تلاش اوباما برای گریز از درگیری نظامی

نویسنده

» تحلیل ال پائیس از جنگ سایبری علیه ایران

داوید آلاندته

اوباما پس از اینکه در کاخ سفید به قدرت رسید، به کمپین مخفی جنگ های سایبری علیه برنامه اتمی ایران شدت بخشید و به کمک اسراییل توانست هزار سانتریفوژ را در سایت نظنز از فعالیت خارج سازد. این درحالی بود که تنها یک پنجم سانتریفوژهای این مرکز عملیاتی شده بودند. ویروس به کار گرفته شده در سال ۲۰۱۰ از نطنز خارج شد و با استفاده از یک اشکال نرم افزاری در ویندوز توانست در شبکه اینترنت منتشر شود. کارشناسان امنیتی آن را استاکس نت نامیدند.

روز جمعه روزنامه نیویورک تایمز از وجود یک برنامه حملات اینترنتی پرده برداشت که ازسوی دولت بوش تحت عنوان عملیات “بازی های المپیک” نامگذاری شده بود. این عملیات به همراه جزئیات در کتابی که بزودی منتشر می شود ذکر شده است: “رویارویی و پنهان کاری: جنگ های مخفی و استفاده غافلگیرکننده اوباما از قدرت” نوشته دیوید سانگر.

ایده حمله به ایران ازطریق اینترنت در سال ۲۰۰۶ مطرح شد؛ این درواقع راهی بود که می شد به واسطه آن از انتقاداتی که بخاطر حمله به عراق به کاخ سفید وارد بود دوری کرد. ابتدا یک برنامه مخفی به شبکه کامپیوتری نطنز نفوذ کرد تا اطلاعاتی را در رابطه با عملکرد این مرکز به سازمان امنیت ملی که متخصص در فنون جاسوسی است ارسال کند. ایالات متحده به واسطه این داده ها و به کمک اسراییل، ویروس مورد نظر را طراحی کرد.

زمانی که اوباما ریاست جمهوری آمریکا را از بوش تحویل گرفت، بوش در یک جلسه محرمانه او را ترغیب کرد که این حملات را به دو دلیل ادامه دهد: این حملات می توانند از سرعت برنامه اتمی ایران بکاهند و احتمال حمله ناگهانی اسراییل علیه تأسیسات ایران را که می تواند خاورنزدیک را دچار بی ثباتی کند کم رنگ سازند. رییس جمهور فعلی به سخنان بوش توجه کرد و حتی به این حملات شدت بخشید. در بهار سال ۲۰۱۰ بدافزارها توانستند ۱۰۰۰ سانتریفوژ را از فعالیت خارج کنند.

آن طور که سازمان اطلاعات آمریکا توانسته از لابلای مکالمات دریافت شده به دست آورد، مسؤولان اتمی ایران زمانی که ویروس حمله خود به سانتریفوژها را در سال ۲۰۰۸ آغاز کرده، نمی دانستند چه اتفاقی در سایت نطنز درحال وقوع است. آنها رویکرد پرنقصی را آغاز کردند؛ یا خیلی سریع تصمیم گرفتند یا بسیار تعلل کردند. آنها بخش بزرگی از تجهیزات خود را به قرنطینه بردند و برخی از کارشناسان خود را به اتهام خرابکاری اخراج کردند. در نهایت توانستند ویروس استاکس نت را که تا آن لحظه از کنترل آنها [و همچنین آمریکایی ها] خارج بود شناسایی کنند.

در تابستان ۲۰۱۰ این بدافزار به دنبال یک اشتباه نرم افزاری، کامپیوتر دستی یکی از دانشمندان ایرانی را آلوده کرد و او نیز ندانسته آن را در اینترنت منتشر نمود. این ویروس در سال ۲۰۱۰ در تمامی رسانه های سراسر جهان مطرح شد و نام آن را استاکس نت گذاشتند. و این درحالی بود که این ویروس هزاران کامپیوتر را در ایران، اندونزی، هندوستان و ایالات متحده و چندین کشور دیگر آلوده کرده بود.

ایالات متحده تا همین چند ماه پیش نیز نمی پذیرفت که در زمینه حملات اینترنتی تلاش می کند. هنوز هم نپذیرفته. روزنامه تایمز این اطلاعات را طی مدت ۱۸ ماه مصاحبه با مقامات عالی رتبه آمریکایی که نامشان فاش نشده گردآوری کرده است. با توجه به این اطلاعات، نیت کاخ سفید این بوده که حکومت تهران را از گسترش توان نظامی اتمی در آینده نزدیک بازدارد.

منبع: ال پائیس، ۲ ژوئن