سارق اسناد تحقیق و تفحص خودش را لو داد

نویسنده
نازنین کامدار

» سعید مرتضوی کماکان "ناپیدا" است

در حالی که با گذشت دو هفته از ناپدید شدن سعید مرتضوی، هنوز قوه قضاییه و دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی در اینباره توضیحی به افکار عمومی نداده اند و در شرایطی که کمیته تحقیق و تفحص مجلس به دلیل سرقت بیش از ۲۰ هزار برگ سند، نتوانست گزارش خود را از فساد در سازمان تامین اجتماعی در زمان ریاست مرتضوی و دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در وقت مقرر قرائت کند، دیروز یکی از نمایندگان مجلس، پس از آنکه یک عضو هیات تحقیق و تفحص سارقان مدارک را تهدید به افشاگری کرد، در گفت و گو با روزنامه شرق اعلام کرد که اسناد را در اختیار دارد و آنها را برای جلوگیری از سرقت شدن، در جایی امن در خانه اش نگهداری می کند.

به نوشته روزنامه شرق، سلیمان جعفرزاده -ـ رییس هیات تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی در مجلس هشتم ـ همان فردی است که اسناد را در اختیار دارد.

او که به دور نهم مجلس راه نیافته، دیروز در گفت‌وگو با شرق از موجودبودن تمام اسناد و مدارک تحقیق و تفحص قبلی از تامین‌اجتماعی خبر داده و گفته است: “این اسناد گم نشده است و آمادگی این را دارم تا به مراجع ذی‌ربط تحویل دهم.خیلی‌ها به‌دنبال این اسناد هستند تا آنها را به سرقت ببرند. حتی به‌دنبال این اسناد به خانه من در شهرستان هم حمله کرده‌اند و قفل در و پنجره‌ها و گاوصندوق را شکسته‌اند. اما تمام اسناد در اختیار من است و آنها را در اختیار مراجع مسوول متقاضی قرار می‌دهم.در آن تحقیق و تفحص نزدیک به پنج‌هزار‌میلیارد تخلف از اسناد شستا به‌دست آمد. از جمله این تخلفات می‌توان پاداش‌هایی که به حساب هیات‌مدیره واریز و سپس به مدیرعامل عودت داده، می‌شد، کم‌فروشی در خدمات‌دهی، واردات تجهیزات بی‌کیفیت و لیبل‌زنی بر آنها و سند‌سازی و… اشاره کرد”.

وی افزوده: “زمانی که مسوول تحقیق و تفحص بودم، از اسناد خلاصه‌ای ۵۰۰ صفحه‌ای تهیه کردم و پس از توقف تحقیق و تفحص در مجلس به خاطر فشارها این خلاصه را در اختیار سازمان بازرسی کل کشور و دیگر مراجع ذی‌ربط قرار دادم. ضمن اینکه با هزینه شخصی از اسناد کپی‌برداری کردم و این کپی‌ها محفوظ است و در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار داده می‌شود”.

وی در ارتباط با اظهارنظر مسوولان شستا و حافظی، مدیرعامل سابق تامین‌اجتماعی مبنی بر باج‌خواهی برخی نمایندگان مجلس از شستا هم گفته است: “مسوولان شستا برای توقف این تحقیق و تفحص تمام راه‌های ممکن از تطمیع تا تهدید را به‌کار گرفتند و حتی از من به دادگاه شکایت کردند اما من در دادگاه تبرئه شدم.ارتباط متخلفان در شستا و سازمان تامین‌اجتماعی با مشایی و… اطرافیان او محرز است و در آن زمان پیشنهادهای مختلفی از طرف شرکت‌ها از جمله پیشنهادات مالی تا سمت به نمایندگان ارایه شد”.

او پس از آن به دراختیار داشتن اسناد مسروقه اعتراف کرده که علیرضا محجوب، رئیس کنونی کمیته تحقیق و تفحص گفته بود: “این اسناد اخبار خوبی از سازمان تامین‌اجتماعی را منتقل نمی‌کند. هنوز امیدواریم به مدارک گمشده مجلس در سازمان تامین‌اجتماعی دسترسی پیدا کنیم، اما این اتفاق صورت نگرفته است. و در غیر اینصورت با همین اسنادد موجود دست به افشاگری می زنیم”.

او افزوده بود: “به تمام کسانی که در گم شدن این پرونده‌ها مسئول هستند هشدار می‌دهیم که در صورت عدم همکاری، به دادگاه فرا خوانده می‌شوند”.

 از سوی دیگر عیسی‌زاده،عضو کمیسیون اجتماعی هم به ایلنا گفته است: “تمام صفحات تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی که در مجلس هشتم بررسی شده را داریم و تا چند روز دیگر علنی می‌کنم”.

در اینباره روزنامه شرق در مطلبی می نویسد: “تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی در مجلس پیشین با وجود تمدید سه‌باره و یک‌سال‌ونیم به طول‌انجامیدن پایان خوشی نداشت و هیات‌رییسه ترجیح داد گزارش را در صحن قرائت نکند؛ ترجیحی که هنوز علت آن مشخص نیست و حالا نمایندگان مجلس نهم به‌دنبال اسناد تحقیق و تفحص در مجلس قبل هستند. اینها همه در حالی است که سازمان تامین‌اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری‌اش در دولت‌های نهم و دهم جولانگاه سیاسیون شد؛ از مدیرعاملی قاضی سعید مرتضوی گرفته تا انتصاب محصولی وزیرکشور دولت نهم به سمت وزارت رفاه اجتماعی دولت دهم یعنی نهاد بالادستی تامین‌اجتماعی. پرچم تامین‌اجتماعی در خلال این هشت‌سال سفید نماند و شستا لقب حیاط‌خلوت دولت را به خود گرفت. این موضوع تا آنجا پیش رفت که گزارش عملکرد مالی سازمان تامین‌اجتماعی در خلال سال‌های ۸۷ تا ۹۰ مردود اعلام شده است. حال باید دید با اعلام جعفرزاده رییس هیات تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی در مجلس قبل برای در اختیارگذاشتن اسناد تحقیق و تفحص و اعلام آمادگی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی برای همکاری با مجلس، گزارش تحقیق و تفحص مجلس نهم از تامین‌اجتماعی و شستا چه چیزهایی را روایت می‌کند”.

در همین حال، سعید لیلاز، روزنامه نگار حامی دولت هر گونه تحقیق و تفحص را بی فایده دانسته و گفته است: “افرادی که در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد تخلفات گسترده بانکی انجام دادند همه متواری و پراکنده شدند و به همین علت این دولت نمی‌تواند تحقیق و تفحص درستی از این تخلفات صورت دهد”.

هم اکنون سعید مرتضوی که بخش عمده ای از تخلفات تامین اجتماعی در دوره ریاست او صورت گرفته، علاوه بر اتهام قتل، اتهام فساد اقتصادی را نیز در کارنامه خود دارد اما مدت دو هفته است که از انظار عمومی ناپدید شده است.