تهران شکست 

فروش فیلم «ورود آقایان ممنوع» درتهران به رقمی معادل ۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان رسیده در حالی که فروش فیلم اخراجی‌های ۳ در پایان اکران خود در تهران رقمی معادل ۲میلیارد و ۲۷۲ میلیون تومان بود.میزان فروش کل  فیلم «ورود آقایان ممنوع» پس از هفت هفته در کشور به رقمی معادل ۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان رسیده است.

علی سرتیپی مدیر عامل فیلم ایران و مدیر بخش فیلم‌های «ورود آقایان ممنوع» و «سیزده ۵۹» با اعلام این مطلب افزود: فیلم «ورود آقایان ممنوع» در هفته هشتم در تهران به رقمی معادل ۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان و در شهرستان‌ها به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است و این هم در حالی اتفاق می‌افتد که ماه رمضان آغاز شده است.

نمایش ویژه «کپی برابر اصل» با حضور کیارستمی در خانه سینما

عباس کیارستمی در میان داوران پانزدهمین جشن سینمای ایران حضور یافت. شامگاه شنبه 15 مرداد ماه نسخه‌ تازه‌ آخرین ساخته‌ عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران کپی برابراصل برای داوران پانزدهمین جشن سینمای ایران در تالار سیف‌الله داد به نمایش در آمد.کیارستمی این نسخه را بر اساس فیلم‌نامه خود زیر نویس کرده، و برای اولین‌بار برای داوران پانزدهمین جشن سینمای ایران به نمایش درآورد.

زمان اجرا در ماه رمضان روی تعداد تماشاگران اثرگذار است

رسول نجفیان گفت: «در ماه مبارک رمضان می‌توان از شادترین تا غمگین‌ترین موضوعات را برای اجرای نمایش‌ها استفاده کرد.»

وی با اشاره به نوع مواجه مخاطب با اجرا در این ماه عنوان کرد: «سال گذشته نمایش بیژن و منیژه را در ماه رمضان به صحنه بردم و بین نمایش، آنتراکی برای افطار تماشاگران تعیین کرده بودیم که همین این امر تا حدودی رکود مخاطب را از بین برد و از نمایش هم استقبال شد.» نجفیان خاطرنشان کرد: «زمان اجرای نمایش در ماه رمضان بر روی میزان تماشاگر بسیار اثر گذار است و به نظرم ساعت 10 به بعد که مدتی از افطار گذشته زمان خوبی برای اجرا خواهد بود.»

سفر کیارستمی به ژاپن در جستجوی بازیگر

«عباس کیارستمی» برای پیدا کردن نقش اول مرد فیلم جدیدش ماه آینده به ژاپن سفر خواهد کرد.

روزنامه “ژاپن تایمز” گزارش داد، عباس کیارستمی ماه آینده به توکیو سفر می‌کند تا با برگزاری یک آزمون آزاد، بازیگر مرد اصلی فیلم جدیدش را پیدا کند.

به گزارش این روزنامه، کیارستمی به دنبال مردی حدودا ‌۶۰ ساله است که شوخ‌طبع، پرهیجان و باهوش بوده و درعین حال درگیر یک رابطه عاطفی با زنی کوچک‌تر از خودش می‌شود.

براساس اعلام کمپانی فیلم MK2 فرانسه، کیارستمی پروژه فیلم جدید خود باعنوان «پایان» را از ماه سپتامبر در ژاپن مقابل دوربین خواهد برد.

این درام عاشقانه که بودجه ‌۸/۴ میلیون دلاری برای آن درنظر گرفته شده است، ابتدا قرار بود از ماه جاری میلادی در ژاپن ساخته شود که دچار تغییر شد.

فیلم «پایان» ادامه ساخته قبلی کیارستمی «کپی برابر اصل» خواهد بود که از هم‌اکنون حضور «آئوی میازاکی»، بازیگر ژاپنی در آن قطعی شده است.

