مروج صیغه برای مقابله با فساد

نویسنده
مازیار رادمنش

» در باره محمد‌رضا میرتاج‌ الدینی

با شکل گیری دولت دهم، به نظر می رسد که در حقیقت احمدی نژاد، سه بخش از گروه خود را حفظ کرده است؛ اول، تیم دوستان و همکلاسی های سابق و کسانی که مورد اعتماد او هستند و کاملا از او اطاعت می کنند. کسانی که به نحوی با تیم پشتیبانی او در سپاه ارتباط دارند و کسانی که در شرایط پس از خرداد 88 ارادت مطلق خود را به رهبری حفظ کرده اند.

روز یکشنبه 17 آبان ماه، ا پس از تاخیری طولانی، حمدی نژاد سه وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد. در نامه معرفی وزرا اسامی حمیدرضا حاجی ‌بابایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش،‌ صادق محصولی به عنوان وزیر رفاه و تامین اجتماعی و مجید نامجو به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو جهت اخذ اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند. محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی روز یکشنبه را برعهده داشت از برگزاری جلسه رای اعتماد این وزرا در یکشنبه هفته آینده، ۲۴ آبان خبر داد. ساعتی بعد، نامه استعفای محمدرضا میرتاج الدینی، عضو هیئت رئیسه مجلس و نماینده تبریز که از طرف محمود احمدی نژاد برای تصدی معاون پارلمانی دولت دعوت شده در مجلس قرائت شد. به این ترتیب 4 عضو جدید دولت دهم را تکمیل خواهند کرد. از این میان 2 نفر از نمایندگان مجلس و دو نفر دیگر از مجموعه دولت به مجلس معرفی شده اند.


سید‌ محمد‌رضا میرتاج‌ الدینی کیست؟
سید‌ محمد‌رضا میرتاج‌ الدینی سال 1339 در محله تاج‌ احمدی‌ خیابان ملل متحد تبریز و در خانواده ای مذهبی متولد شد. پدرش بازاری و مادرش خانه دار بود. کودکی اش در تبریز سپری شد و در مدارس خیابان ملل متحد دوره دبستان و بخشی از دبیرستان را گذراند. علاقه اش به مسائل مذهبی سبب شد که از سال 55 عزم خود را برای ورود به حوزه علمیه جزم کند. سرانجام در سال 56 دبیرستان را رها کرد و وارد حوزه علمیه ولی عصر تبریز شد. همان زمان در فعالیت های انقلابی مردم شهر تبریز و در حادثه 29 بهمن و قیام مردم تبریز در سال 56 به عنوان طلبه ای جوان شرکت کرد.
پس از انقلاب به برای ادامه تحصیل علوم دینی به قم رفت. همزمان با شکل گیری کمیته و بسیج به آنها پیوست. در دوران جنگ به عنوان بسیجی به جبهه ها اعزام شد. آنچنان که خود می گوید قبل از شروع جنگ، در منطقه خاصبان تبریز زیرنظر مربیان آموزش نظامی از جمله سردار علی تجلایی آموزش نظامی دیده و در دوران هشت سال جنگ بارها از بسیج تبریز و حوزة علمیه قم به جبهه‌ها اعزام شده است. ارتباط با “مهدی باکری” سردار لشکر 31 عاشورا از جمله موضوعاتی است که وی بدان افتخار می کند. با این همه وی چون دیگر روحانیون برای راهنمایی و هدایت رزمندگان به جبهه ها اعزام می شد و نه برای جنگ در خط مقدم جبهه.

میرتاج الدینی در همین دوره تحصیلات دینی اش را نیز ادامه داد و سطوح عالی را در قم گذرانید. آنچنان که خود گفته سپس، “یکدوره درس خارج فقه (درس اجتهاد) را در محضر اساتیدی چون فاضل لنکرانی، شیخ جواد تبریزی و سبحانی تلمذ کرده است.” تاج الدینی تفسیر و فلسفه را نزد آیات جوادی آملی و حسن زاده آملی آموخت. با پایان جنگ تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه قم آغاز کرد و در سال 72 توانست در رشته الهیات و فلسفه از دانشگاه تربیت مدرس قم فارغ التحصیل شود.
همزمان تدریس در مراکز آموزش عالی را از سال 1370 آغاز و در برخی از دانشگاه‌ های تهران و تبریز معارف، اخلاق و قرآن تدریس کرد. تاج‌ الدینی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سفرهای تبلیغی زیادی به کشورهای مختلف از جمله ترکیه، آلمان، هلند، بلژیک، فرانسه و جمهوری آذربایجان انجام داده است. وی سپس  و در خلال سال های میانی هفتاد، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، ریاست اداره تأمین نیروی اعزام مبلغ به خارج از کشور، مبلّغ اسلامی در کشورهای آسیایی و اروپایی و دبیری کنگره های علامه امینی و علامه طباطبایی‌ وهمایش آیت الله شهید مدنی و آیت الله قاضی طباطبائی را عهده دار بوده است.

وی در دوره هفتم از سوی مردم شهر تبریز به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد و در این مجلس به عنوان نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مشغول به کار شد. او از جمله نمایندگان اصولگرایی بود که از احمدی نژاد حمایت کرده است. با این همه در زمان معرفی اشعری به عنوان نخستین وزیر پیشنهادی احمدی نژاد در سال 84، مخالفت خود را ابراز کرد. تاج الدینی متاهل است و به زبان عربی و ترکی نیز تسلط دارد.

جزواتی چون “اخلاق کارگزاران حکومت اسلامی”، “سیمای امام علی در قرآن”، “منشور جوانان”؛ در شرح نامة 31 نهج‌البلاغه، “ادب راهیان کوی دوست”، “آیت‌الله مدنی، فقیه مبارز نستوه” و “نام زیبا برای فرزندان” را تالیف کرده است. او از جمله نمایندگانی است که از چندهمسری و صیغه دفاع کرده است و آن را سدی در مقابل فساد می داند. وی در کابینه دهم قرار است معاونت پارلمانی دولت را عهده دار باشد. او چندی پیش در تیم احمدی نژاد به آمریکا سفر کرد و قرار است کتابی در همین زمینه نیز چاپ کند.