بوش به کرزای: مراقب ایران باش

نویسنده

bushkarzai.jpg

پیتر بیکر

نشریه واشنگتن پست نوشت جرج بوش ، رییس جمهور آمریکا، روز گذشته به حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان هشدار داد تا بیشتر مراقب کشور همسایه اش ایران باشد. او جمهوری اسلامی را عامل بی ثباتی خواند و گفت ایران باید هر گونه بلند پروازی هسته ای را متوقف کند و نقش مثبت خود را به اثبات برساند.

در جریان دیدار دو روزه در استراحتگاه ریاست جمهوری در کمپ دیوید، بوش با نظر اعلام شده کرزای مخالفت کرد که ایران می تواند در افغانستان نقش کمک کننده داشته است. این اختلاف نظر در دیداری که برای نمایش اتحاد آنها در جنگ علیه طالبان و القاعده برگزار شد، دور از ذهن به نظر می آمد. دستگاه دیپلماسی بوش ایران را به تجهیزتسلیحاتی طالبان متهم می کند، و این مطلبی است که کرزای پیش از سفر به آمریکا تقریبا رد کرده بود.

بوش، در حالیکه کرزای در کنارش ایستاده بود، در مورد ایران گفت: “تا آنجا که ما می دانیم آن ها نیروی خیر نیستند. هر جا که قدم می گذارند عامل بی ثباتی هستند. البته آقای کرزای خود باید در مورد افغانستان برای شما صحبت کند، اما اگر من بودم، در مورد نقش مثبت ایران در آن جا محتاطانه تر حرف می زدم. به نظر من این ایرانی ها هستند که باید خودشان را به ما و به دولت افغانستان ثابت کنند.”

اختلاف نظر دو رهبر در مورد ایران هنگامی به وجود آمد که هریک سعی می کردند دیدگاه خود را در مورد پاکستان، همسایه دیگر افغانستان بیان کنند. کرزای و دولت وی انتقادات فراوانی به پاکستان دارند؛علت این انتقاد اجازه دادن تردد طالبان و القاعده در محدوده وسیع و بدون کنترل در امتداد مرز با این کشور است. ولی بوش با تفاهم بیشتری نسبت به پرویز مشرف رییس جمهور پاکستان، او را متحد با ارزش در نبرد علیه تروریست ها خواند. اخیرا آمریکا مشرف را برای انجام اقدامات بیشتر تحت فشار قرار داده است.

بوش با طفره رفتن در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای آمریکایی برای دستگیری رهبران بلند پایه القاعده ممکن است بدون اجازه مشرف وارد پاکستان شوند، گفت: “ما ارتباط مستمری با دولت پاکستان داریم. آنها علاقه دارند جنگجویان خارجی به میز محاکمه سپرده شوند.” او اضافه کرد: “من مطمئنم با هوشیاری پیگیرانه کار را تمام می کنیم.”

چند روز پیش سناتور باراک اوباما از ایلینویز، نامزد اصلی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در سخنان تکان دهنده ای گفت اگرمشرف نتواند تروریست ها را دستگیر کند من حاضرم دستور ورود یک جانبه ارتش آمریکا را به پاکستان صادر کنم. اوباما با انتقاد از استراتژی بوش در افغانستان وعده داد دو تیپ نظامی دیگر، یعنی حدود هفت هزار سرباز، برای جنگ با چریک های طالبان به افغانستان ارسال کند. آمریکا در حال حاضر حدود 26هزار نیرو در افغانستان دارد.

دموکرات ها سفر کرزای به آمریکا را وسیله ای برای تخطئه اقدامات بوش ارزیابی کردند. هری رید، سناتور دموکرات از نوادا و رهبر اکثریت سنا، گفت: “علیرغم اظهارات اطمینان بخش کاخ سفید، غیر قابل انکار است که رییس جمهور توپ را به صف مقدم واقعی جنگ با ترور یعنی افغانستان، پرت کرد. اسامه بن لادن همچنان هست و خطر حملات در حال افزایش است. کشت خشخاش که برای تامین مالی اقدامات طالبان به کار می رود در بالاترین حد خود است و القاعده درحال تشکیل مجدد گروه های خود در مرز افغانستان - پاکستان است.”

دیدار کرزای همزمان با تهدیدات مجدد طالبان و بحران گروگان گیری 21 مبلغ کره جنوبی و در زمان سختی انجام شد. یک مقام عالیرتبه آمریکایی گفت بوش قصد داشت با آوردن کرزای به اقامتگاه کوهستانی خود او را در فاصله کمی از دیدار سران افغانستان و پاکستان در کابل در روز سه شنبه تحت حمایت قرار دهد.

کرزای گفت هر چند اوضاع امنیتی بدتر شده اما دولت او از طالبان آسیبی نخواهد دید.

منبع : بوستون گلوب – 7 آگوست 2007