نامه نگاری وحیده محمدی فر درباره جدیترین فیلم مهرجویی

پس از انتشار خبر اختصاصی سایت “سینمای ما” به نقل از وحیده محمدی فر درباره قطعی بودن انتخاب دو بازیگر اصلی فیلم تازه داریوش مهرجویی، خبرگزاری “مهر” و به دنبال آن روزنامه “بانی فیلم” این خبر را تکذیب کردند.

در متن خبر خبرگزاری مهر چنین آمده بود: «وحیده محمدی فر به دنبال انتشار خبرهایی در مورد بازیگران فیلم “نارنجی پوش” به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اخباری که در مورد انتخاب بازیگران فیلم “نارنجی پوش” در رسانه های مختلف منتشر می شود، باید بگویم که من هیچ قطعیتی را در مورد این انتخاب ها به طور صد در صد اعلام نکرده ام و فهرست کامل عوامل این پروژه به زودی از طریق روابط عمومی فیلم در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.”

تکذیب خبرهای موثق سایت “سینمای ما” که نتیجه همراهی و اعتماد اهالی سینما به این رسانه است، متاسفانه این روزها برای برخی خبرگزاری ها و نشریات به سوژه ای جالب تبدیل شده است. گویا در فضای امروز مطبوعات و رسانه ها، تحمل موفقیت و پر مخاطب بودن رسانه ما دشوار و رقابت سالم ناممکن شده که همکاران ما را وادار به چنین رفتارهای غیراخلاقی و ناپسندی کرده است.

وحیده محمدی فر - فیلمنامه نویس توانای کشور و همسر داریوش مهرجویی سینماگر برجسته ایرانی - در واکنش به تکذیب حرف هایشان، یادداشت کوتاهی نوشت:

«من واقعا متاسفم که یک کلام ساده و منطقی ناگهان تبدیل به یک تکذیبیه علیه خود آدم میشود. بله! من از طرف آقای مهرجویی اعلام کردم که ایشان دو تن از بازیگران اصلی فیلم «نارنجی پوش» را انتخاب کرده اند؛ آقای حامد بهداد و خانم میترا حجار… و این خیلی طبیعی است که من در برابر پرسش های مکرر بگویم نمیتوان هیچ چیزی را “صدرصد” اعلام کرد چون حتی پیش بینی آب و هوا هم همیشه صددرصد درست از آب در نمی آید! اصلاً ممکن است برای بازیگر مساله ای پیش بیاید که نتواند به پروژه بپیوندد. من که نمی توانم آینده را پیشگویی کنم. در نهایت یادآوری می کنم که خود آقای مهرجویی هم در روزنامه شرق نام این دو نفر را به عنوان بازیگر فیلم تازه شان را اعلام کرده بودند.»

فیلمنامه “خوابگردها” آماده برای دریافت پروانه ساخت

مهدی نادری از پایان نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی “خوابگردها” و ارائه آن برای دریافت پروانه ساخت خبر داد.

مهدی نادری در این ارتباط گفت: نگارش فیلمنامه “خوابگردها” به پایان رسیده وهم اکنون به همراه مسعود جعفری جوزانی تهیه‌کننده “خوابگردها” مشغول فراهم کردن مقدمات اولیه اتولید ین فیلم هستیم.

نادری ادامه داد: این فیلم قطعا با “بدرود بغداد” متفاوت است، اگر قرار باشد همه فیلم‌های من شبیه فیلم اول من باشد، دیگر برای یک فیلمساز رشد محسوب نمی‌شود و نشان دهنده عقب‌گرد در حرکت او است.

وی درباره اکران عمومی “بدرود بغداد” عنوان کرد: این فیلم درتور بزرگ اروپایی صلح که در ایتالیا برگزار شد به نمایش عمومی در آمد، این تور در لندن ادامه دارد. این تور توسط حامیان صلح در دنیا برگزار می‌شود و آنها با این کار صلح را در دنیا تبلیغ و ترویج می‌کنند. این از اهداف مهم جشنواره است که ششمین دوره خود را سپری می‌کند. این رویداد بعد از فاجعه 11 سپتامبر برگزار می‌شود.

