ایران در پی جلوگیری از تحریم های بیشتر

نویسنده


معاون شورای عالی امنیت ملی ایران، روز سه شنبه اعلام کرد که ایران تمایلش را به ایجاد راه هایی برای بازدید بازرسان آزانس بین المللی انرژی اتمی نشان داده است تا به تجدید نظر در تحریم های سازمان ملل در آینده، کمک کند.

گمان می رود که با توجه به اظهارات عبدالرضا رحمانی فضلی، یک روز بعد از ورود بازرسان سازمان ملل برای گفتگوی بیشتر در مورد چگونگی دسترسی بیشتر به تاسیسات اتمی، این اولین بار است که ایران به امید جلوگیری از تحریم های بیشتر، با روی باز و صراحت برخورد می کند.

ایران تا کنون به دلیل تعلیق نکردن غنی سازی اورانیوم، روندی که منجر به تولید سوخت اتمی می شود و آمریکا و کشور های غربی می ترسند که این کشور با استفاده از آن بمب اتم بسازد، دوبار از سوی سازمان ملل تحریم شده است.

رحمانی فضلی به خبرنگاران گفت:« مسلما ما انتظار داریم که برای جبران همکاری گسترده ایران با آزانس بین المللی انرژی اتمی ، اقداماتی در جهت بوجود آمدن اعتماد متقابل صورت بگیرد. این اقدامات می تواند شامل جلوگیری از صدور قطعنامه های دیگر سازمان ملل هم بشود».

گروه سازمان ملل باید برنامه و نقشه تاسیساتی که دسترسی به آنها در ایران فراهم شده بود را تنظیم و در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی که مقر آن در وین است، بگذارند.

روز سه شنبه، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، اظهار داشت که کشورش به برنامه های اتمی اش ادامه خواهد داد، برنامه هایی که ایران می گوید فقط برای تولید برق است و از این طریق آنها می توانند نفت و گاز بیشتری صادر کنند. روزنامه های الجزایر به نقل از وی که در سفر به کشور های آفریقای شمالی است، نوشتند:« مردم ایران به تلاششان برای تولید انرژی هسته ای به منظور استفاده صلح آمیز، ادامه خواهند داد».

مقامات ایرانی در تلاشند که تردید غربی ها را در مورد برنامه های اتمی شان برطرف کنند و از هر نوع اقدامی علیه آن جلوگیری کنند.

تحلیلگران و دیپلمات ها معتقدند که تحریم های موجود سازمان ملل که طبق آن سرمایه خارجی ده ها فرد و موسسه ایرانی مثل

بانک ها و شرکت ها، دارد به اقتصاد متکی به نفت ایران، لطمه می زند.

رحمانی فضلی می گوید:« تحریم های جدید ممکن است همکاری های ایران و آژانس بین المللی را خدشه دار کند و به فضای بوجود آمده، لطمه بزند. ایران نمی تواند پیشنهادی که تعلیق غنی سازی اورانیوم در آن گنجانده شده باشد را بپذیرد». اما در عین حال چنین به نظر می رسد که اگر قدرت های بزرگ بر تحریم های بیشتر اصرار نکنند، ایران هم برنامه های اتمی اش را گسترش نخواهد داد.

وی گفت:« اگر غربی ها منظورشان این است که ما در حین گفتگو فعالیت های خودمان را ابعادی مشخص ادامه بدهیم، مقوله دیگری است».

آمریکا در صدر تلاش های بین المللی قرار دارد که ایران را منزوی کند و اصرار دارد که این کشور باید قبل از هرگونه مذاکره در باره سرمایه گذاری، تجارت و مشوق های دیگر، غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده باشد.

اما دیپلمات ها می گویند که قدرت های غربی تحریم های شدید تر علیه ایران را تا ماه سپتامبر عقب انداخته اند به این امید که همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، به نتیجه برسد.

منبع: تایم خلیج، 7 اوت