مستند پشت‌صحنه‌ “یه حبه قند” اکران عمومی می‌شود

پیش از اکران عمومی فیلم یه حبه قند ساخته‌ رضا میرکریمی، مستندی از پشت‌صحنه این فیلم در سینماهای سراسر کشور به نمایش گذاشته می‌شود.

این فیلم مستند که به کارگردانی مژگان ایلانلو ساخته شده، قرار است قبل از اکران فیلم یه حبه قند در تعدادی محدودی از سانس‌ها وسینماها به نمایش درآید.

این مستند پیش از این ودر زمان جشنواره فیلم فجر و در یک مراسم اکران خصوصی درخانه سینما با حضور رخشان بنی‌اعتماد ،رضا کیانیان،سید محمد بهشتی ،غلامرضا موسوی ،سعید پور صمیمی ،نگار جواهریان ،دکتر محمد سریر ،هوشنگ گلمکانی ،امید روحانی ،شادمهر راستین و….به نمایش درآمد.

فیلم یه حبه قند ساخته رضا میرکریمی که قرار است از بیستم مهرماه در سینماها اکران شود، تاکنون جوایز بهترین فیلم جشنواره فیلم شهر و جایزه بهترین فیلم وکارگردانی شب تهیه‌کنندگان ،جایزه ویژه جشن انجمن منتقدان ونویسندگان سینمایی و… را بدست آورده است.

نمایش فیلم کوتاه ایرانی در شبکه تلویزیونی ایتالیا

یک فیلم کوتاه ایرانی روی آنتن شبکه تلویزیونی ۲۰۰۰ ایتالیا رفت.

فیلم کوتاه یک و نیم دقیقه‌ای چراغ زرد ساخته طلایه اطلسی پنجم آگوست روی آنتن این شبکه رفت.

اطلسی در گفت‌وگویی زنده پس از نمایش فیلم گفت: میان ترافیک زندگی پرمشغله شهری، چراغ زرد با ضربان خود سعی دارد در لحظه‌ای کوتاه فلسفه زندگی را به ما یادآور شود.

نشانه‌ها در زندگی، در لحظه حساس تصمیم گیری ما را یاری می‌کنند؛ اما کافی نیستند و این ما هستیم که باید راه شخصی خود را آگاهانه انتخاب کنیم.

شکایت از دکتر علی رفیعی برای آقا یوسف

محمد امیریاراحمدی در پی آن چه اقتباس بدون مجوز از نمایشنامه‌اش در فیلم «آقا یوسف» می‌خواند، از دکتر علی رفیعی به خانه تئاتر و خانه سینما شکایت برده است.

این نمایش‌نامه‌نویس توضیح داد: سال 89 مطلع شدم آقای دکتر علی رفیعی در تدارک ساخت فیلمی با عنوان «آقا یوسف» هستند که فیلم‌نامه‌ی‌ این اثر اقتباسی از موقعیت اصلی نمایش‌نامه‌ی «شب آخر جهان» نوشته‌ی اینجانب است. از آنجا که اقتباس ایشان بدون کسب اجازه از مولف بوده است، لازم دانستم برای احقاق حقوق قانونی خود مطالبی را به اطلاع شورای داوری خانه تئاتر و شورای داوری خانه سینما برسانم و براساس قوانین مربوط به مالکیت معنوی و حقوق مولف خواهان رسیدگی به تخلفات ایشان شوم.

وی مدعی شد: چهار سال پیش به دعوت ایشان برای همکاری در نوشتن فیلم‌نامه‌ی «رودخانه» چند بار به ملاقات ایشان رفتم و در یکی از این نشست‌ها و در حضور دوستی مشترک (آقای‎آرش پارسا‎خو) به دلیلی قصه‌ی نمایش‌نامه‌ی «شب آخر جهان» را به طور کامل و دقیق برای ایشان بازگو کردم. نمایش‌نامه‌ای که با نام اختصاری «شب» در سال 83 به کارگردانی آقای «نادر برهانی مرند» و در سال 85  نیز به کارگردانی خانم «آزاده انصاری» برای حضور در جشنوار‌ه‌ی تئاتر فجر و جشنوار‌ه‌ی تئاتر بانوان پیشنهاد شد، اما هر بار به علت ایرادات نظارتی از حضور در جشنواره و در نتیجه از اجرای عمومی بازماند.

یاراحمدی در ادامه مدعی شد :آقای دکتر رفیعی پس از شنیدن قصه‌ی نمایش‌نامه‌ی «شب آخر جهان» با اشتیاق بسیار علاقه و آمادگی خود را برای ساخت فیلمی بر اساس آن برازکرد.

وی یادآور شد: سال 89 مطلع شدم که آقای دکتر رفیعی با اقتباس از موقعیت اصلی و نیز بخشی از طرح داستانی نمایش نامه «شب آخر جهان» فیلمنامه فیلم جدیدشان «آقا یوسف» را نوشته‌اند. لذا با ایشان تماس گرفتم و درباره‌ی مصادره‌ی موقعیت وطرح نمایش‌نامه‌ام به ایشان اعتراض کردم

نویسنده نمایش‌نامه‌های «تیغ کهنه» و «اعترافاتی در باره زنان » با تاکید بر اینکه از این اعتراض قصد بهره‌برداری مادی نداشته است، افزود: در گفت‌وگویی که سال گذشته با دکتر رفیعی داشتم، اعلام کردم دلیل این اعتراض به هیچ وجه انگیزه‌ی مادی نیست و صرفا برای دفاع از نام و اصالت نمایش‌نامه‌ای است که اگر در محاق تنگ نظری‌های نظارتی گرفتار نبود، چنین زمینه‌ای برای انکار هویت و مصادره‌اش از سوی ایشان فراهم نمی‌شد. ظاهرا آقای رفیعی قانع شدند و وعده دادند که دراین‌باره اندیشه کنند و پیشنهادشان را برای تامین و تضمین حقوق مولف به اینجانب اعلام نمایند.

 

«ناصر صفاریان» نایب ریس انجمن مستندسازان شد

به دنبال کناره گیری محبوبه هنریان به دلیل گرفتاری کاری، ناصر صفاریان به عنوان عضو اول علی البدل، به هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران راه یافت.

صفاریان که در دوره قبل هم در این هیات حضور داشت و سخن گوی انجمن بود، بنا به تصمیم هیات مدیره، به عنوان نایب رییس انجمن مستندسازان سینمای ایران انتخاب شده است

رضا میرکریمی به مستند کردن حسینه اعظم زنجان کمک می‌کند

مجموعه مستند حسینیه اعظم در مرکز زنجان در دست تولید است.

تهیه کننده این مستند گفت : این مجموعه روایت‌گر یکی از مهم ترین حرکت‌های مردم نهاد کشور و بلکه منطقه است که به واسطه ابعاد معنوی آن تمام عوامل دولتی نیز در خدمت آن است.

محمد داودی حسینیه اعظم زنجان را صاحب بزرگ ترین کتابخانه موضوعی محرم، امام حسین (ع) و قیام کربلا دانست و خاطر نشان نمود : ساخت این مجموعه 3 قسمتی اولین مستند نمایشی، کیفی و عمیق در خصوص این رویداد بزرگ مذهبی است.

تهیه کننده مستند حسینیه اعظم زنجان حضور رضا میرکریمی به عنوان مشاور در کنار مجید عاشقی کارگردان را در تولید یک مستند کیفی موثر دانست .

گفتنی است بزرگترین هیات عزاداری ایران مربوط به حسینه اعظم زنجان است که همه ساله ایام تاسوعا و عاشورای حسینی علاوه بر حضور مردم از نقاط مختلف کشور، میزبان عده بی شماری از گردش گران و ایرانیان خارج از کشور است.

اکران بین المللی «جرم»

فیلم سینمایی «جرم» در دو سالن سینما در کانادا به نمایش عمومی درآمده است و در ادامه به جز نمایش در سالن‌های آمریکا، از هفته دوم بعد از عید فطر در سینماهای مالزی نیز به نمایش درخواهد آمد.

علی سرتیپی مدیرعامل پخش فیلمیران  به نمایش فیلم در سینماهای آمریکا اشاره کرد و گفت: فیلم درسینماهای آمریکا پس از کانادا به نمایش درخواهد آمد. البته برای اکران فیلم در سینماهای آمریکا فیلم زیرنویس انگلیسی شده است.

امکان مجدد تماشای فیلم اصغر فرهادی در ماه رمضان

فیلم سینمایی “جدایی نادر از سیمین” به کارگردانی و تهیه کنندگی اصغر فرهادی روی پرده رفت. برنامه زمانبندی اکران فیلم سینمایی “جدایی نادر از سیمین” در ماه مبارک رمضان به شرح ذیل است:

سینما ایران: ۲۴:۳۰ بامداد

سینما عصر جدید: سانس: ۲۲ / ۲۴:۱۵ بامداد

بخش‌هایی از موزه سیما رونمایی شد

برای اولین بار بخش‌هایی از موزه سیما در نوزدهمین نمایشگاه قرآن کریم رونمایی شد.

در این بخش قسمت‌هایی از آکسسوارهای فیلم‌های مذهبی چون “امام علی(ع)“، “تنهاترین سردار”، “مسافر ری”، “مختارنامه”، “یوسف پیامبر(ع)“، “بشارت منجی”،”ولایت عشق”،”مردان آنجلس”و… به معرض نمایش گذاشته شده است.

طرح برپایی موزه سیما اولین بار در جریان بازدید علی دارابی از شهرک تلویزیونی - سینمایی غزالی مطرح شد که در خلال آن معاون سیما خاطر نشان کرد: موزه سیما تاریخ مصور تلویزیون در ایران خواهد بود. در این موزه می‌توان دستاوردهای خاطره‌انگیز سال‌ها فعالیت سیما را به نمایش گذاشت.

 

بازیگر جوان سینما و تئاتر ایران درگذشت

فرانک میری بازیگر جوان سینما و تئاتر بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. میری فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشکده هنر و معماری بود و فعالیت هنری خود را از سال 1381 در نمایش‌های دانشجویی آغاز کرد. بازی در نمایش¬های “عشقه” به کارگردانی محمد رحمانیان، “راز ماهی طلایی آکواریوم آقای ژان” به کارگردانی احمد ایرانیخواه، “ما کجا اینجا کجا” به کارگردانی میثم یوسفی، “پیک نیک در میدان جنگ” محمد هوشمندفر، “تئوری بیندر مایر” به کارگردانی محمد خداوردی و… از جمله فعالیتهای این بازیگر فقید تئاتر است.

وی دستیار کارگردانی فیلم‌های تلویزیونی مختلفی را بر عهده داشته و در فیلم سینمایی “پرونده هاوانا” به کارگردانی علیرضا رئیسیان و “جایی برای زندگی” به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا به ایفای نقش پرداخته بود.

هشدار معاونت سینمایی: اخذ مجوزهای قانونی پیش از ساخت شهرک سینمایی

معاونت سینمایی در خصوص عواقب ایجاد هر گونه تعهد در زمینه ایجاد شهرک های سینمایی پیش از اخذ مجوز قانونی هشدار داد.

روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صدور مجوز فعالیت شهرک سینمایی منوط به ارائه سند مالکیت ، کاربری مناسب ، مجوز ساخت و ساز و نیز تأمین زیر ساخت های اولیه از قبیل راه دسترسی و شبکه های آب ، برق و مخابرات زمین در نظر گرفته شده برای احداث شهرک و همچنین اطمینان از تأمین سرمایه مورد لزوم توسط اشخاص واجد صلاحیت است .

همچنین در این خبر آمده است: با عنایت به آنکه ممکن است تدارک ایجاد هر یک از شهرک های سینمایی به دلیل موانع قانونی انتقال مالکیت یا تغییر کار بری مجوز ساخت و ساز در زمین ، نبود زیر ساخت های مورد نیاز یا عدم تأمین سرمایه مورد لزوم منجر به صدور مجوز مربوط نگردد و از این رو اقدامات زود هنگام می تواند موجب سوء استفاده مالکین زمینهای همجوار یا تضییع حقوق اشخاصی شود که احیانأ برای راه اندازی شهرک مزبور متحمل هزینه هایی می شوند .لذا معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به عواقب ایجاد هرگونه تعهد در زمینه ایجاد شهرک های سینمایی پیش از اخذ مجوز قانونی هشدار می دهد.

ایرج قادری در بیمارستان بستری شد

ایرج قادری که فیلم سینمایی «شبکه» را آماده اکران دارد مدت¬ها است به بیماری سرطان ریه مبتلا است و عود کردن مجدد این بیماری او را راهی بیمارستان کرده است. قادری کارگردان قدیمی سینمای ایران که آخرین فیلم اکران شده‌اش «پاتو زمین نذار» بود به تازگی به شدت بیمار شده و عوارض ناشی از این بیماری به بستری شدن وی در بیمارستان منجر شده است.

این کارگردان 76 ساله که بازی در سینما را با ایفای نقش در «چهارراه حوادث» ساخته ساموئل خاچکیان آغاز کرده ابتدای هفته جاری در مراسمی که به مناسبت افتتاح «شبکه» در اریکه ایرانیان برگزار شده بود شرکت کرد ولی اوضاع جسمانی نامناسبش تنها مجال صحبتی چند جمله‌ای با مخاطبانش را به وی داد.

قادری که اغلب به عنوان یکی از فیلمسازان سینمای پیش از انقلاب شناخته شده فعالیت خود در دوران پس از پیروزی انقلاب را با ساخت «تاراج» ادامه داد اما بعد از این فیلم حدودا ده سال ممنوع‌الفعالیت بود تا اوایل دهه هفتاد که توانست درام جنایی «می‌خواهم زنده بمانم» را بر مبنای فیلمنامه‌ای از رسول صدرعاملی و براساس داستان زندگی پدرام تجریشی جلوی دوربین ببرد.

فاکتورهایی که ستاره‌ها را در یک فیلم جمع می کند

امید بنکدار و کیوان علیمحمدی معتقدند حضور بازیگران سرشناس در «شبانه‌روز» جزو سرمایه‌های فیلم است تا جهان مورد نظر آنان خلق شود. بنکدار در مورد ترکیب بازیگران «شبانه‌روز» که شامل چهره‌های سرشناسی چون نیکی کریمی، محمدرضا فروتن،‌ مهناز افشار، مهتاب کرامتی، حامد بهداد، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر و … است،‌ اظهار داشت: «چند فاکتور مختلف در این زمینه نقش داشت. اول اینکه فیلمنامه این فیلم چهار قصه داشت که هر کدام شخصیت‌های اصلی و محوری خود را داشت و ما می‌توانستیم به اندازه چهار فیلم از حضور بازیگران خوب دعوت کنیم.»

او ادامه داد: «نکته دوم این است که خیلی از این دوستان بازیگر من و کیوان را از دورانی که فیلم کوتاه می‌ساختیم می‌شناختند و نسبت به ما و کارهایمان لطف داشتند و همین موجب شد نسبت به دعوت ما پاسخ مثبت دهند.»

بنکدار نکته سوم را چنین بیان کرد: «علت سوم هم این بود که خیلی از این دوستان بازیگر قبلا با ما همکاری داشتند، مثل فلامک جنیدی و ستاره اسکندری و یا لادن طباطبایی، این‌ها لطف کردند و آمدند به ما کمک کردند فیلممان تولید شود.»

علیمحمدی نیز درباره ترکیب بازیگران فیلم گفت: «این فیلم در شرایط نرمال نمی‌توانست به نتیجه برسد و نوع حضور این دوستان جزو سرمایه‌های فیلم است. همه کمک کردند تا جهانی که قرار بود، در این فیلم ساخته شود.»

 

پایان صداگذاری «برف روی کاج ها»

تهیه‌کننده فیلم «برف روی کاج‌ها» گفت: آخرین مراحل صداگذاری فیلم توسط ایرج شهزادی در حال انجام است و پیش بینی می شود صداگذاری تا هفته آینده تمام شود.

سید جمال ساداتیان افزود: هنوز برای ساخت موسیقی متن «برف روی کاج‌ها» با آهنگسازی قرارداد نبسته ایم و مذاکرات با چند آهنگساز ادامه دارد.

وی ادامه داد: گزینه اصلی ما برای آهنگساز موسیقی متن کارن همایونفر است اما هنوز حضور ایشان قطعی نشده است.

این تهیه کننده سینما در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به مضمون، نوع روایت و ساختار فیلم نیاز به حجم زیادی از موسیقی ندارد اما فیلم نیاز به موسیقی خاصی دارد و باید با تامل و دقت خاصی ساخته شود.

فیلمبرداری فیلم سینمایی «برف روی کاج‌ها» اواخر بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد و تدوین آن توسط سپیده عبدالوهاب انجام شده است.فیلم قصه‌ای زنانه دارد و درباره زنی است که مواجهه با اتفاقی بزرگ در زندگی‌اش در دو راهه تصمیم قرار می‌گیرد.

در این فیلم مهناز افشار، ویشکا آسایش، صابر ابر، حسین پاکدل، حسن معجونی، آناهیتا افشار، الهام کردا، شیرین یزدان بخش به ایفای نقش می‌پردازند.

رفع توقیف فیلم صد سال به این سال ها

«صد سال به این سالها» سرانجام رفع توقیف شد و پاییز امسال در گروه آزادی روی پرده خواهد رفت.

این فیلم با حضور بازیگرانی مانند پرویز پرستویی، رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، علی قربانزاده و امیرحسن آرمان توسط هدایت فیلم تولید شده و رایزنیهای مرتضی شایسته با علیرضا سجادپور در نهایت به این منتهی شد که این فیلم بتواند مجوز اکران عمومی را پیدا کند.

سامان مقدم فیلم سینمایی «صدسال به این سال‌ها» را در سال 1386 و مدتی بعد از اکران «کافه ستاره» ساخت اما این فیلم به دلایل متعدد توقیف شد تا سال 1388 که به صورت تک سانس برای منتقدان به نمایش درآمد ولی این فیلم از آن پس باز هم در رده فیلمهای توقیفی قرار گرفت.

اصلی ترین دلیل ممیزی این فیلم نام شخصیت اصلی آن بود؛ شخصیتی به نام «ایران» با بازی فاطمه معتمدآریا که در برهه های زمانی مختلف درگیر مشکلات بسیاری شده و هر بار هم مجبور است به تنهایی این مشکلات را تحمل کند. در این فیلم رضا کیانیان نقش همسر «ایران» را بازی می کند و پرویز پرستویی نقش دوست رضا کیانیان را که در ابتدای فیلم به وی نارو می زند و باعث قتل وی می شود…

 

ابراهیم حقیقی تیتراژ مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» را می سازد

ابراهیم حقیقی گفت: صحبت هایی شده است تا طراحی تیتراژ مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» را انجام دهم.

ابراهیم حقیقی رییس انجمن طراحان گرافیک ایران و طراح تیتراژ گفت: در حال حاضر با ضیاءالدین دری صحبت هایی پیرامون ساخت تیتراژ مجموعه کلاه پهلوی شده است.

وی افزود: دو فیلمی که سال گذشته طراحی تیتراژهای آن ها را انجام داده ام؛ «راه آبی ابریشم» به کارگردانی محمدرضا بزرگ نیا و «زندگی با چشمان بسته» به کارگردانی رول صدرعاملی نام دارند، که منتظر اکران هردو فیلم هستم.

مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» به کارگردانی سید ضیاءالدین از شبکه یک پخش خواهد شد. این مجموعه دومین سریال ساخته شده توسط سید ضیاءالدین دری است. اولین سریال «کیف انگلیسی» نام داشت که تیتراژ آن نیز توسط ابراهیم حقیقی ساخته شده است.

تهیه‌کننده «مختارنامه» به دادگاه احضار شد

در پی شکایت صاحبان زمین‌های احمدآباد مستوفی که دکورهای سریال «مختارنامه» در آن واقع شده است، محمود فلاح ـ تهیه‌کننده این سریال ـ به دادگاه احضار شد.

محمود فلاح با اعلام این خبر گفت: ۳۱ خرداد ماه موعد پایان اجاره نامه بود. ما درصدد تمدید اجاره زمین‌ها تا سه ماه دیگر بودیم که صاحبان زمین‌ها موافقت نکردند.

فلاح در توضیح آنچه در این دادگاه اتفاق افتاده، گفت: من با یک وکیل از طرف سازمان صدا و سیما در دادگاه شرکت کردم. قاضی نیز صحبت‌های من و صاحبان زمین‌ها را گوش داد. در نهایت قرار شد که دادگاه درباره‌ی تمدید اجاره زمین‌ها تصمیم‌گیری و حکم را تا چند روز آینده به ما ابلاغ کند. بحث زمین‌های «مختارنامه» و تخریب دکورهای آن از چندی پیش مطرح شده است.

قرار بود با بازدید معاون سیما که خرداد ماه امسال صورت گرفت، این زمین‌ها به مدت سه ماه دیگر تمدید شود تا سازمان صداوسیما نسبت به خرید آنها تصمیم قطعی بگیرد

با سرمایه گذاری شرکت سونی پیکچرز

کامشاد کوشان فیلم کمدی «تهرانی‌ها» را در آمریکا می‌سازد

کامشاد کوشان فیلم کمدی «تهرانی‌ها» را با سرمایه گذاری شرکت سونی پیکچرز در آمریکا می‌سازد. این کارگردان سینما گفت: یک پروژه سینمایی با عنوان «تهرانی‌ها» را برای ساخت مدنظر دارم که فیلمی کمدی درباره سفر یک خانواده ایرانی است که از تهران کنده می‌شوند و در دل لس آنجلس فرود می‌آیند.

وی ادامه داد: این سفر برای این خانواده اتفاقاتی را رقم می‌زند که در واقع یک «خوب، بد، زشت» آمریکایی است و توهمات این خانواده را درباره کشور آمریکا می‌بینیم که فکرشان چقدر متفاوت از چیزی است که می‌بینند.

کوشان با بیان این مطلب که طرح این فیلم، به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده، افزود: طرح اولیه توسط سونی پیکچرز تایید شده ولی قرار است تا فیلمنامه اصلی نوشته شود و سپس با تایید آن، احتمالا اواخر امسال یا اوایل سال آینده تولید می‌شود.

این کارگردان و بازیگر سینما، قرار است دو فیلم «پازل» و «اسکی باز» را در زمستان با توجه به فضای برفی فیلمنامه‌هایش در ایران بسازد.